Pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmät: Valtuustojen yhteiskokous viimeinen hätähuuto maan hallitukselle

Sosialidemokraatit haluavat kansalaisille yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. "Palveluiden järjestämisen, tuottamisen ja rahoituksen pitää säilyä samoissa käsissä. Maan hallituksen ehdotus eroaa jyrkästi nykytilasta", pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat painottavat.

Sosialidemokraatit kannattavat sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullista kehittämistä. Reformissa tulisi lähteä liikkeelle laajasta poliittisesta yhteisymmärryksestä ja asteittaisesta etenemisestä.

”Sote tarvitsee vahvat hartiat, mutta ratkaisu ei ole palvelut pirstova lehmänkauppa, vaan tarkoituksenmukaiset sote - aluejaot, joissa otetaan huomioon kuntien tahto toimia palveluntuottajina, tulevaisuuden elinkeinorakenne, väestön kasvu ja liikkuminen. Pääkaupunkiseudun suurilla kaupungeilla on kyky tuottaa itsenäisesti toimivat perustason palvelut”, pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat painottavat.

Tällä hetkellä suurimmat puutteet ja laajin korjaamisen tarve on perustason sote-palveluissa. "Näiden palveluiden saatavuutta ja tasa-arvoa voidaan edistää nykylainsäädännöllä: yhteistyörakenteita ja hoitotakuuta kehittämällä, eli lyhentämällä hoitoon pääsyaikoja sekä hoitojonot purkamalla, tarvittaessa myös ostopalveluin tai palvelusetelillä", puheenjohtajat toteavat.

Sosiaalidemokraatit painottavat, että voimavarat tulee kohdentaa sosiaali -ja terveydenhuollon palveluiden parantamiseen, ei uuden hallinnon ja byrokratian lisäämiseen.

Uudenmaan liiton laskelmien mukaan maakunta joutuisi ensimmäisenä vuotena säästämään jopa 300 miljoonaa euroa. "Suuri uhka on, että asiakasmaksuja joudutaan korottamaan ja hoitoa karsimaan", puheenjohtajat muistuttavat.

Pääkaupunkiseudun kaupunginvaltuustot kokoontuvat yhteiskokoukseen 15.5. käsittelemään yhteistä lausuntoa maan hallituksen sote- ja maakuntauudistukseen.

SDP:n pääkaupunkiseudun valtuustoryhmien puheenjohtajat:

Eveliina Heinäluoma
Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 040 592 1807

Tapani Jääskeläinen
Kauniaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 050 0441 360

Sirkka-Liisa Kähärä
Vantaan valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 050 521 7189

Markku Sistonen
Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 046 877 3884

SDP julkaisi eurovaaliohjelmansa: Vakautta, uutta kasvua ja reilua työelämää koko Eurooppaan6.5.2019 09:19:25 EESTTiedote

SDP julkaisi vaaliohjelmansa toukokuun europarlamenttivaaleihin. SDP:n eurovaaliohjelma on rakennettu taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteille. Ensi parlamenttikaudella on vahvistettava sosiaalista Eurooppaa, tehtävä vastuullista ilmastopolitiikkaa, säädettävä kovemmat sanktiot verovälttelylle ja tehtävä EU-investointeja osaamiseen ja teknologiaan.

Antton Rönnholm: EU:ssa voitava päättää haitallisen verokilpailun ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta määräenemmistöillä1.5.2019 12:03:00 EESTTiedote

SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm piti vappupuheensa Tuusulassa ja Järvenpäässä. Hän käsitteli puheessaan talous- ja työllisyyspolitiikkaa ja totuudenjälkeisen ajan ongelmia. Globaali aggressiivinen verosuunnittelu ja veronkierto ovat valtavia ongelmia. Tutkimusten mukaan juuri Suomi ja muut EU-maat ovat siinä suurimpia häviäjiä. Parhaimpien arvioiden mukaan monikansallisten yritysten aggressiivisesta verosuunnittelusta aiheutuvat veromenetykset EU-maille ovat yli 100 miljardia euroa vuodessa. Suomen veromenetykset aggressiivisesta verosuunnittelusta ja kansainvälisestä sijoitustoiminnasta lasketaan vähintään sadoissa miljoonissa euroissa vuositasolla. - Suomen ja muiden EU-maiden veropohjan rapautumisen on loputtava. Keskiluokka ei voi enää maksaa verovälttelyn kustannuksia. Tarvitsemme tiukempia toimia esimerkiksi korkojärjestelyihin puuttumiseksi ja julkista maakohtaista veroraportointia. EU:ssa erityinen ongelma ovat verokeitaat. On Suomen etu, että EU:ssa päätettäisiin haitalli

Eero Heinäluoma kehottaa konstailemattomaan hallitusratkaisuun1.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Entinen eduskunnan puhemies, eurovaaliehdokas Eero Heinäluoma kehottaa puolueita nopeaan ja konstailemattomaan hallitusratkaisuun. Kansalaiset odottavat, että vaalien viesti muutoksesta ymmärretään kaikissa puolueissa ja hallitus kootaan nopeasti muutoksen viestin ympärille, sanoi Heinäluoma puhuessaan Porin ja Kankaanpään vappujuhlissa. Erilainen konstailu ja ylimääräiset piruetit eivät nyt ole tarpeen, sanoi Heinäluoma. Vaalitulos oli historiallinen. Puolet hallituspuolueiden kannatuksesta hävisi eduskuntavaaleissa. Sipilän hallituksen alkaessa hallituksen takana oli 57 prosenttia äänestäjistä. Neljä vuotta myöhemmin hallituspuolueet saivat vaivaiset 32 prosenttia äänistä. Tuon selvempää muutosviestiä ja ohjetta uuden hallituksen kokoamiselle ei vaaleissa voi antaa. Kansalaiset kaipaavat nyt uudenlaista yhteistyön ja yhteisymmärryksen henkeä. Poliitikkojen pitää pystyä nyt kuuntelemaan paitsi kansalaisia myös toisiaan. Työmarkkinoille tarvitaan sinnekin aitoa ja tasapuolista yhteisty