Pääkaupunkiseudun suurin Lidl avautui Kalliossa – Varma hakee innovatiivisia ratkaisuja kaupunkien kiinteistökehitykseen

Pääkaupunkiseudun suurin Lidl-myymälä avautui torstaina 21.9. Helsingin Kalliossa. Myymälän myyntitila on noin 1 600 m², ja se rakennettiin tilaan, jossa on aiemmin toiminut autokorjaamo. Myymälän alakertaan saatiin mittavien muutostöiden jälkeen parkkihalli ja lastausalue, joiden avulla ratkaistiin kiinteistön merkittävimmät rakenteelliset haasteet.

Varman kiinteistökehityksen painopiste on erityisesti olemassa olevien kiinteistöjen kehityksessä.

‒ Meillä on käynnissä lukuisia hankkeita, joissa uudistetaan joko yksittäistä kiinteistöä tai suurempaa aluetta. Hankkeilla tavoitellaan Tampereen Finlaysonin tai Helsingin Arabia135:n kaltaisia uudistuksia, jotka tuovat uutta elävyyttä alueelle työssäkäynnin lisäksi, kertoo Varman kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula.

‒ Kiinteistöjen kehitystyö on usein hidasta ja työlästä, ja se vaatii myös kaavamuutoksia. Onneksi kehityshankkeisiin suhtaudutaan nykyään positiivisemmin, ja kehityksen esteitä on pyritty poistamaan järkevöittämällä määräyksiä ja nopeuttamalla prosesseja, Markkula jatkaa.

Työn alla on muun muassa käytöstä poistuneiden toimistotilojen, tehdashallien ja liiketilojen kehittämistä uusiin käyttötarkoituksiin sekä olemassa olevien asuntoalueiden tiivistämistä.

Kaupungistuminen antaa uutta potkua kiinteistökehitykseen

Kaupungistuminen jatkuu Suomessa voimakkaana. Kaupunkien tiivistymisen ohella työelämän muutokset, teknologian kehitys ja ihmisten asuminen luovat uusia mahdollisuuksia olemassa olevien tilojen hyödyntämisessä.

‒ Kaupungit ja asuinympäristöt eivät koskaan ole olleet staattisia, vaan ne ovat uudistuneet ihmisten tarpeiden mukana. Tässä kehityksessä Varma haluaa olla tiiviisti mukana, Aarne Markkula sanoo.

Varman pitkään omistama kiinteistö sijaitsee Helsingissä osoitteessa Neljäs linja 3-5. Kiinteistö on Varman suurin omistama asuntokohde, ja siinä on 268 vuokra-asuntoa. Alakerroksissa on autokorjaamon jäljiltä pitkään tyhjillään ollutta liiketilaa, jonka hyödyntäminen modernilla tavalla keskellä vilkasta kaupunkia on ollut haasteellista. Autokorjaamotilan muuttaminen päivittäistavarakaupaksi hyödyttää kiinteistön asukkaiden lisäksi muita alueen asukkaita sekä kiinteistön omistajaa ja kaupunkia. Kiinteistössä toimivat jatkossa myös autopesuyritys Raimarco ja Pakukympillä.fi.

Lisätietoja:

Kiinteistökehitysjohtaja Aarne Markkula, Varma, puh. 010 244 6927

Viestintäpäällikkö Leena Rantasalo, Varma, puh. 050 300 7980

sähköpostit: etunimi.sukunimi@varma.fi

Leena RantasaloViestintäpäällikkö, Varman tulos ja sijoitukset

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on Suomen suurin työeläkeyhtiö ja yksityinen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 878 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2016 Varman maksutulo oli 4,7 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 5,3 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli kesäkuun 2017 lopussa 45,0 miljardia euroa.

Kutsu medialle: Varman Q3-tulosinfo 26.10. klo 13.3017.10.2017 08:08Kutsu

Tervetuloa Varman tammi‒syyskuun tulosinfoon torstaina 26.10.2017 klo 13.30 Helsingin Salmisaareen osoitteeseen Salmisaarenranta 11. Toimitusjohtaja Risto Murto käy läpi katsauskauden tuloksen ja ajankohtaisia talousaiheita. Varman sijoituksista ja markkinoiden näkymistä kertoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä. Voit ilmoittautua tilaisuuteen viestintäpäällikkö Leena Rantasalolle, puh. 050 300 7980 tai leena.rantasalo@varma.fi. Jos et itse pääse mukaan, voit välittää kutsun kollegallesi. Lämpimästi tervetuloa! VARMA Leena Rantasalo Viestintäpäällikkö