Päätetyö laittaa silmät koville

Päätetyötä tekevällä voi olla haasteita näkemisen kanssa. Optikko ja Lappeenrannan Instrumentariumin myymäläpäällikkö Heli Karvonen kertoo, mistä on kyse ja miten ongelmia voi ratkoa.

Mitkä ovat yleisimmät näkemisen haasteet päätetyön tekijöillä?

Päätetyö voi aiheuttaa silmien väsymistä, sillä katsetta täytyy tarkentaa tekstiin usein. Yleislasien terävän näkemisen alue lähelle voi olla pieni. Jos käytössä on monta näyttöpäätettä, päätä joutuu pyörittelemään edestakaisin nähdäkseen terävästi.

Näyttöpäätteen ruutu saattaa häikäistä. Lisäksi näytön sininen valo voi aiheuttaa silmien väsymistä ja punoitusta.

Silmät kuivuvat. Näyttöpäätteellä moni räpyttelee huomaamattaan silmiään harvemmin, sillä jokaisen räpäytyksen jälkeen katseen joutuu tarkentamaan uudelleen tekstiin. Näin ollen silmien kosteutus vähenee. Kontrastinäköä heikentävä silmien kuivuus lisääntyy iän myötä.

Mikä avuksi?

Näyttöpäätteelle on hyvä olla omat silmälasit, sillä yleislasit eivät välttämättä sovellu päätetyöhön. Vahvuuksien lisäksi näyttöpäätelasit voivat erota yleislaseista toiminnallisuuksissa, kuten pinnoitteissa ja linssilaadussa.

Kosteuttavat silmätipat auttavat silmien kuivuuteen.

Nykyaikaisilla tutkimuslaitteilla voidaan selvittää, kuinka hyvin näköä pystyy käyttämään esimerkiksi näyttöpäätetyössä.

Tutkimuksilla lisätietoa omasta näkemisestä

Perinteisessä optikon näöntutkimuksessa tutkitaan näön tarkkuutta. Instrumentariumin laajennetussa näöntutkimuksessa selvitetään näöntarkkuuden lisäksi silmänpohjan rakenne, kontrastinäkö ja näkökenttä. Kontrastinäkö- ja näkökenttätutkimuksissa tarkoituksena on selvittää, miten hyvin näköä pystyy käyttämään. Tämän vuoksi niitä kutsutaan toiminnalliseksi näöntutkimukseksi.

Kontrastinäkö kertoo, miten ihminen pystyy erottamaan eri sävyjä toisistaan, esimerkiksi kirjaimet taustasta. Huono kontrastinäkö aiheuttaa herkästi häikäistymistä valaistusolosuhteiden vaihdellessa. Kontrastinäköä voi parantaa muun muassa linssin sävyillä ja pinnoitteilla.

Näkökentällä tarkoitetaan sitä, miten laajalle alueelle näkee. Näkökentän tutkimuksessa selvitetään näkökentän laajuutta ja laatua, eli miten tutkittava havaitsee liikkeet näkökentän eri alueilla.

Silmänpohjankuvauksessa nähdään silmänpohjan ominaisuudet ja mahdolliset poikkeavuudet sen rakenteessa.

Mikäli tutkimustuloksissa ilmenee poikkeamia, optikko suosittelee tutkittavalle uusintatarkastusta tai ohjaa hänet silmälääkärille.

Laajennettu näöntutkimus sopii kaikenikäisille. Tutkimuksessa silmiin ei laiteta lääkeaineita, joten sen jälkeen voi ajaa autoa.

Osoitelähde: Terveystoimittajat ry

Instrumentarium: Kevään 2018 kuumimmat silmä- ja aurinkolasitrendit2.2.2018 09:49Tiedote

Talvisesta maisemasta huolimatta kevät lähestyy vauhdilla ja sen myötä myös tämän kevään silmä- ja aurinkolasitrendit tulevat ajankohtaisiksi. Instrumentarium on paitsi näkemisen myös trendien asiantuntija. Liitteenä olevaan trendikatsaukseen on koottu kevään 2018 kuumimmat silmä- ja aurinkolasitrendit. Kevään kehysmuodissa näkyvät muotinäytöslavoja hallinneet värisävyt sorbettisista pastellisävyistä vahvoihin tehosteväreihin. Materiaaleissa toistuvat puolestaan niin vahva muovi kuin keveä metallikin, ja kehysten muotokieli vaihtelee futuristisesta muotoilusta menneiden vuosikymmenten klassikkoihin. Myös linsseillä on mahdollista leikitellä: kevään aurinkolasitrendeistä löytyvät niin ilmavan läpikuultavat linssit kuin myös vahvat ja värikkäät peililinssit. Kaikki katsauksen uutuuskehykset saapuvat myymälöihimme kevään aikana. Kehysasiantuntijamme antavat mielellään lisätietoja. Kuva- ja lisätietopyynnöt voi lähettää osoitteeseen viestinta@instru.fi. Lisää tietoa ajankohtaisista kehystr