Pääkaupunkiseudun hengitysilma oli syksyllä enimmäkseen hyvää – marraskuussa katupölyä tavanomaista enemmän

HSY:n tekemän katsauksen mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli syys–marraskuussa suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Katupöly kuitenkin heikensi ajoittain ilmanlaatua selkeästi enemmän kuin edellisenä syksynä. Seudulle kulkeutui myös jonkin verran tavanomaista enemmän pienhiukkasia muun muassa maastopaloista.

Nastarenkaat rouhivat ilmaan katupölyä

Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli syksyllä hyvä kaikilla Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausasemilla vähintään puolet ajasta. Ilmansaasteiden pitoisuudet pysyivät alle raja-arvojen. Ilmanlaatu oli hyvää erityisesti syys- ja lokakuussa.

- Marraskuussa ilmanlaatu heikkeni osassa pääkaupunkiseutua erityisesti katupölyn vuoksi, jota pääsi ilmaan, kun nastarenkaat rouhivat kuivaa asfalttia. Katupölyä oli selkeästi enemmän ilmassa kuin edellisenä syksynä, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Katja Ohtonen.

Ilmanlaatu oli katupölyn vuoksi huonoa erityisesti vilkkaasti liikennöidyllä Mäkelänkadulla Helsingissä. Vartiokylässä ilmaa puolestaan heikensi marraskuussa parin tunnin ajan puunpolton päästöt.

Maastopaloista peräisin olevia pienhiukkasia kulkeutui pääkaupunkiseudulle syksyn aikana

- Tämän syksyn ilmanlaatuun vaikuttivat ajoittain myös Suomen rajojen ulkopuolelta kulkeutuneet pienhiukkaset. Pitoisuudet pysyivät onneksi kuitenkin melko maltillisina, Ohtonen kertoo.

Pienhiukkasten pitoisuudet kasvoivat koko seudulla etelästä kulkeutuneiden pienhiukkasten vuoksi 25. lokakuuta. Toinen samantyyppinen kaukokulkeuma saapui seudulle 14. marraskuuta. Etelä-Venäjän ja Ukrainan maastopaloista peräisin olevia pienhiukkasia puolestaan kulkeutui Suomeen 10. päivä marraskuuta.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 eri kohteessa. Mittausasemista seitsemän on pysyviä ja neljän paikka vaihtuu kalenterivuosittain. Ajantasaisen ilmanlaatutiedon saa osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi