Padel-buumi leviää vauhdilla: Uusia rahoituspäätöksiä miljoonilla euroilla

Valtavan suosion saavuttanut padel on käynnistänyt uusien kenttien rakennusaallon Suomessa. Pelkästään alkuvuoden aikana Finnvera on myöntänyt padel-hankkeille takauksia lähes neljällä miljoonalla eurolla.

Padel Sports Oy:n toimitusjohtaja Kalle Väinölä. Kuva: Roope Permanto

Padel-kenttiä avataan nyt kiihtyvällä tahdilla eri puolilla Suomea. Finnvera on tehnyt rahoituspäätöksiä padel-hankkeista lähes 6 miljoonalla eurolla viimeisen 2,5 vuoden aikana. Kappalemääräisesti puhutaan kymmenistä hankkeista.

– Kysyntä kentille on kova, sillä pelaajia tulee jatkuvasti lisää. Meillä on parhaillaan vireillä ja keskusteluissa uusia rahoitushankkeita ympäri Suomea. Toista näin nopeasti suosion saanutta lajia ei tule kyllä mieleen, sanoo Finnveran Etelä-Suomen aluejohtaja Anna Karppinen.

300 uutta kenttää

Espoolainen Padel Sports Oy julkisti alkuvuonna suurimman yksittäisen kenttäinvestointipäätöksen, kun yhtiö ilmoitti rakentavansa Suomeen 2–3 vuoden aikana 300 padel-kenttää. Padel Club Finland -nimeä käyttävällä yrityksellä on tällä hetkellä 40 kenttää lähinnä pääkaupunkiseudulla.

Kasvun vauhdittamiseksi Padel Sports on saanut 10 miljoonan euron rahoituksen pääomasijoitusyhtiö Findalta. Myös Finnvera on ollut mukana kasvua rakentamassa.

– Meillä on tarkat kriteerit kenttien avaamisesta, ja haluamme kuitenkin kehittää kenttien ympärille muutakin toimintaa, kuten valmennusta, sanoo Padel Sportsin toimitusjohtaja Kalle Väinölä.

Kuopiolaisessa matkailu-, liikunta- ja hyvinvointialue Bellanrannassa padelia pääsee pelaamaan tänä kesänä neljällä ulkokentällä.

Bellanpuisto Oy:n toimitusjohtajan Antti Pakkalan mukaan padel sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille pelaajille, ja se on yksi lajin suosiota selittävistä tekijöistä. Ilmiö ei ole jäämässä tähdenlennoksi.

– Peli on niin sosiaalinen ja koukuttava. Jatkuvuuden kannalta on tärkeää pystyä tarjoamaan pelaajille liiga- ja seuratoimintaa. Panostamme myös valmennustyöhön. Uskon, että seuratoiminnalle on täällä suurempi tilaus kuin pääkaupunkiseudulla. Ihmiset haluavat kuulua seuraan, Pakkala pohtii.

Rahoittajat tarkastelevat liiketoimintaa

Padel on kasvanut nopeasti hittilajiksi, mutta rahoittajat arvioivat investointihakemuksia puhtaasti liiketoiminnan näkökulmasta. Finnveran rahoituksen laajuus voi vaihdella riippuen siitä, onko kyseessä kiinteistöinvestointi vai esimerkiksi pelkkä kenttäinvestointi.

Rahoittajalle tärkeintä on tietää, onko hankkeessa kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Laskelmissa korostuvat kassavirta ja velanhoitokyky.

Finnveran Anna Karppisen mukaan rahoitusrakenteen pitää olla terve. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrittäjä sitoutuu laittamaan mukaan myös omaa pääomaa. Hankkeissa Finnvera toimii tyypillisesti pankin myöntämän lainan takaajana.

Lue koko artikkeli Finnveran uutishuoneessa:

Padel-buumi leviää vauhdilla: Uusia rahoituspäätöksiä miljoonilla euroilla

Tarja Svartström, viestintä- ja HR-johtaja, Finnvera, puh. 040 826 2006

Padel Sports Oy:n toimitusjohtaja Kalle Väinölä. Kuva: Roope Permanto

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 2/2021: Voiko Venäjällä ja Valko-Venäjällä tehdä edelleen kauppaa?9.7.2021 10:47:28 EEST | Tiedote

Venäjä ja Valko-Venäjä ovat pysyneet alkuvuonna otsikoissa. Presidenttien Putinin ja Bidenin tapaaminen oli äskettäin huomion keskipisteessä, ja Valko-Venäjän viimeaikaiset toimet ovat johtaneet EU:n uusiin pakotteisiin. Venäjälle Finnvera myöntää vientitakuita yritys- ja pankkiriskeihin tapauskohtaisesti. Valko-Venäjälle sen sijaan uusia vientitakuita ei toistaiseksi myönnetä.

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.