Päihdepalveluja arvioitava uudelleen koronaepidemian takia

Moni päihdeongelmista kärsivä on jäänyt koronaepidemian vuoksi vaille säännönmukaista hoitoa ja tukea. Päihdepalveluja kehittävät ja tuottavat päihdejärjestöt sekä palveluntuottajat ovat avainasemassa, kun rakennetaan pandemian jälkeistä elämää.

– Olemme uuden edessä koronakriisin vuoksi. Järjestöillä on tärkeä rooli ihmisten hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjinä. Nyt tämä rooli korostuu entisestään, sillä osa päihdeongelmista kärsivistä ihmisistä on pudonnut tarvitsemiensa palveluiden ulkopuolelle, ja luottamusta pitää rakentaa uudestaan, sanoo Tukikohta ry:n toiminnanjohtaja Ron Furman.

Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka toteaa, että koronan aiheuttaman poikkeustilan aikana on tärkeää turvata kaikkien vakavimmista ongelmista kärsivien perustarpeet, kuten mahdollisuus riittävään hygieniaan, ruokaan ja turvalliseen suojaan.

–   Monet haasteet, joita päihde- ja mielenterveyssairauksien kanssa kamppailevat ihmiset kohtaavat, kuten asunnottomuus, ovat nyt tärkeitä ratkoa, Vainikka sanoo.

Päihdetyötä tekevät järjestöt ovat jo pitkään peräänkuuluttaneet hoitopolkujen selkeyttämisen merkitystä etenkin paljon palveluja tarvitsevien päihderiippuvaisten ihmisten kohdalla. Riittävä ja tarpeenmukainen hoito sekä arkea tukevat palvelut tulee taata niitä tarvitseville.

Tällä hetkellä osa palveluja tarvitsevista ei pääse yrityksistä huolimatta tarvitsemansa hoidon ja kuntoutuksen piiriin, jolloin ongelmat syvenevät. Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi jo vuonna 2015, että mahdollisesti vain joka kolmas päihdepalveluista hyötyvistä henkilöistä on näiden palvelujen piirissä.

Osassa kunnista päihdepalvelut ovat kärsineet jo pidempään resurssipulasta, eikä päihdeongelmien syvyyttä ja pitkäkestoista luonnetta ole aina huomioitu päihdepalveluiden organisoinnissa. Riittävän ja tarpeen mukaisen hoidon piiriin pääseminen on ollut hidasta ja hoitojaksot lyhyitä. Lisäksi päihdepalvelujen saatavuus vaihtelee asuinkunnan mukaan, mikä asettaa avun tarvitsijat eriarvoiseen asemaan.

Järjestöjen tarjoamissa matalan kynnyksen palveluissa ongelmat ovat näkyneet puutteina perustarpeissa, kuten nälkänä, köyhyytenä ja yksinäisyytenä. Myös ongelmista kärsivien läheiset ovat riskissä sairastua tai uupua.

– Nyt olisi hyvä hetki arvioida päihdepalveluja ja niiden merkitystä uudelleen sekä panostaa palvelujen saavutettavuuteen. Esimerkiksi Helsingin kaupunki on koronakriisin aikana lisännyt kapasiteettiaan ja avannut uuden vieroitusosaston, Ron Furman sanoo.

– Tulevaisuudessa palveluista on tehtävä houkuttelevia ja sellaisia, että ne tukevat käyttäjien arkea ja niihin on helppo hakeutua, kun ongelmat alkavat kasaantua. Tärkeää olisi tehdä tavoitteellista yhteistyötä kuntien, järjestöjen ja palveluntuottajien kanssa.

Järjestösektorilla on hyvät valmiudet tukea julkisen päihdehuollon asiakkaita muun muassa matalan kynnyksen palveluiden ja erilaisen päivätoiminnan osalta. Lisäksi järjestöissä on hyvää kokemusta kuntien työntekijöiden jalkautumisesta järjestöjen ylläpitämiin palveluihin tapaamaan asiakkaita. Tämä lisää asiakkaiden luottamusta viranomaisiin ja tätä kautta halua hakeutua hoitoon.

– Mahdollisille odotusajoille ja hoidon tarpeen arviointijaksoille tulisi olla tarjolla riittäviä tukipalveluita, samoin jälkikuntoutukseen. Oikea-aikaisella ja joustavalla hoitoon pääsyllä voidaan tukea sekä päihteitä käyttävää itseään että hänen lähipiiriään ja estää ongelmien pitkittyminen. Hyvä jälkikuntoutus ehkäisee ongelmien uusiutumista, Furman sanoo.

Ron Furman, toiminnanjohtaja, Tukikohta ry, puh. 040 820 2564
Mirka Vainikka, toiminnanjohtaja, Irti Huumeista ry, puh. 0400 937 128

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 55 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Tipaton tammikuu poiki yli 80 ehdotusta uudeksi tottumukseksi alkoholin tilalle10.2.2020 12:00:00 EETTiedote

Tipattoman tammikuun aikana Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry jalkautuivat Tipattoman esittelypisteellä Helsingin yliopistollisen sairaalan (HUS) Uudenmaan sairaaloihin. Esittelypisteillä keskusteltiin Tipattomasta, alkoholista ja päihteistä sekä koottiin kävijöiden ehdotuksia uusiksi tottumuksiksi alkoholin tilalle. Ideoita ja ehdotuksia jättivät niin nuoret kuin varttuneemmatkin esittelypisteelle juttelemaan poikenneet kävijät.

Huumekuolemien määrä edelleen kasvussa – huumeisiin kuolleita muistetaan marraskuussa Helsingissä jo 20. kerran29.10.2019 08:30:00 EETTiedote

Huumekuolema koskettaa monia – Huumekuolema koskettaa ihan tavallisia ihmisiä ja perheitä. Kukaan ei voi sanoa, että minun läheisestäni ei tule huumeidenkäyttäjää. Huumekuolemista pitää puhua, koska läheisen huumeriippuvuus on edelleen tabu, toteaa Heli Saavalainen, jonka poika menehtyi huumeidenkäytön seurauksena 26-vuotiaana. – Valitettavan usein huumekuolemaan suhtaudutaan ennakkoluuloisesti ikään kuin ansaittuna tai hävettävänä. Oman lapsen tai muun läheisen kuolema viiltää kovaa kuolinsyystä riippumatta, Saavalainen sanoo. –Kun kuolema koskettaa perhettä, suru, ahdistus ja häpeä jäävät pitkäksi aikaa. Läheisen oman elämän jatkaminen on aina tuskallista. Tämä näkyy Irti Huumeista ry:n surutyössä, jonka tarve on kasvanut, Irti Huumeista ry:n toiminnanjohtaja Mirka Vainikka sanoo. Huumekuolemien ehkäisyyn ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota - Päihdepalveluita kehitettävä ja lainsäädäntöä uudistettava – Huumekuolemista on syytä olla huolissaan, sillä lähes kaikki niistä olisivat e

EU:ssa myytävien alkoholijuomien tuotetiedot pitää saada pakkauksiin10.10.2019 00:00:00 EESTTiedote

EU-lainsäädäntö edellyttää ainesosaluettelon ja ravintoainesisällön ilmoittamista elintarvikepakkauksissa, mutta yli 1,2 tilavuusprosentin alkoholijuomia asetus ei koske. Kansanterveystahot vaativat EU:ta muuttamaan asetusta niin, että se koskee myös kaikkia alkoholijuomia. EPT-verkosto, EHYT ry ja Eurocare järjestävät alkoholijuomien pakkausmerkintöjä koskevan kansainvälisen konferenssin torstaina 10.10. Helsingissä.