Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu säilyi hyvänä kesän helteissä

HSY:n mittausten mukaan kesän ilmanlaatu oli pääkaupunkiseudulla suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Vaikka sää oli hyvin lämmin, helteiset olosuhteet eivät varsinaisesti heikentäneet hengitysilman laatua.

- Saimme kesällä hengittää varsin hyvää ilmaa pääkaupunkiseudulla. Sääolosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka hyvin saasteet laimenevat ilmassa. Mittaustemme mukaan helteinen sää ei vaikuttanut oleellisesti ilmanlaatuun, kertoo ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Ilmansaasteiden pitoisuudet olivat kesä–elokuussa alle raja- ja ohjearvojen. Koska liikennettä on vähemmän kesällä, myös ilmassa on vähemmän pakokaasuja. Seudulle ei myöskään kulkeutunut muualta poikkeuksellisia määriä pienhiukkasia tai otsonia.

Vaikka ilmanlaatu oli hyvä suurimman osan ajasta, Helsingin keskustassa vilkkaasti liikennöityjen katujen varsilla ilmanlaatua heikensivät kuitenkin välillä pakokaasut ja katupöly. Ilmanlaatu oli keskustassa välttävä korkeintaan 100 tunnin ajan heinäkuussa ja huono viiden tunnin ajan elokuussa. Kun ilmanlaatu on huono, ilmansaasteista voi aiheutua terveyshaittaa erityisesti riskiryhmille, joihin kuuluvat astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät sekä sepelvaltimotautia tai keuhkoahtaumatautia sairastavat.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi