Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu säilyi hyvänä kesän helteissä

HSY:n mittausten mukaan kesän ilmanlaatu oli pääkaupunkiseudulla suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Vaikka sää oli hyvin lämmin, helteiset olosuhteet eivät varsinaisesti heikentäneet hengitysilman laatua.

- Saimme kesällä hengittää varsin hyvää ilmaa pääkaupunkiseudulla. Sääolosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka hyvin saasteet laimenevat ilmassa. Mittaustemme mukaan helteinen sää ei vaikuttanut oleellisesti ilmanlaatuun, kertoo ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Ilmansaasteiden pitoisuudet olivat kesä–elokuussa alle raja- ja ohjearvojen. Koska liikennettä on vähemmän kesällä, myös ilmassa on vähemmän pakokaasuja. Seudulle ei myöskään kulkeutunut muualta poikkeuksellisia määriä pienhiukkasia tai otsonia.

Vaikka ilmanlaatu oli hyvä suurimman osan ajasta, Helsingin keskustassa vilkkaasti liikennöityjen katujen varsilla ilmanlaatua heikensivät kuitenkin välillä pakokaasut ja katupöly. Ilmanlaatu oli keskustassa välttävä korkeintaan 100 tunnin ajan heinäkuussa ja huono viiden tunnin ajan elokuussa. Kun ilmanlaatu on huono, ilmansaasteista voi aiheutua terveyshaittaa erityisesti riskiryhmille, joihin kuuluvat astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät sekä sepelvaltimotautia tai keuhkoahtaumatautia sairastavat.

HSY:n hallituksen päätökset 12.4.201912.4.2019 11:15:45 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen Helen Oy:n kanssa. Hallitus hyväksyi myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - muovikaivot tilataan Ahlsell Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.4.201910.4.2019 08:03:14 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.4.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen projektinjohtourakan sopimusmuutoksen hyväksymisestä ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämistä koskevan sopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää myös jätteiden keräysvälineiden huoltohalli -hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - muovikaivojen hankinta - Espoon sako- ja umpikaivojen tyhjennykset ja lietteen kuljetus. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilanteesta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 12.4.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi