Sikla Oy

Pääministeri Juha Sipilä asuntomessuilla palvelukoti Villa Luodossa: ”Täältähän pitää katsella itselle asuntoa”

Pääministeri Juha Sipilä vieraili toisen messuviikon alkajaisiksi asuntomessujen historian ensimmäisessä palvelukodissa, Villa Luodossa. Sipilä tutustui palvelukodin kuvitteelliselle asukkaalle, Tyynelle, sisustettuun huoneeseen ja katseli yhteisiä oleskelutiloja ja ruokailuhuonetta hymyillen. – Hieno kohde, näyttää erityisen viihtyisältä ja kiinteistö mukavannäköiseltä ulospäin. Voisin hyvin kuvitella asuvani tämänkaltaisessa palvelukodissa itsekin, pääministeri Sipilä sanoi.
Palvelukoti Villa Luodossa on käytetty paljon puuta sekä rakenteissa että sisustuksessa. – Puurakentaminen on lähellä sydäntäni. Olen huomannut, että asuntomessuilla ja Villa Luodossa on käytetty myös CLT:tä, pääministeri Sipilä sanoi palvelukodin sisäpihalla.

Palvelukoti Villa Luodossa yhteistyötä tekevät kiinteistön rakentaja ja kohteen näytteilleasettaja Siklatilat Oy, hoivapalveluiden tuottaja Mehiläinen Hoivapalvelut Oy ja Kuusikkoaho Oy:n Virkkulankylä-konsepti, jossa huomiota kiinnitetään asukkaiden yhteisöllisyyteen ja virkeään asumiseen. – Ei sen parempaa lähtökohtaa, kuin tällainen yhteistyö. Uusia innovaatioita kaivataan ja kilpailu pistää vauhtia kaikkiin, pääministeri Sipilä totesi.

Rakentamisprosessi hanskassa – tiukka aikataulu toi haasteita myös kokeneelle työnjohtajalle

Ennen pääministerin vierailua ja asuntomessujen alkua on tontilla tapahtunut paljon. Asuntomessujen historian ensimmäisen hoivakodin rakentaminen oli tiukka rutistus myös vastaavalle työnjohtajalle Tommi Kryssille. Pääkaupunkisedulta Siklan asuntomessutyömaalle tulleelle Kryssille  ensimmäinen työpäivä 20.9.2017 jäi lähtemättömästi mieleen. – Työmaalla oli käynnissä maansiirtotyöt. Muut alueelle rakennettavat talot olivat jo vesikattovaiheessa. Aluksi oli aika epätoivoinen olo, kun lähdettiin reilusti takamatkalta ja aikataulu oli tiukka, Kryssi sanoi.

Onneksi rakennusinsinöörin koulutuksen saaneella Kryssillä on pitkä, yli 30 vuoden kokemus rakennusalalta ja osaamista on karttunut lukemattomista pientaloista ja suuremmista kohteista. Kryssin johdolla kohteen rakentamisessa alettiin edetä ripeästi ja vahvalla tsempillä. – Syys-lokakuussa 2017 työmaalla aloitettiin paalutus ja betonirungon asennus. Tammikuun 2018 puolivälissä päästiin asentamaan elementtejä ja helmikuun lopussa Villa Luodon vesikatto oli valmis. Harjakaisia vietettiin tarjoamalla pitsat urakoitsijoille, Kryssi kertoi.

Aikataulun haasteellisuus käännettiin voitoksi osaavan henkilöstön, ammattitaitoisten urakoitsijoiden ja rakentajan rajatonta yhteistyötä tekevien taustavoimien avulla. – Esimiehet, johtajisto ja erityisesti hankinnan väki auttoivat meitä kaikessa. Rakennustarvikkeet tulivat työmaalle säntillisesti sovittuna aikana, Kryssi sanoi.

Rakentamisen edetessä Villa Luodon työmaalla kehitettiin jatkuvasti työmenetelmiä ja -tapoja tehokkaammiksi ja turvallisemmiksi. – Hattua täytyy nostaa kaikille Villa Luodossa toimineille yli 50 urakoitsijalle, jotka osaltaan mahdollistivat rakennuksen valmistumisen asuntomessujen aikataulussa, Kryssi kiitti.

Vastaavan työnjohtajan Tommi Kryssin vastuulla oli liittää urakoitsijoiden työvaiheet saumattomasti yhteen. – Työmaalla tapahtui koko ajan. Edellisen urakoitsijan lopettaessa omaa työtään seuraava jatkoi siitä hetkestä rakentamista eteenpäin. Villa Luotoa on parhaimmillaan rakennettu reilun neljänkymmenen työntekijän voimin, Kryssi kertoi.

Kryssi hoiti urakoitsijoiden sopimusneuvottelut sekä töiden valvonnan ja hyväksynnän yhdessä aputyönjohtaja Janne Koivusen kanssa. – Yhteistyötä tehtiin eri viranomaisten kanssa, ja heidän kanssaan asiat menivät hienosti eteenpäin, Kryssi sanoi.

Kaikki naksahti kohdalleen

Rakentaminen nopeassa aikataulussa tinkimättä kuitenkaan lopputuloksen laadusta osoitti myös erilaisiin prosesseihin syvällisesti perehtyneen pääministeri Sipilän mukaan sen, että rakentajalla homma on hanskassa. – Homman pitää olla hallinnassa ja kaiken pitää naksahtaa kohdalleen, pääministeri Sipilä totesi.

Vastaava työnjohtaja Kryssi on ylpeä laadukkaasta, terveellisestä ja käyttäjäystävällisestä Villa Luodosta. – Rakentajan vaatimuksena on turvallinen rakentaminen, johon kuuluu muun muassa työturvallisuuskortin suorittaminen sekä työnjohtajan ja valvovan viranomaisen AVI:n säännölliset tarkastuskierrokset. Saavutimme tällä työmaalla nolla työtapaturmaa, Kryssi myhäili.

Palvelukoti Villa Luoto saatiin valmiiksi muutama päivä ennen messujen alkua. Urakan alkuvaiheen epätoivoisuus vaihtui tyytyväisyyteen. – Hei, me teimme sen! Olimme todella iloisia koko porukan, niin siklalaisten kuin urakoitsijoidenkin kanssa, Villa Luodon valmistumisesta, Kryssi kertoi hymyillen.

Janne Nieminen
konsernijohtaja
Sikla-konserni
janne.nieminen@sikla.fi

Kuvat

Lataa
Villa Luodon vastaava työnjohtaja Tommi Kryssi vastavalmistuneessa palvelukodissa.

Sikla Oy
Rytiniementie 2B
91910 Tupos

Sikla on kasvava ja vakaalla pohjalla toimiva rakennus- ja talotekniikka-alan konserni – tulevaisuuden rakentaja. Siklatalot Oy on yksi Suomen suurimmista pientalotoimittajista. Siklatilat Oy on puolestaan erikoistunut asunto- ja toimitilatuotannon lisäksi koulujen sekä hoiva- ja päiväkotien rakentamiseen. Siklatec Oy toimittaa talotekniikkaa ja Siklaelementit Oy taloelementteja molempien yhtiöiden rakennuskohteisiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Sikla Oy