Päihdeneuvontapalvelu tukee myös päihdeongelmaisen läheisiä

Isoäiti juo mökillä aamusta iltaan, veli saapuu sukujuhliin päissään tai puoliso ryhtyy haastamaan riitaa otettuaan pari saunakaljaa. Kesälomalla vietetään aikaa läheisten kanssa, joten sukulaisen tai ystävän ongelmallinen alkoholinkäyttö saattaa vaivata tavallista enemmän. EHYT ry:n ympärivuorokautinen Päihdeneuvontapalvelu tukee päihteitä käyttävien ohella myös läheisiä.

Päihdeneuvontapalveluun tulevista puheluista noin viidesosa tulee päihteitä käyttävien läheisiltä. Soittaja on usein mies tai nainen, joka kertoo puolisonsa ongelmasta ja pyytää hänelle apua.

Tyypillistä on, että läheiset tuntevat itsensä hyvin uupuneiksi ja voimattomiksi. Päihteiden ongelmakäyttö on voinut jatkua jo vuosia ja lisääntynyt koko ajan.

”Puhelimessa voidaan miettiä keinoja auttaa puolisoa, mutta tärkeintä on kysyä, että kuinka sinä itse voit ja miten voisimme edistää sinun hyvinvointiasi tässä kuluttavassa tilanteessa”, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n johtava erityisasiantuntija Tuomas Tenkanen

”Moni soittaja sanoo, että häneltä kysytään ensimmäistä kertaa omasta jaksamisesta. Eli keskusteluapu otetaan kiitollisena vastaan”, Tenkanen jatkaa.

”Häpeä näyttelee suurta roolia läheisten puheluissa”

Läheisen elämää raskauttaa usein puolison rankka juominen. Palveluun ottavat yhteyttä myös lastensa huumeiden käytöstä huolestuneet vanhemmat. Iso osa heistä on kannabiksen käytöstä kiinni jääneen nuoren vanhempia. Soittoja tulee myös vanhemmilta, joiden aikuinen lapsi käyttää kannabista kovempia huumeita.

”Häpeä näyttelee suurta roolia läheisten puheluissa, samoin syyllisyys erityisesti vanhemmilla. Vaikka meillä harvoin on tarjota valmista ratkaisua, niin usein jo auttaa, että kerromme päihderiippuvuuden luonteesta ja autamme soittajaa ymmärtämään myös oman tilanteensa ja vaikutusmahdollisuutensa”, Tenkanen sanoo.

EHYT ry:n Päihdeneuvontapalveluun tulevista soitoista suurin osa liittyy alkoholiin, mutta myös huumeiden ja lääkkeiden käyttö puhuttivat. Yksittäisistä huumausaineista nousee esille kannabis.

Päihdeneuvontapalvelu toimii ympäri vuorokauden

Päihdeneuvontapalvelu avautui 1.helmikuuta 2018. Palvelu toimii ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä numerossa 0800 900 45. Palvelu on ilmaista, anonyymiä ja luottamuksellista. Puhelimeen vastaavat päihdetyön ammattilaiset.

Palvelu on tarkoitettu ihmisille, jotka ovat huolestuneet omasta tai läheisensä päihteidenkäytöstä. Se on tarkoitettu myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle, joka haluaa toisen ammattilaisen mielipiteen asiakkaansa tilanteeseen. Päihdeneuvontapalvelu palvelee myös yrityksiä tai organisaatioita tilanteissa, joissa päihteet haittaavat työn tekemistä.

www.paihdeneuvonta.fi

6.7. saakka EHYT ry:n johtava erityisasiantuntija Tuomas Tenkanen, p 050 441 0449 tai tuomas.tenkanen@ehyt.fi

9.-13.7. EHYT ry:n suunnittelija Timo Glad, p. 040 527 1116 tai timo.glad@ehyt.fi

Valtakunnallisten kohtaamispaikkapäivien julkilausuma: Lappu luukulle kohtaamispaikoissa? - Kohtaamispaikkojen asema turvattava sote-uudistuksessa27.4.2018 14:40Tiedote

Kohtaamispaikkojen tulevaisuus sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa huolestuttaa Tampereelle 26.-27.4. valtakunnallisille kohtaamispaikkapäiville kokoontuneita järjestöjä. Maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelusta saatujen tietojen mukaan kohtaamispaikkojen osalta ei ole päätetty, lasken-taanko toiminta jatkossa palvelutuotantoon vai yleishyödylliseen toimintaan.