Kustannusosakeyhtiö OtavaKustannusosakeyhtiö Otava

Paidasta pöksyt -uutuuskirja: näin loihdit pois heitettävistä vaatteistasi ihania vauvanvaatteita

Linnea Larssonin uutuuskirjassa “Paidasta pöksyt” vanhat vaatteet saavat uuden elämän suloisina lastenvaatteina. Ruotsalainen Linnea Larsson on haastateltavissa Helsingissä 14.–16.9.

Paidasta pöksyt on täynnä kekseliäitä vinkkejä pois heitettävien vaatteiden uudelleenkäyttöön vauvanvaatteina. Kauluspaidasta saa mekon, pehmeä pusero muuntuu myssyksi, bändipaita ommellaan yöpuvuksi ja kuluneista farkuista syntyy lapaset.

Kirjassa on 35 helposti ja nopeasti toteutettavaa ohjetta vaatteiden uudelleenkäyttöön. Larssonin malleissa hyödynnetään vaatteiden olemassa olevia yksityiskohtia, kuten nappeja, vetoketjuja tai hienoja kuvioita. Tämä paitsi säästää huomattavasti aikaa ja vaivaa ompeluvaiheessa, niin takaa myös hauskan ja uniikin uusiotuotteen. Kirjan vaatteiden ja asusteiden toteuttamiseen riittävät perusompelutaidot.

"Ajatuksena on, että sellainenkin ihminen, joka yleensä ei käytä ompelukonetta, uskaltaa aloittaa uuden projektin. Ja jos ompelukone tuntuu edelleen kauhistukselta, kaikki mallit voi myös ommella käsin neulalla ja langalla”, Larsson kannustaa.

Tekstiilien uusiokäyttö on ekoteko

Vaatteita ostetaan yhä enemmän. Suomalaiset heittävät vuosittain roskiin keskimäärin 10 kiloa tekstiilejä. Maapallon luonnonvarat säästyisivät huomattavasti, jos useampi uudelleenkäyttäisi olemassa olevia vaatteitaan.

“Satoja kertoja pestyt vaatteet ovat ihanan tuntuisia ja myös puhtaita. Vaatevalmistajien mahdollisesti käyttämät myrkyt on aikaa sitten pesty pois”, Larsson hehkuttaa.

Linnea Larsson on ruotsalainen arkkitehti, joka rakastaa ompelemista. Vanhempainvapaansa hän on viettänyt keittiössään kaavoja käännellen ja väännellen yhdessä uteliaan vauvan kanssa. Linnea Larssoniin voit tutustua hänen Instagram-tilillään @go_recreate.

Linnea Larsson on haastateltavissa Helsingissä 14.-16.9. Helsinki Design Weekin Lasten viikonlopun yhteydessä. Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Nemo on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.