Päihdepäivät 2017: Seuraa Päihdepäivien seminaareja suorana verkossa

Tervetuloa seuraamaan Päihdepäivien seminaareja suorana.

Seuraavat seminaarit lähetetään suorana Päihdepäivien Facebook-sivuilla:

Ehkäisevä työ kannattaa (tiistai 6.6. klo 12-14)

Ehkäisevä työ lisää hyvinvointia ja tuo säästöjä. Hyvinvointi on paitsi kansanterveyttä, myös tervettä kansantaloutta. Kannattaisiko ehkäisevä työ nähdä investointina? Miten arvioida päätösten vaikutuksia kansalaisten hyvinvointiin? Mitkä monimuotoiset roolit ehkäisevällä työllä on tulevissa uusissa rakenteissa?

Puheenjohtaja: EPT-verkoston puheenjohtaja Olavi Kaukonen, toimitusjohtaja, A-klinikkasäätiö

12.05 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sote- ja maakuntauudistuksessa

Taru Koivisto, johtaja, Sosiaali- ja terveysmnisteriö  ‏

12.30 Ihmiset kunnassa, kunnat ihmisille - elämä jatkuu sote:n jälkeenkin

Tarja Kauppila, johtaja, Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus (ISO)

12.55 Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ehkäisevän työn tukena

Tapani Kauppinen, kehittämispäällikkö, THL

13.20 Ehkäisevä työ on investointi – vaikuttavuusinvestoiminen yhdistää yhteisen hyvän ja taloudellisen tuoton

Mika Pyykkö, projektijohtaja, SITRA

13.45 Loppukeskustelu ja puheenjohtajan yhteenveto

Kulttuurisensitiivistä päihdetyötä etsimässä (keskiviikko 7.6. klo 9.30-11.30)

Suomen muuttuminen yhtenäiskulttuurista monikulttuuriseen ja moniarvoiseen todellisuuteen on ollut niin nopeaa, että ehkäisevä päihdetyö ei ole tahtonut pysyä perässä. Päihdekasvatusmateriaalimme ja menetelmämme perustuvat yhä pääosin kantaväestön tarpeisiin, eivätkä viestit tavoita kaikkia kansalaisia. Seminaarissa keskustellaan siitä, miksi kulttuurisensitiivistä työotetta tarvitaan ehkäisevässä päihdetyössä.

Puheenjohtaja: Tino Singh, media-alan ammattilainen, toimitusjohtaja

9.30    Kulttuurisensitiivisen vuorovaikutuksen vahvistaminen

Melody Karvonen, monikulttuurisuuden asiantuntija, Suomen Vanhempainliitto

10.10    Kahden tulen välissä: venäläis- ja somalitaustaisen vanhempien näkemyksiä lasten päihdekasvatukseen liittyen

Elina Reponen, sosiaali- ja kulttuuriantropologi, Etnografinen tutkimustoimisto Kenno

10.40    Kulttuurien kaleidoskooppi – maahanmuuttajat ja suomalaiset juomatavat

Kati Kataja, erikoistutkija, THL

11.10    Uusia tapoja tehdä ehkäisevää päihdetyötä: yhteistyö maahanmuuttajayhteisöjen kanssa

Bashe Ali, aluetyöntekijä, EHYT ry/ånni-hanke

Päihdepäivien blogeissa kiinnostavia näkökulmia seminaariaiheisiin

Päihdepäivien blogeissa tapahtuman puhujat, asiantuntijat ja kokemusasiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista aiheista: digitaalisista huumemarkkinoista, kaksoisdiagnoosista, päihdekuolemaan liittyvästä surusta. Tutustu blogeihin osoitteessa www.päihdepäivät.fi

Median edustajat maksutta Päihdepäiville

Helsingin Kulttuuritalolla 6.-7. kesäkuuta järjestettävä Päihdepäivät kokoaa yhteen sosiaali- ja terveysalan keskeisiä toimijoita. Tänä vuonna Päihdepäivien teemana on monimuotoinen päihdetyö. Tapahtuman järjestävät Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry. Median edustajat voivat osallistua Päihdepäiville maksutta, ilmoittautua voi osoitteessa www.ept-verkosto.fi/medialle

Lisätietoa Päihdepäivien ohjelmasta: www.ept-verkosto.fi/paihdepaivien-ohjelma

Tervetuloa!

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto

EHYT ry

Lisätiedot:
Päivi Tiittanen
Viestintäpäällikkö
EHYT ry
paivi.tiittanen(a)ehyt.fi

Yritysjohtajat alkoholipolitiikasta: haittojen vähentäminen tärkeämpää kuin saatavuuden vapauttaminen8.12.2017 11:01Tiedote

Suomalaisyritysten johtajat pitävät alkoholihaittojen vähentämistä huomattavasti tärkeämpänä alkoholipolitiikan tavoitteena kuin saatavuuden vapauttamista, selviää TNS Kantarin toteuttamasta ja EHYT ry:n tilaamasta kyselytutkimuksesta. Peräti 85 % kyselyyn vastanneesta 300 yrityspäättäjästä katsoo myös, että Suomessa pitäisi panostaa nykyistä enemmän alkoholihaittojen ennaltaehkäisyyn.