Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli kesällä hyvä – Tietyömaat nostattivat pölyä ilmaan hetkellisesti

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli kesällä tyypilliseen tapaan suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Puhtainta ilma oli heinäkuussa. Ilmanlaatu heikkeni hetkittäin huonoksi tie- ja raitiotyömaiden vuoksi.

- Jos verrataan ilmanlaatua edelliseen vuoteen, ilmanlaatu oli tänä kesänä parempi kesä- ja heinäkuussa, mutta elokuussa hieman edellisvuotta huonompi, kertoo projektitutkija Nelli Kaski Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Ilmanlaatu heikkeni kesän aikana huonoksi yksittäisinä tunteina vilkasliikenteisten katujen varsilla tie- tai raitiotyömaiden aiheuttaman pölyisyyden vuoksi. Tietöiden takia hengitettävien hiukkasten raja-arvotaso ylittyi kesällä kerran Espoossa Olarissa.

- Kaiken kaikkiaan tänä kesänä oli vähemmän pölyisiä päiviä kuin viime kesänä. Seudulle ei myöskään kulkeutunut muualta poikkeuksellisia määriä pienhiukkasia tai otsonia, Kaski toteaa.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua eri puolilla pääkaupunkiseutua. Ajankohtaisen ilmanlaatutiedon saa osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoa:

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 25.5.201822.5.2018 15:18Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 25.5.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Fortumin ja HSY:n välisen Fortumin energiantuotantohanketta koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja vesihuollon maksurakenteen uudistuksen valmisteluohjeen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pasilan ja Ilmalan alueen tunnelisaneerausurakka - Helsingin keskustan biojätteen sekä lasi-, metalli- ja muovipakkausten keräys - bio- ja puutarhajätekompostin sekä jätevesilietekompostin seulontatyöt. Lisäksi hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi - huhtikuulta 2018, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2017 ja HSY:n oman energiankulutuksen vuodelta 2017. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Fortumin ja HSY:n välisestä esisopimuksesta, vesihuollon maksurakenteen uudistuksesta ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuod

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve