Pääministerin eronpyyntö tasavallan presidentille

Tiedote 5/2019
8.3.2019

Pääministeri Juha Sipilä on jättänyt valtioneuvoston eronpyynnön tasavallan presidentti Sauli Niinistölle tänään 8. maaliskuuta 2019 Mäntyniemessä.

Tasavallan presidentti on hyväksynyt eronpyynnön ja pyytänyt valtioneuvostoa jatkamaan toimitusministeristönä, kunnes uusi valtioneuvosto on nimitetty.

President of the Republic of Finland, Mr. Sauli Niinistö’s speech to the new Government, 6 June 20196.6.2019 15:59:11 EESTTiedote

Esteemed Prime Minister, distinguished Members of Government, I congratulate you, Prime Minister, on the confidence that Parliament has placed in you. Under your leadership, the 75th Government of independent Finland begins its work today. The parliamentary elections held in April resulted in an even outcome, which did not give any clear answers, but you managed to form the government in good time. You will face many expectations, you will be challenged, and you will be put under pressure. Unity and mutual trust are vital in a broad-based government. The Government’s decision-making process is collegial; together you will make decisions and together you will answer for them. Mutual trust within the Government also enhances other people’s trust in the political system. Just as during the previous Government’s term, global instability will continue. You will be required to be able to respond to rapid changes in the world. When you prove to have this ability, facing the future will feel s

Republikens president Sauli Niinistös tal till den nya regeringen 6.6.20196.6.2019 15:58:18 EESTTiedote

Ärade statsminister, bästa medlemmar av statsrådet! Jag gratulerar er, ärade statsminister, för det förtroende ni fått av riksdagen. I dag tillträder under er ledning det självständiga Finlands 75:e regering. Riksdagsvalet i april ledde till ett jämnt slutresultat. Resultatet gav inga tydliga svar, men ni lyckades hitta en regeringslösning inom utsatt tid. Det ställs stora förväntningar på er, ni kommer att ställas inför utmaningar och krav. Det är mycket viktigt att en regering med bred bas bygger på enighet och ömsesidigt förtroende. Beslutsfattandet inom regeringen är kollegialt; besluten fattas tillsammans och också ansvaret för dem bärs tillsammans. Ett ömsesidigt förtroende inom regeringen stärker även andras förtroende för det politiska systemet. Precis som under den förra regeringsperioden kommer instabiliteten i världen att fortsätta. Det kommer att krävas att ni har förmåga att svara på snabba förändringar i omvärlden. Om ni visar prov på den förmågan känns framtiden trygg at