Pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmät: Valtuustojen yhteiskokous viimeinen hätähuuto maan hallitukselle

Sosialidemokraatit haluavat kansalaisille yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. "Palveluiden järjestämisen, tuottamisen ja rahoituksen pitää säilyä samoissa käsissä. Maan hallituksen ehdotus eroaa jyrkästi nykytilasta", pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat painottavat.

Sosialidemokraatit kannattavat sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullista kehittämistä. Reformissa tulisi lähteä liikkeelle laajasta poliittisesta yhteisymmärryksestä ja asteittaisesta etenemisestä.

”Sote tarvitsee vahvat hartiat, mutta ratkaisu ei ole palvelut pirstova lehmänkauppa, vaan tarkoituksenmukaiset sote - aluejaot, joissa otetaan huomioon kuntien tahto toimia palveluntuottajina, tulevaisuuden elinkeinorakenne, väestön kasvu ja liikkuminen. Pääkaupunkiseudun suurilla kaupungeilla on kyky tuottaa itsenäisesti toimivat perustason palvelut”, pääkaupunkiseudun SDP:n valtuustoryhmien puheenjohtajat painottavat.

Tällä hetkellä suurimmat puutteet ja laajin korjaamisen tarve on perustason sote-palveluissa. "Näiden palveluiden saatavuutta ja tasa-arvoa voidaan edistää nykylainsäädännöllä: yhteistyörakenteita ja hoitotakuuta kehittämällä, eli lyhentämällä hoitoon pääsyaikoja sekä hoitojonot purkamalla, tarvittaessa myös ostopalveluin tai palvelusetelillä", puheenjohtajat toteavat.

Sosiaalidemokraatit painottavat, että voimavarat tulee kohdentaa sosiaali -ja terveydenhuollon palveluiden parantamiseen, ei uuden hallinnon ja byrokratian lisäämiseen.

Uudenmaan liiton laskelmien mukaan maakunta joutuisi ensimmäisenä vuotena säästämään jopa 300 miljoonaa euroa. "Suuri uhka on, että asiakasmaksuja joudutaan korottamaan ja hoitoa karsimaan", puheenjohtajat muistuttavat.

Pääkaupunkiseudun kaupunginvaltuustot kokoontuvat yhteiskokoukseen 15.5. käsittelemään yhteistä lausuntoa maan hallituksen sote- ja maakuntauudistukseen.

SDP:n pääkaupunkiseudun valtuustoryhmien puheenjohtajat:

Eveliina Heinäluoma
Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 040 592 1807

Tapani Jääskeläinen
Kauniaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 050 0441 360

Sirkka-Liisa Kähärä
Vantaan valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 050 521 7189

Markku Sistonen
Espoon valtuustoryhmän puheenjohtaja, p. 046 877 3884

SDP:n puheenjohtaja Rinne palasi Suomeen11.1.2019 21:42Tiedote

Matkallaan Espanjassa sairastunut SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja hänen vaimonsa Heta Ravolainen-Rinne ovat palanneet turvallisesti Suomeen perjantai-iltana. Puheenjohtaja Rinteen toipuminen on edennyt, mutta hän jatkaa toipumista sairaalahoidossa myös kotimaassa. Rinne joutui Espanjassa sairaalahoitoon vakavan keuhkokuumeen vuoksi. Myös Rinteen vaimo oli sairaalahoidossa hengitystieinfektion takia. Aiemmin tällä viikolla ilmoitettiin, että Rinne on sairauslomalla tammikuun loppuun asti. Arvio sairausloman kestosta on edelleen sama. Lisätietoja: Dimitri Qvintus, 050 574 0956 SDP:n puheenjohtajan viestintävastaava

SDP:n puheenjohtaja Rinne sairauslomalla tammikuun7.1.2019 15:56Tiedote