Pääsiäiseksi mökille – älä polta mökkiä liian innokkaalla lämmityksellä ja kierrätä jätteet oikein

Pääsiäisen pitkinä vapaina moni suuntaa kesämökille. Ensimmäistä kertaa talven jälkeen mökille tullessa ei heti kannata pelästyä viileyttä ja iskeä tuhtia tulta takkaan. Ensilämmitys on tehtävä hitaasti ja harkiten.

”Äkillinen kuumentuminen saattaa rikkoa talven aikana kylmenneen hormin ja pahimmassa tapauksessa sytyttää koko mökin tuleen. Vaikka suuremmalta harmilta välttyisi, täytyy haljennut hormi korjata”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Petri Mero.

Jos tulisijojen ja hormien kunto epäilyttää, ne kannattaa tarkistuttaa nuohoojalla. Myös vapaa-ajan asuntojen hormien nuohouksesta tulee huolehtia säännöllisesti, vähintään kolmen vuoden välein. Mökillä, kuten kotonakin, on hyvä olla tarvittavat alkusammutusvälineet ja palovaroittimet.

Jätehuolto mökkioloissa ei ole samalla tasolla kuin kaupungissa. Vanhat akut ja patterit saattavat ikääntyessään aiheuttaa tulipalon. Vanha pakastimenromu taas on ruma ja vie tilaa. Mero vinkkaa kierratys.info-sivustosta, josta löytää helposti paikan, mihin mitäkin jätettä pystyy toimittamaan.

”Sivustolla on kartalle kerättynä yli 10 000 kierrätyspistettä ympäri Suomen. Jätteiden ja vanhojen sähkölaitteiden kierrättäminen on myös ympäristöteko”, Mero sanoo.

Tee ainakin nämä

• Asenna jo ennen mökkimatkaa perheen puhelimiin 112-sovellus ja selvitä lisäksi mökkisi karttakoordinaatit hälytysajoneuvojen kutsumisen varalta. Koordinaatit näet 112-sovelluksesta. Sovelluksessa on muutakin hyödyllistä tietoa.
  • Tarkista tikkaiden, katon ja kävelysiltojen kunto, ennen kuin kiipeät katolle rännien puhdistukseen ja poistamaan piipunhattua.
  • Käytä tarvittaessa turvavaljaita ja köyttä. Varmista lisäksi, että huutoetäisyydellä on joku tarvittaessa auttamaan.
  • Aloita tulipesien lämmitys varovasti, pienellä tulella, hormin pelti auki, jotta hormi lähtee vetämään ja alkaa lämmetä hitaasti.
  • Vapaa-ajan asunnon tulisijat ja hormit tulee nuohota normaalisti vähintään kolmen vuoden välein. Ympärivuotisessa käytössä olevan mökin tulisijat ja hormit on nuohottava kerran vuodessa.Pyydä tarvittaessa nuohoojaa tarkistamaan tulisijojen, hormin ja piipun kunto ennen käyttöönottoa.
  • Tarkista, että kaikki alkusammutusvälineet ovat paikoillaan ja kunnossa.
  • Vaihda uudet paristot kaikkiin palo, häkä- ja kaasuvaroittimiin. Testaa kaikki varoittimet.
  • Mökin sisällä talven yli olleiden sähkölaitteiden kunto on hyvä tarkistaa ja sähköjen kytkemisen jälkeen seurata hetki niiden toimintaa, ettei kuulu tai näy mitään poikkeavaa, kuten ritinää, rätinää tai savua. Jos laite ei toimi normaalisti, niin älä käytä sitä lainkaan, vaan korjauta se tai vaihda uuteen.
  • Tarkista kaasulaitteiden letkut ja liitokset ennen ensimmäisten makkaroiden paistamista.
  • Tarkista veneen kunto ennen sen laskemista vesille. Etsi myös kaikki veneessä mukana oltava turvavälineet ja tarkasta niidenkin kunto. Tärkeimmät ovat pelastusliivit.

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.