Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt laskivat yli kymmenen prosenttia vuonna 2020

HSY:n päästöseurannan mukaan seudun ilmastopäästöt laskivat viime vuonna erityisesti sen vuoksi, että kivihiilen käyttö väheni huomattavasti. Poikkeusolosuhteet vaikuttivat liikenteen päästöjen vähentymiseen.

Koronapandemian poikkeustilanne vähensi merkittävästi liikennemääriä pääkaupunkiseudulla ja samalla myös liikenteen ilmastopäästöjä. Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää

Ilmastopäästöt vähenivät kaikissa kaupungeissa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY laskee vuosittain pääkaupunkiseudun ilmastopäästöt. Vuonna 2020 seudun kasvihuonekaasupäästöt olivat yhteensä noin 4,18 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (CO2-ekv). Päästöt vähenivät vuoteen 2019 verrattuna noin 11 prosenttia.

Prosentuaalisesti seudun kasvihuonekaasupäästöt vähenivät eniten Espoossa ja Kauniaisissa. Espoossa päästöt laskivat edellisvuodesta 16 prosenttia ja Kauniaissa 14 prosenttia. Myös Vantaalla ja Helsingissä päästöt olivat vahvassa laskusuunnassa. Vantaalla ilmastopäästöt vähenivät kymmenen ja Helsingissä yhdeksän prosenttia.

Koronavuosi vähensi liikenteen ilmastopäästöjä

- Vuosi 2020 oli monella tapaa poikkeuksellinen, mutta pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vähentyivät myös muiden kuin suoraan koronaan liittyvien tekijöiden vaikutuksesta, toteaa HSY:n ilmastoyksikön päällikkö Susa Eräranta.

Pääkaupunkiseudulla kasvihuonekaasupäästöjä syntyy erityisesti rakennusten lämmityksestä ja liikenteestä. Koronavuoden vaikutus näkyi eniten liikenteen kasvihuonekaasupäästöissä, jotka vähenivät edellisvuodesta noin kymmenen prosenttia. Muiden sektoreiden tapauksessa koronavuoden vaikutusta on vaikeampi tunnistaa muiden tekijöiden joukosta. Alueen energiankulutukseen vaikutti esimerkiksi myös hyvin lämmin säävuosi. Sähkön kulutuksesta aiheutuvat päästöt taas ovat olleet pääkaupunkiseudulla laskusuunnassa jo pidemmän aikaa valtakunnallisen sähkön päästökertoimen pienentymisen myötä.

- Vaikka tieliikenteen päästöjen väheneminen pääkaupunkiseudulla on huomionarvoinen muutos, laskelmien mukaan suurin taustatekijä vuoden 2020 ilmastopäästöille oli kivihiilen käytön voimakas lasku pääkaupunkiseudun kaukolämmön tuotannossa, HSY:n ilmastoasiantuntija Juha Viholainen analysoi.

Kivihiilen osuus seudun kaukolämmön tuotannossa ennätysalhaisella tasolla

Vuonna 2020 pääkaupunkiseudulla hyödynnettiin kivihiiltä kaukolämmön polttoaineena vähemmän kuin kertaakaan viimeisen kahdenkymmen vuoden aikana. Esimerkiksi Vantaalla hiilen käyttö väheni lähes kaksi kolmannesta edellisvuoteen verrattuna. Espoossa hiilen käyttö puolittui, ja Helsingissäkin hiiltä käytettiin noin kolmannes vähemmän vuoteen 2019 verrattuna. Espoon ja Helsingin alueella kivihiiltä korvattiin pääosin maakaasulla ja biopolttoaineilla. Vantaalla väheni sekä hiilen että maakaasun käyttö ja niiden sijaan kaukolämmön tuotannossa hyödynnettiin edellisvuotta enemmän biopolttoaineita ja jätettä. Myös turpeen käyttö lisääntyi Vantaalla hieman, sillä sitä hyödynnettiin biovoimalan tukipolttoaineena.

Uusiutuvien energialähteiden osuus pääkaupunkiseudulla hyödynnettävässä kaukolämmössä nousi kuusi prosenttiyksikköä edellisvuodesta ja oli noin 24 prosenttia vuonna 2020. Uusiutuvien osuus kaukolämmön tuotannossa kasvoi kaikissa kaupungeissa, mutta suhteessa huomattavin muutos tapahtui Espoossa, missä osuus nousi noin 41 prosenttiin. Lisäyksen taustalla oli mm. uuden biopolttoainekattilan käyttöönotto Espoon Kivenlahdessa keväällä 2020.

Vuonna 2020 uusiutuvan energian osuus kasvoi Vantaalla 19 prosentista noin 29 prosenttiin. Helsingin alueella uusiutuvien lähteiden osuus kaukolämmössä oli noin 15 prosenttia, vaikka vuonna 2020 hyödynnetty uusiutuvan energian kokonaismäärä (noin 750 GWh) oli lähes yhtä suuri kuin Espoossa (noin 820 GWh) johtuen muita seudun kaupunkeja selvästi suuremmasta kokonaislämmöntarpeesta.

Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2020 (suluissa muutos edellisvuoteen):

• Helsinki 2,36 milj. tCO2-ekv (-9 %)
  • Espoo 0,90 milj. tCO2-ekv (-16 %)
  • Vantaa 0,88 milj. tCO2-ekv (-10 %)
  • Kauniainen 0,03 milj. tCO2-ekv (-14 %).

Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt lasketaan alueella tapahtuvaan kulutukseen perustuen, mutta laskennassa ei huomioida kulutushyödykkeiden, kuten ruuan tai rakennustuotteiden, välillisiä päästöjä.

Pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuosina 1990 ja 2000–2020

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.