Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli syksyllä hyvä

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli syksyllä suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Ilmanlaatu heikkeni hetkittäin katupölyn vuoksi. Ilmanlaatu ei poikennut merkittävästi viime vuoden syksystä.

- Yleensä pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on heikointa vilkasliikenteisillä alueilla, erityisesti katukuiluissa. Syksyn aikana ilmanlaatu oli tällaisilla alueilla ajoittain välttävä tai huono. Marraskuussa ilmanlaatua heikensi välillä katupöly, jota nousi ilmaan liikennevirran nostattamana, kuvailee HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki.

Ilmanlaatu heikkeni pölyisyyden vuoksi syksyn aikana kolmena päivänä. Tällöin hengitettävien hiukkasten raja-arvotaso ylittyi Helsingissä Mäkelänkadulla ja Mechelininkadulla.

- Syksyn ilmanlaatu oli melko samanlainen kuin viime vuonna. Ilmanlaatu oli Leppävaarassa tänä syksynä hieman heikompi edellisvuoteen verrattuna paikallisten katutöiden aiheuttaman pölyämisen vuoksi. Sen sijaan ilmanlaatu oli syyskuussa Helsingin keskustassa parempi kuin viime vuonna, Malkki kertoo.

HSY seuraa pääkaupunkiseudun ilmanlaatua eri puolilla pääkaupunkiseutua. Ajankohtaisen ilmanlaatutiedon saa osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoa:
ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki, puh. 050 351 9492, marjatta.malkki (at) hsy.fi
Syksyn ilmanlaatukatsaus

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.