Päästövähennyksiin on tehokkaita keinoja Helsingin seudulla
Tänään julkaistu Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän ILMO-väliraportti tarjoaa kolme merkittävää polkua kasvihuonekaasupäästöjen vähennyksiin. Työryhmän työn tavoitteena on saada liikenne hiilettömäksi vuoteen 2045 mennessä.
”Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän väliraportti on tärkeä avaus siitä, millaisilla toimilla Suomessa konkreettisesti päästään vähentämään liikenteen päästöjä. Olemme päätyneet hyvin samanlaisiin tuloksiin Helsingin seudun Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019 –suunnittelutyössä. Ilmo-raportissa on lisäksi onnistuneesti otettu huomioon erilaisten toimintaympäristöjen, kuten kaupunkiseutujen ja maaseudun erilaiset tarpeet”, sanoo Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän jäsen, HSL:n osastonjohtaja Sini Puntanen.
Helsingin seutu on sitoutunut MAL 2019 –suunnittelutyössä liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen puoleen seuraavan 12 vuoden aikana. Vähennys lasketaan vuoden 2005 päästötasosta. Helsingin seudun kunnat ovat sitoutuneet merkittäviin päästöleikkauksiin myös omissa kuntastrategioissaan.
”Helsingin seudun merkitys päästöjen vähentämisessä on suuri. Meillä on myös vaikuttavat ja konkreettiset keinot siihen tarjolla”, Sini Puntanen toteaa.
"Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelussa olemme pystyneet hiomaan yhteensopivan kokonaisuuden, jolla päästötavoite saavutetaan. Yhteinen suunnitelmaluonnos on viimeistelyvaiheessa", sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.
Ilman tiemaksuja ja vähäpäästöisten autojen yleistymistä päästöt eivät vähene riittävästi
MAL 2019 -suunnittelussa on löydetty muutamia tehokkaita keinoja liikenteen päästöjen leikkaamiseksi sekä iso joukko pienempiä toimia.
Tehokkaasti Helsingin seudun päästöt saadaan vähentymään tiemaksujen käyttöönotolla. Tiemaksut vähentäisivät myös ruuhkautumista ja toisivat kaivattua lisärahaa liikenteen investointeihin ja palveluihin.
”Tiemaksujen tuotot pitää voida kohdistaa seudun liikennejärjestelmään, esimerkiksi joukkoliikenteen, pyöräliikenteen ja kävelyn olosuhteiden parantamiseen”, Puntanen sanoo.
Tiemaksujen avulla saadaan vähennettyä myös ruuhkia kasvavalla kaupunkiseudulla ja parannettua liikenteen toimivuutta.
”Samalla pitää varmistaa, etteivät maksut ole kohtuuttomia tienkäyttäjille ja että järjestelmä tukee ihmisten järkevää arjen liikkumista. Maksujen käyttöönotto lyhentäisi henkilöautojen, tavaraliikenteen ja joukkoliikenteen matka-aikoja jopa kymmenyksellä ja vähentäisi henkilövahinko-onnettomuuksia seudulla”, Puntanen sanoo.
Jotta tiemaksuja voidaan kokeilla, Suomeen tarvitaan tiemaksut mahdollistava lainsäädäntö.
Päästövähennyskeinona tiemaksu on tehokkain, jos alkuvaiheessa vapautetaan vähäpäästöiset ajoneuvot maksusta.
”Näin voidaan edistää myös vähäpäästöisten ajoneuvojen osuuden kasvua”, Puntanen sanoo.
Jotta päästöt saadaan alas, pitää Helsingin seudulla ihmisten liikkumiskäyttäytymisen lisäksi myös autokannan uudistua. Sähkö- ja vähäpäästöisten autojen osuuden voimakkaalla kasvattamisella saadaan leikattua myös merkittävästi päästöjä.
”Valtion tasolla tarvitaan keinoja, joilla tuetaan sähkö- ja vähäpäästöisten autojen hankintaa. Kuntien ja valtion vastuulla on yhdessä edistää latausinfran toteutusta, jotta sähköautoilu voisi yleistyä”, Puntanen toteaa.
Yhteyshenkilöt
Sini Puntanen, HSL:n osastonjohtaja, Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän (ILMO) jäsen, puhelin: 040 501 3362
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme