Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli syksyllä hyvä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli syksyllä suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Ilmanlaatu heikkeni hetkittäin katupölyn vuoksi. Ilmanlaatu ei poikennut merkittävästi viime vuoden syksystä.

- Yleensä pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on heikointa vilkasliikenteisillä alueilla, erityisesti katukuiluissa. Syksyn aikana ilmanlaatu oli tällaisilla alueilla ajoittain välttävä tai huono. Marraskuussa ilmanlaatua heikensi välillä katupöly, jota nousi ilmaan liikennevirran nostattamana, kuvailee HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki.

Ilmanlaatu heikkeni pölyisyyden vuoksi syksyn aikana kolmena päivänä. Tällöin hengitettävien hiukkasten raja-arvotaso ylittyi Helsingissä Mäkelänkadulla ja Mechelininkadulla.

- Syksyn ilmanlaatu oli melko samanlainen kuin viime vuonna. Ilmanlaatu oli Leppävaarassa tänä syksynä hieman heikompi edellisvuoteen verrattuna paikallisten katutöiden aiheuttaman pölyämisen vuoksi. Sen sijaan ilmanlaatu oli syyskuussa Helsingin keskustassa parempi kuin viime vuonna, Malkki kertoo.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua eri puolilla pääkaupunkiseutua. Ajankohtaisen ilmanlaatutiedon saa osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoa:
ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki, puh. 050 351 9492, marjatta.malkki (at) hsy.fi
Syksyn ilmanlaatukatsaus

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.