Pääkaupunkiseudun Kuluttajat: Selvyyttä lippukäytäntöihin ja seniorit paremmin huomioon HSL-alueella
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry ottaa kantaa HSL:n lipputyyppeihin ja palveluiden hinnoitteluun. Yhdistyksen mielestä epäselvä lippujärjestelmä aiheuttaa sekaannusta ja tarjolla olevien lipputyyppien tulkinta on vaikeaselkoista. Lisäksi yhdistys katsoo, että satunnaisesti matkustavien, kuten esimerkiksi ikäihmisten, kertamatkan kallis lipun hinta vähentää halua julkisilla liikkumiseen.
”Lippuvalikoima on eläkeläisen näkökulmasta sekava ja on hankalaa löytää itselle parhaiten sopiva lipputyyppi”, Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry toteaa. ”Pahimmillaan käy niin, että ihmiset eivät pysty hyödyntämään heille kuuluvia alennuksia ja etuja täysimääräisesti epäselvän lippujärjestelmän vuoksi.”
Kaikkein parasta olisi, että kaikille yli 65-vuotiaille eläkeläisille luotaisiin yhdenmukainen, helppo ja edullinen tapa matkustaa, Pääkaupunkiseudun Kuluttajat toteaa.
Yhdistys on kiinnittänyt huomiota myös AB-alueella lyhyitä matkoja liikkuvien eläkeläisten lippujen hintoihin. ”Kausilippujen rinnalle tarvitaan muitakin vaihtoehtoja saada seniorialennus silloin, kun matkoja on harvoin. Ikäihmisillä ei useimmiten ole säännöllisiä matkoja, jolloin yksittäisen matkan hinta kausilipulla tulee kalliiksi.”
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ehdottaa ratkaisuksi esimerkiksi kymmenen kerran lippua rajoittamattomalla voimassaoloajalla tai mahdollisuutta saada seniorialennus myös kertalipun hintaan. ”Tämä varmasti lisäisi seniorien liikkumista HSL-alueella julkisin välinein.”
Yhdistyksen mielestä on lisäksi erikoista, että eläkeläiset saavat seniorimatkustajille tarkoitetun hintaedun vain käyttäessään HSL-korttia, eikä esimerkiksi asioidessaan mobiililaitteella. Eläkeläisten joukossa on kuitenkin paljon sujuvasti digilaitteita käyttäviä. Kritiikkiä saa myös HSL:n ilmoitus periä uusia maksuja asiointipisteessä asioivilta.
Pääkaupunkiseudun Kuluttajille uusi puheenjohtaja ja hallitus
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry on Kuluttajaliiton alueellinen yhdistys, joka toimii Helsingissä ja muulla pääkaupunkialueella. Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry:n kokouksessa 10.5.2023 hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Leena Simonen, puheenjohtaja
Barbro Widing, varapuheenjohtaja
Eero Kiuru, sihteeri
Heli Tynkynniemi, taloudenhoitaja
Irene Roos, jäsenvastaava
Kristiina Siikala, viestinnän asiantuntija
Seija Kannelsuo, järjestö- ja koulutuskoordinaattori
Linda Kiuru, tapahtumajärjestäjä
Anita Hellman, hallituksen jäsen
Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry on Kuluttajaliiton alueellinen yhdistys, joka toimii Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan alueellisesti kuluttajien oikeuksien puolesta. Yhdistyksen puheenjohtajana toimii järjestöneuvos Leena Simonen. Pääkaupunkiseudun Kuluttajat juhlii tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Leena SimonenLisätietoja: Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry:n puheenjohtaja
Puh:+358 44 3000144Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Kuluttajien ylivelkaantumisen hillitseminen vaatii monipuolisia keinoja10.5.2023 15:44:09 EEST | Tiedote
Kuluttajaliiton valtuusto toteaa kannanotossaan, että kuluttajien ylivelkaantumisen ennaltaehkäisyyn tähtäävien toimienpiteiden edistäminen ja jo syntyneiden ongelmien ratkaiseminen ei saa jäädä tulevalla hallituskaudella valtion ylivelkaantumisen hoidon varjoon. Maamme hallituksen ja eduskunnan tulee huolehtia siitä, että kuluttajien talousahdingon syntymistä ennaltaehkäisevät, sekä talousongelmia korjaavat monipuoliset toimenpiteet otetaan osaksi tulevaa hallitusohjelmaa.
Hundar i husbolag – Konsumentförbundets jurist listar de vanligaste problemen som förekommer24.4.2023 09:40:56 EEST | Tiedote
I Finland finns det ungefär 700 000 hundar och under coronatiden så ökade takten av registrering av hundar. Trots att hunden ofta är ägarens bästa vän, är den nödvändigtvis inte alltid grannens bästis, påminner Konsumentförbundet på hunddagen den 24.4. Hunden och i all synnerhet dess skall är en av de främsta orsakerna till spända grannförhållanden. Kristel Pynnönen Andersson som ansvarar för boendefrågor på Konsumentförbundet listade de främsta problemen samt spelreglerna gällande hundar samt boende.
Koira taloyhtiössä – Kuluttajaliiton juristi listaa yleisimmät ongelmatilanteet24.4.2023 09:23:51 EEST | Tiedote
Suomessa on arviolta 700 000 koiraa ja koronavuosien aikana koirien rekisteröintivauhti kiihtyi entisestään. Vaikka koira voikin olla omistajalleen paras mahdollinen kaveri, se ei välttämättä aina ole sitä samaa naapureille. Koirat ja koirien haukunta on yksi yleisimmistä syistä, miksi naapurien kärsivällisyys voi olla koetuksella. Kuluttajaliiton asumisasioista vastaava juristi Kristel Pynnönen Andersson listasi keskeisimmät koiriin ja asumiseen liittyvät pelisäännöt ja tilanteet, joista neuvontapuhelimeen tulee eniten kysymyksiä.
Orpo kysyi – järjestöt vastasivat18.4.2023 13:35:25 EEST | Tiedote
Tuleva hallitus ja eduskunta ovat suurten kysymysten äärellä. Mihin suuntaan Suomi lähtee? Miten yhteiskuntaamme kehitetään? Hallitustunnustelija Petteri Orpo on esittänyt puolueille joukon kysymyksiä kartoittamaan toivottuja suuntaviivoja sekä konkreettisempia toimia. Kolme vahvaa kotitalouksien ja kuluttajien edunvalvontajärjestöä, Marttaliitto, Maa- ja kotitalousnaiset ja Kuluttajaliitto, yhdistivät voimansa ja vastasivat kukin oman toimialueensa ja osaamisensa kannalta olennaisimpiin kysymyksiin. Kokosimme vastaukset yhteen. Katso alta mihin kysymyksiin ja miten järjestöt vastasivat!
Kysely paljasti kuluttajaystävällisimmän puolueen – Kuluttajaliitto esitti kymmenen kysymystä28.3.2023 13:04:17 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, miten pääpuolueet suhtautuvat kuluttajan arjen tärkeisiin teemoihin ja löytyykö niiltä halua ryhtyä tarvittaviin toimiin kuluttajien aseman parantamiseksi seuraavalla hallituskaudella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme