Pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmät: Valtuustojen yhteiskokous viimeinen hätähuuto maan hallitukselle

Sosialidemokraatit haluavat kansalaisille yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. "Palveluiden järjestämisen, tuottamisen ja rahoituksen pitää säilyä samoissa käsissä. Maan hallituksen ehdotus eroaa jyrkästi nykytilasta", pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat painottavat.

Sosialidemokraatit kannattavat sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullista kehittämistä. Reformissa tulisi lähteä liikkeelle laajasta poliittisesta yhteisymmärryksestä ja asteittaisesta etenemisestä.

”Sote tarvitsee vahvat hartiat, mutta ratkaisu ei ole palvelut pirstova lehmänkauppa, vaan tarkoituksenmukaiset sote - aluejaot, joissa otetaan huomioon kuntien tahto toimia palveluntuottajina, tulevaisuuden elinkeinorakenne, väestön kasvu ja liikkuminen. Pääkaupunkiseudun suurilla kaupungeilla on kyky tuottaa itsenäisesti toimivat perustason palvelut”, pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat painottavat.

Tällä hetkellä suurimmat puutteet ja laajin korjaamisen tarve on perustason sote-palveluissa. "Näiden palveluiden saatavuutta ja tasa-arvoa voidaan edistää nykylainsäädännöllä: yhteistyörakenteita ja hoitotakuuta kehittämällä, eli lyhentämällä hoitoon pääsyaikoja sekä hoitojonot purkamalla, tarvittaessa myös ostopalveluin tai palvelusetelillä", puheenjohtajat toteavat.

Sosiaalidemokraatit painottavat, että voimavarat tulee kohdentaa sosiaali -ja terveydenhuollon palveluiden parantamiseen, ei uuden hallinnon ja byrokratian lisäämiseen.

Uudenmaan liiton laskelmien mukaan maakunta joutuisi ensimmäisenä vuotena säästämään jopa 300 miljoonaa euroa. "Suuri uhka on, että asiakasmaksuja joudutaan korottamaan ja hoitoa karsimaan", puheenjohtajat muistuttavat.

Pääkaupunkiseudun kaupunginvaltuustot kokoontuvat yhteiskokoukseen 15.5. käsittelemään yhteistä lausuntoa maan hallituksen sote- ja maakuntauudistukseen.

SDP:n pääkaupunkiseudun valtuustoryhmien puheenjohtajat:

Eveliina Heinäluoma
Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 040 592 1807

Tapani Jääskeläinen
Kauniaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 050 0441 360

Sirkka-Liisa Kähärä
Vantaan valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 050 521 7189

Markku Sistonen
Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 046 877 3884

Suomi tarvitsee luottamusta liikennepolitiikkaan 18.8.2018 10:51Tiedote

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa luottamusta liikennepolitiikkaan. Hänen mukaansa suomalainen elinkeinotoiminta tarvitsee vakaan ja ennustettavan näköalan liikennepolitiikalta. Paateron mukaan puolueiden kesken saavutettu parlamentaarinen yksimielisyys liikenteen tulevien vuosien lisärahoitustarpeesta on muuttunut valtion budjettiesityksessä 300 miljoonan lisäyksestä 400 miljoonan vähennykseksi.

SDP esitteli koulutuksen ja sivistyksen Osaamispolku 2030 -vision15.8.2018 14:48Tiedote

SDP:n puoluejohdon ja eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokouksessa Forssassa esiteltiin tänään Osaamispolku 2030, joka on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. Kokonaisuutta esitellyt kansanedustaja Pilvi Torsti haluaa Suomen ryhtyvän jälleen rohkeasti ”koulutus- ja sivistysradikaaliksi maaksi”: - Suomi tunnetaan maailmalla koulutuksesta. Tulevalla vuosikymmenellä meidän on jälleen otettava paikkamme koulutuksen kärkimaana. Suomen menestys ja globaali rooli rakentuvat koulutuksen, tutkimuksen ja uusien innovaatioiden varaan. Se on tärkeää paitsi Suomelle itselleen, myös siksi että kestävän kehityksen yhteiskuntien rakentamisen kannalta osaaminen on aivan keskiössä. Osaamispolku 2030 on SDP:n näkemys siitä, millaisia toimia matkan varrella tarvitaan, sanoo Torsti. SDP haluaa nostaa kaikkien suomalaisten osaamistasoa, parantaa koulutuksen tasa-arvoa ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. SDP uskoo, että kaik

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Kokoomus Valtionkonttoriin vierailulle15.8.2018 12:28Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari antaa ilmaisen neuvon kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokiselle ja valtiovarainministeri Petteri Orpolle. Skinnari suositaa kokoomusjohtoa menemään Valtionkonttoriin vierailulle ja tarkistamaan sieltä faktatiedot, kuinka paljon Kokoomus on hallitusvastuussa ollessaan ottannut Suomen valtiolle velkaa 2000 -luvulla. Skinnari toivoo, että kokooomuksessa keskityttäisin jatkossa enemmän niihin valintohin, jotka jatkuvan eriarvoisuuden lisäämisen sijaan loisivat parempaa näkymää Suomen menestystekijöihin tulevaisuudessa. Skinnari toivottaakin kokoomusjohdon tervetulleeksi osallistumaan SDP:n Suomi 2030 -tulevaisuuskeskusteluun. Kalle Jokinen ja Petteri Orpo ovat aiemmin julkisuudessa arvioineet SDP:n politiikan oikeudenmukaisuutta lisääviä valintoja.

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari: Orpon budjettiesitys väheksyy eduskunnan arvovaltaa12.8.2018 16:33Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari arvostelee valtiovarainministeri Petteri Orpon linjauksia liikenteen rahoitukseen ensi vuoden budjettiesityksessä. - Parlamentaarinen työryhmä esitti yksimielisesti, että tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseen osoitetaan vuosittain vähintään 300 miljoonan euron lisärahoitus. Nyt Orpon esityksessä ei kuitenkaan ole huomioitu eurollakaan parlamentaarisesti yksimielisesti esitettyä rahoitusta perusväylänpitoon. Orpo väheksyy parlamentin arvovaltaa ja vie pohjan koko parlamentaariselta valmistelulta. Skinnarin mukaan kokoomuslaisen valtiovarainministerin olisi viimeistään nyt pitänyt ottaa mallia Ruotsista ja siitä, miten pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa tehdään. - Perusväylänpidossakin oleellista on jatkuvuus. Kyse on myös liikenneturvallisuudesta. Liikenneverkkojen korjausvelan hoitamiseen olisi nyt tarvittu pysyvä rahoitustason korotus, jota parlamentaarisesti yksimielisesti myös kokoomuksesta esitettiin. Nyt seuraava hallitus joutuu lisää