Pääomasijoittajat uskovat ohjelmistoalan yrityksiin: Kymmenen seikkaa, mitkä pääomasijoittajaa etsivän yrityksen tulee ottaa huomioon

Guide for Sofware Companies Being Acquired by Private Equity

Teknologiayritysten talousjohtajat odotukset ohjelmistoyritysten, kuten pilvipalveluiden, suhteen ovat korkealla - niiden uskotaan todennäköisimmin tuottavan eniten pääomasijoittajien myönteisiä rahoituspäätöksiä tulevina vuosina. Vuonna 2017 noin 43% kaikista teknologian yritysostoista ja sulautumisista olivat yksityisten pääomayritysten rahoittamia.

Ohjelmointiyritysten tulot lähtevät useimmiten kasvuun siinä vaiheessa, kun ne saavat investointeja yksityisiltä pääomasijoittajilta ja mahdollisesti siirtyvät samalla uuteen omistukseen. BDO:n tutkimus osoittaa, että yksityisten pääomayritysten omistuksessa olevien yritysten keskimääräiset tulot kasvoivat vuosien 2016-2017 välillä 12%.

Suomessa Pääomasijoittajat ry:n tilastojen mukaan erityisesti Venture Capital -sijoitukset suomalaisiin yrityksiin ovat painottuneet jo useamman vuoden ICT -sektorin yrityksiin.  Vuoden 2018 alkupuoliskolla lähes 60% sijoituksista suuntautui ICT-yrityksiin. Buy-out -sijoituksista suomalaisiin yrityksiin ICT-sektori oli vahvassa nousussa vuoden 2018 alkupuolella ja keräsi yli 20% sijoituksista. Suomalaiset yritykset keräsivät kaikkiaan yli 135 miljoonaa euroa Venture Capital -sijoituksia ja 480 miljoonaa euroa buyout-sijoituksia vuoden 2018 alkupuoliskolla. Pääomasijoittajien määritelmässä ICT-sektori kattaa esimerkiksi ohjelmistot, sovellukset, viestintä- ja tietoteknologian ja elektroniikan.

Ohjelmistoyrityksen kannalta onnistunut myynti pääomasijoitusyritykselle tai sijoitus pääomasijoittajalta vaatii hyvää valmistelua. Ohjelmistoyrityksen johdon tulee ymmärtää, mitä pääomasijoitusyritys hakee, miten neuvotella optimaalinen rahoituspäätös ja miten tehdä menestyksekästä yhteistyötä pääomasijoitusyrityksen kanssa rahoituspäätöksen jälkeen.

BDO:n Guide for software companies being acquired by Private Equity -oppaaseen on koottu 10 keskeistä tekijää ohjelmistoalan yrityksille, jotka ovat kiinnostuneet joko myymään tai houkkuttelemaan investointeja pääomasijoittajilta. Englanninkielisen oppaan saat ladattua BDO:n verkkosivuilta.

Jan Kovero
KHK, johtaja, Valuations & Corporate Finance
BDO
jan.kovero@bdo.fi

Guide for Sofware Companies Being Acquired by Private Equity
Jan Kovero, BDO:n Valuations & Corporate Finance -johtaja

Uusia näkemyksiä ikääntyvän väestön sosiaali- ja terveyspalveluihin31.5.2019 14:04:00 EESTTutkimus

Yli 65-vuotiaiden ikäluokan odotetaan ylittävän 25 % maailman väestöstä vuoteen 2050 mennessä. Väestön ikääntymisen myötä terveys- ja hoitoalan palveluiden tarve kasvaa. Huolehditaanko ikääntyvän väestön hoidosta ja investoidaanko siihen parhaalla mahdollisella tavalla? Jotta hoidosta saadaan edullista ja tehokasta ja kasvutarpeen haasteista selviydytään, päätösten on pohjauduttava tietoon. BDO:n New Perspectives on Elderly Care -raportti yhdistää OECD:n tutkimustuloksia ja alan asiantuntijoiden näkemyksiä ikääntyvien hoidon järjestämisen kehityksestä ja ennusteista 10 maassa.

Talousjohtajan kybertuvallisuuden TOP10 – Mitä talousjohtajan tulee vähintään tietää kyberturvallisuudesta?22.10.2018 14:42:43 EESTTiedote