Pääkaupunkiseudulle sukkuloi lähes Kuopion verran työssäkävijöitä

Vuonna 2017 lähes 120 000 pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa kävi töissä pääkaupunkiseudulla. Tämä ilmenee sukkulointikatsauksesta, jonka Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tekee vuosittain tuoreimpien tilastotietojen pohjalta.

Työmatkasukkulointi pääkaupunkiseudulle on kääntynyt kasvuun.

Sukkuloija on henkilö, joka työskentelee eri paikkakunnalla kuin asuu. Tuoreimman työssäkäyntitilaston (31.12.2016) mukaan pääkaupunkiseudulle sukkuloivia oli 116 600, mikä vastaa noin Kuopion kaupungin asukasmäärää.

- Työmatkasukkulointi pääkaupunkiseudulle on kääntynyt taantumavuosien jälkeen uudelleen kasvuun. Sukkuloijien määrä on kasvanut suhteessa jopa enemmän kuin pääkaupunkiseudun työpaikkojen määrä, kuvailee HSY:n seututietoasiantuntija ViljaTähtinen.

Suurin osa sukkuloijista työskentelee Helsingissä, mutta myös Vantaalle töihin suuntaavien osuus sukkuloijista on noussut viime vuosina. Toiseen suuntaan eli pääkaupunkiseudulta pois sukkuloi lähes 34 000 työssäkävijää. Helsingin seudun 14 kuntaa muodostaakin laajan yhtenäisen talousalueen, jossa työssäkäynti ei juuri tunne kuntarajoja.

- Sukkuloijille on todellista tarvetta, sillä pääkaupunkiseudulla on työpaikkoja reilusti yli oman tarpeen. Seudun työpaikkaomavaraisuus oli 116 prosenttia vuonna 2016, Tähtinen kertoo.

Helsingin työpaikkaomavaraisuus oli 129 prosenttia, Vantaan 108, Espoon 92 ja Kauniaisten 59 prosenttia vuonna 2016. Toisaalta neljä viidestä helsinkiläisestä kävi töissä omassa kaupungissaan, kun taas vantaalaisista ja espoolaisista työskenteli omassa kaupungissaan vain noin puolet. Kirkkonummen, Sipoon, Nurmijärven, Keravan ja Tuusulan työssäkävijöistä yli puolet sukkuloi töihin pääkaupunkiseudulle.

- seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen, vilja.tahtinen(at)hsy.fi, puh. 050 322 8715
sukkulointikatsaus
Laura Ansala: Ammattilaiset ja pendelöinti Helsingissä, Helsingin kaupunginkanslian tutkimuskatsauksia 2019:2 (pdf)

Työmatkasukkulointi pääkaupunkiseudulle on kääntynyt kasvuun.

HSY:llä useita toimia Itämerihaasteessa puhtaamman meren puolesta16.8.2019 11:55:39 EESTTiedote

Helsingin ja Turun kaupunginjohtajien vuonna 2007 käynnistämän Itämerihaasteen tavoitteena on vaikuttaa vesien tilaan sekä paikallisesti kaupunkien lähivesillä että koko Itämeren piirissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on sitoutunut Itämerihaasteeseen uudelleen viideksi vuodeksi 2019-2023. Se on toteuttanut toimenpideohjelmaansa jo kahden kauden ajan ja kolmas käynnistyi vuosiksi 2019-2021.

Yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi on kehitetty uusi menetelmä16.8.2019 11:55:22 EESTTiedote

Tulevaisuuden kiertotalouskeskukset (CircHubs) -hankkeessa on kehitetty kaupunkiseuduille laskentamalli yhdyskuntajätteen kierrätysasteen laskemiseksi. Laskentamallin avulla voidaan tarkastella kierrätysasteiden kehitystä ja lainsäädännössä asetettujen tavoitteiden toteutumista eri alueilla Suomessa. Yhdyskuntajätteitä ovat kotitalousjäte sekä julkisten ja yksityisten palveluiden jätteet.

HSY:n hallituksen päätökset 16.8.201916.8.2019 11:54:53 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Peltoniemen paineenkorotusaseman hankesuunnitelma hyväksyttiin ja rakennusurakoitsijaksi valittiin Suomen Meriittirakennus Oy - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle valittiin kolmelle urakka-alueelle Grönfors Training Oy ja kahdelle urakka-alueelle Tapiolan Lämpö Oy. - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 tilataan Tronkko Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä yhdyskuntajätteen kierrätysasteen. Hallitus päätti hylätä asian 3, hallintosään

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 16.8.201913.8.2019 16:00:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 16.8.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää osaltaan hallintosäännön muuttamisesta ja sen esittämisestä edelleen yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää myös Immolantien ja Santerlantien vesihuollon saneerauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä ja Itämerihaasteen HSY:n toimenpideohjelman 2019 -2021 hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Länsi-Helsinkiin ja Vantaalle - metallitöiden huolto- ja kunnossapitotehtävät sekä alueellisen jätteiden keräysverkoston pisteiden puhtaanapito vuosina 2020-2022 - Peltoniemen paineenkorotusaseman rakennusurakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi organisaatiouudistuksen toteuttamisen tilannekatsauksen, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta, jätehuollon asiakast

HSY tarjoaa ympäristökasvatuskokonaisuuden kymmenelle kummikoululle jo 12. kerran – teemoina vesi ja kestävä kulutus8.8.2019 09:47:47 EESTTiedote

Kymmenen koulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta ja Kirkkonummelta aloittaa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kummikouluina lukuvuonna 2019–2020. Kummikouluohjelmassa harjoitellaan arjen ympäristötekoja tänä vuonna jo 12. kerran. Koulut ovat saaneet valita lukuvuodelle teeman kahdesta kokonaisuudesta: aiheina ovat elintärkeä vesi sekä kestävä kulutus.