Päihdekuskit tappavat sivullisia joka vuosi
Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT
Tiedote 23.6.2016
Päihdekuskit tappavat sivullisia joka vuosi
Huumeiden vaikutuksen alaisena ajetut kuolonkolarit eroavat alkoholia käyttäneiden kuljettajien onnettomuuksista. Humaltunut kuljettaja menettää henkensä tyypillisesti suistumisonnettomuudessa, jossa ei ole muita osapuolia. Huumausaineita käyttäneet kuljettajat törmäävät alkoholikuskeja useammin muihin ajoneuvoihin. Sivullisia henkilöitä menehtyi kaikissa moottoriliikenteen päihdeonnettomuuksissa 12 vuosina 2010–2014.
Tuoreesta päihderaportista ilmenee, että alkoholionnettomuuksista reilusti yli puolet (63 %) tapahtuu viikonloppuisin, kun taas huumausaineiden alaisena ajetuista onnettomuuksista reilu kolmannes (36 %) ajoittuu viikonlopuille.
– Tämä on todennäköisin syy siihen, että alkoholia käyttäneet kuljettajat törmäävät muihin ajoneuvoihin huumekuskeja harvemmin. Viikonloppuöinä muuta liikennettä on yksinkertaisesti vähemmän, selventää liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen Liikennevakuutuskeskuksesta.
Vuosina 2010–2014 tapahtuneista 1007:stä kuolemaan johtaneesta moottoriajoneuvo-onnettomuudesta noin neljäsosa oli alkoholionnettomuuksia. Vain huumeiden vaikutuksen alaisena ajettiin 45 onnettomuutta. Kymmenen vuotta sitten vastaavalla ajanjaksolla huumeonnettomuuksia sattui 24 vähemmän.
– Tapausmäärien nousua voi selittää osaltaan se, että huumausaineet havaitaan tutkinnassa yhä tehokkaammin, Holopainen huomauttaa.
Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneista kuljettajista vajaa neljännes oli onnettomuushetkellä ajokiellossa tai vailla ajokorttia, kun vain huumeita käyttäneistä heitä oli lähes kolmannes.
Nuoret kuljettajat alttiita rattijuopumukselle
Vuosina 2010–2014 valtaosa alkoholionnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan. Suurin osa laiminlöi turvalaitteiden käytön. Lähes puolet ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa. Noin kolmasosalla oli taustalla aiempia rattijuopumustuomioita.
Alkoholin vaikutuksen alaisena ajetut onnettomuudet painottuivat kesäkuukausille ja viikonloppuöihin. Touko–elokuun välillä onnettomuuksia sattui keskimäärin seitsemän kuukaudessa. Valtaosa onnettomuuksista tapahtui taajaman ulkopuolella.
Sekä alkoholionnettomuuksissa että huumeiden vaikutuksen alaisena ajetuissa kuolonkolareissa onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista noin kolmasosa oli iältään alle 25-vuotiaita. Nuoret kuljettajat ovat pysyneet riskiryhmänä rattijuopumusonnettomuuksissa.
– Nuorten kuljettajien rattijuopumusten ehkäisemiseksi esimerkiksi lääkäreiden kannattaa kiinnittää huomiota ajokykyä arvioidessaan nuoren mahdolliseen päihderiippuvuuteen, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari sanoo.
Tarkastellulla ajanjaksolla alkoholionnettomuuksissa menehtyi 191 juopunutta kuljettajaa, 53 heidän kyydissään matkustanutta ja 10 toisessa ajoneuvossa matkustanutta. Huumausaineiden alaisena ajetuissa onnettomuuksissa menehtyi puolestaan 41 huumeiden vaikutuksen alaisena ollutta kuljettajaa, 12 heidän kyydissään matkustanutta ja 2 toisessa ajoneuvossa matkustanutta.
#rohkee on nuorille suunnattu rattijuopumuksen vastainen kampanja. Kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.
Alkoholionnettomuuksissa kuljettaja on käyttänyt ainakin alkoholia, mutta mahdollisesti myös muita päihteitä. Huumeiden vaikutuksen alaisena ajetuilla onnettomuuksilla tarkoitetaan onnettomuuksia, joissa kuljettaja on käyttänyt muita päihteitä kuin alkoholia. Rattijuopumuksella tarkoitetaan tässä tiedotteessa niin alkoholin kuin huumeidenkin vaikutuksen alaisena ajamista. |
Lisätietoja:
Liite: VALT Päihderaportti 2016
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, puh. 050 306 9884
- Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, puh. 050 409 4977
etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi - Viestintä, puh. 040 450 4700
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Venäjän rekisterissä olevat henkilöautot tulee viedä pois maasta 16.3.2024 mennessä20.2.2024 14:57:36 EET | Tiedote
EU-komission linjauksen mukaisesti Suomi kielsi Venäjän rekisterissä olevien henkilöautojen maahantuonnin 16.9.2023 alkaen. Suomeen jo aiemmin tuotujen autojen poisviennille annettu kuuden kuukauden määräaika päättyy 16.3.2024. Tämä ei koske Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten eikä diplomaattien autoja. Lisäksi esimerkiksi yli 10-paikkaiset linja-autot voivat edelleen tulla Suomeen.
Liikennevakuutus antaa turvaa moottorikelkkailijalle – vakuutuksen laiminlyönnistä kalliit seuraukset9.11.2023 07:15:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus tulee olla voimassa aina, kun moottorikelkalla lähdetään liikkeelle. Talvisesongin alkaessa tulee huolehtia myös siitä, että kelkka on rekisteröity liikennekäyttöön. Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa mitään korvauksia omista henkilövahingoistaan.
Vakuuttamattomat ajoneuvot aiheuttavat vuosittain satoja kolareita27.10.2023 07:26:15 EEST | Tiedote
Vuonna 2022 Liikennevakuutuskeskukselle ilmoitettiin 622 vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamaa vahinkoa. Määrä on vaihdellut 2010-luvulta alkaen reilun 500:n ja lähes tuhannen vahingon välillä. Kustannukset näistä vahingoista ovat vuositasolla useita miljoonia euroja.
Liikennevakuuttamisen satavuotinen historia: mellakoista ja kannattavuusongelmista maailman parhaaksi5.10.2023 07:29:58 EEST | Tiedote
Suomalainen liikennevakuuttamisen järjestelmä täyttää tänä vuonna sata vuotta. Sinä aikana niin autot, liikenne ja infra kuin koko toimintaympäristökin ovat muuttuneet. Historian alkumetreillä haasteina olivat kannattavuusongelmat ja paineet vakuutustoiminnan sosialisoimiseksi. Digitalisaatio ja globalisaatio ovat puolestaan värittäneet liikennevakuuttamisen kehitystä viime vuosikymmeninä. Satavuotinen historia on koottu kirjaksi, joka julkaistiin tänään.
Ulkomaisen vuokra-auton vakuutuksessa voi olla yllätyksiä5.7.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Ulkomaanmatkailuun kuuluu usein auton tai muun ajoneuvon vuokraus matkakohteessa. Vuokrahintaan kuuluu pääsääntöisesti perusvakuutus, joka oikeuttaa minimitason suojaan. Suomessa liikennevakuutuksen tarjoama suoja on poikkeuksellisen kattava. Laajaan vakuutusturvaan tottuneille suomalaisille ulkomaisten vakuutusten suojataso voi olla ikävä yllätys.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme