Pääkaupunkiseudulle sukkuloi lähes Kuopion verran työssäkävijöitä

Vuonna 2017 lähes 120 000 pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa kävi töissä pääkaupunkiseudulla. Tämä ilmenee sukkulointikatsauksesta, jonka Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tekee vuosittain tuoreimpien tilastotietojen pohjalta.

Työmatkasukkulointi pääkaupunkiseudulle on kääntynyt kasvuun.

Sukkuloija on henkilö, joka työskentelee eri paikkakunnalla kuin asuu. Tuoreimman työssäkäyntitilaston (31.12.2016) mukaan pääkaupunkiseudulle sukkuloivia oli 116 600, mikä vastaa noin Kuopion kaupungin asukasmäärää.

- Työmatkasukkulointi pääkaupunkiseudulle on kääntynyt taantumavuosien jälkeen uudelleen kasvuun. Sukkuloijien määrä on kasvanut suhteessa jopa enemmän kuin pääkaupunkiseudun työpaikkojen määrä, kuvailee HSY:n seututietoasiantuntija ViljaTähtinen.

Suurin osa sukkuloijista työskentelee Helsingissä, mutta myös Vantaalle töihin suuntaavien osuus sukkuloijista on noussut viime vuosina. Toiseen suuntaan eli pääkaupunkiseudulta pois sukkuloi lähes 34 000 työssäkävijää. Helsingin seudun 14 kuntaa muodostaakin laajan yhtenäisen talousalueen, jossa työssäkäynti ei juuri tunne kuntarajoja.

- Sukkuloijille on todellista tarvetta, sillä pääkaupunkiseudulla on työpaikkoja reilusti yli oman tarpeen. Seudun työpaikkaomavaraisuus oli 116 prosenttia vuonna 2016, Tähtinen kertoo.

Helsingin työpaikkaomavaraisuus oli 129 prosenttia, Vantaan 108, Espoon 92 ja Kauniaisten 59 prosenttia vuonna 2016. Toisaalta neljä viidestä helsinkiläisestä kävi töissä omassa kaupungissaan, kun taas vantaalaisista ja espoolaisista työskenteli omassa kaupungissaan vain noin puolet. Kirkkonummen, Sipoon, Nurmijärven, Keravan ja Tuusulan työssäkävijöistä yli puolet sukkuloi töihin pääkaupunkiseudulle.

- seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen, vilja.tahtinen(at)hsy.fi, puh. 050 322 8715
sukkulointikatsaus
Laura Ansala: Ammattilaiset ja pendelöinti Helsingissä, Helsingin kaupunginkanslian tutkimuskatsauksia 2019:2 (pdf)

Työmatkasukkulointi pääkaupunkiseudulle on kääntynyt kasvuun.

HSY:n hallituksen päätökset 13.12.201913.12.2019 10:27:23 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa valita osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavaksi konsortioksi Kruuvin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan päätöksen mukaan. Kruuvin konsortion muodostavat YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy ja Sitowise Oy. Hallitus päätti myös esittää Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishinnat. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi Etelä-Espooseen valittiin kuudelle urakka-alueelle takakuormaustyöhön Lassila & Tikanoja Oyj ja yhdelle urakka-alueelle etukuormaustyöhön Remeo Oy - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. Kokouksessa käsitellyt muut

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.12.201911.12.2019 10:25:18 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.12.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavan konsortion valinnasta. Hallitus päättää myös vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishintojen esittämisestä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Etelä-Espooseen - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Finnoo III tekniikkaurakasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.12.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seud