Päihteet puheeksi pelaamalla

Digitaalisten pelien avulla aikuisten voi olla helpompi puhua nuorten kanssa hankalista aiheista, kuten päihteistä ja peliongelmista. Uusien digitaalisten pelien Fumen, Hukkaputken, Franklyn ja Lydian tarkoituksena on tarjota oppilaitoksille, kouluterveydenhuollolle, nuorisotoimelle ja vanhemmille uusia välineitä päihteiden puheeksiottoon nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.

Digitaaliset pelit ovat luonteva osa nuorten arkea. 10–19-vuotiaista nuorista 82% pelaa viikoittain joko mobiililaitteella, tietokoneella tai konsolilla (Pelaajabarometri 2016). Myös kasvattajat ovat havahtuneet pelien suosioon ja niitä hyödynnetään nykyään paljon opetuksessa sekä nuorisotyössä.

”Nuorten kanssa keskustellessa ei voida enää keskittyä ainoastaan päihdehaittoihin. On tärkeää auttaa nuorta hahmottamaan päihteiden käytön syitä ja vaikutuksia laajasti ja eri näkökulmat huomioiden. Puhutaan siitä, miksi päihteitä käytetään ja kuinka ne vaikuttavat esimerkiksi kaveriporukkaan, ympäristöön ja mielenterveyteen”, kertoo kehittämissuunnittelija Sara Mäkäräinen A-klinikkasäätiöstä

”Niin kutsuttujen hyötypelien avulla päihteiden puheeksi ottaminen nuorten kanssa on luontevaa. Erilaisia tilanteita, valintoja ja vaikutuksia voidaan tuoda lähemmäs nuorten arkea, kun asiaa käsitellään pelimaailman sisällä. Parhaimmillaan pelit herättävät pelaajassa ajatuksia tai kysymyksiä, joista voidaan keskustella yhdessä myös muulloin kuin pelatessa”, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n verkkopedagogi Riikka Marttinen.

Päihteet puheeksi uusien pelien avulla

Fume, Hukkaputki, Frankly ja Lydia ovat pelejä, joiden aiheena ovat päihteet. Pelit soveltuvat eri-ikäisille ja hyödynnettäväksi erilaisiin tilanteisiin. Nopeasti pelattavat Fume ja Hukkaputki sopivat esimerkiksi oppitunnin alkuun, Frankly ja Lydia tarjoavat puolestaan ajateltavaa jo kokeneemmallekin peliharrastajalle. Pelit on julkaistu vuosina 2016–2017.

Fume on 10–13-vuotiaille suunnattu mobiilipeli, jonka kannustaa sanomaan ”ei” tupakkatuotteille. Fume sisältää viisi minipeliä, joissa perehdytään tupakkatuotteiden käytön seurauksiin. Fume on ladattavissa maksutta mobiililaitteille Google Play-, App Store- ja Microsoft Store -mobiilikaupoista. Fumea on kehitetty yhdessä nuorten, Turun yliopiston TEPE-tutkimusryhmän ja NordicEdu-pelifirman kesken.

Hukkaputki on 12–15-vuotiaille suunnattu tarinapeli, joka kannustaa nuoria pohtimaan erilaisia elämään ja päihteisiin liittyviä valintoja sekä niiden syitä ja seurauksia. Pelissä nuoren tekemät valinnat vaikuttavat tarinan kulkuun, mikä auttaa hahmottamaan nuoren omaa toimijuutta. A-klinikkasäätiön julkaisema Hukkaputki on pelattavissa ilmaiseksi mobiililaitteella tai tietokoneella.

Frankly on mafiateemainen seikkailupeli, jossa käsitellään tehtävien ja keskusteluiden kautta päihteisiin ja peliongelmiin liittyviä teemoja. Peli on suunnattu yläkouluikäisille ja sitä voi pelata joko mobiililaitteella tai tietokoneella. Pelin rinnalle on kehitetty ohjaajan opas, joka auttaa pelin monipuolisessa hyödyntämisessä. EHYT ry:n tuottama Franklya voi pelata ilmaiseksi verkossa.

Lydia on tietokonepeli, joka tutkiskelee aikuisten päihteidenkäyttöä pienen tytön näkökulmasta. Pelin käsikirjoitus pohjautuu tekijätiimin omiin kokemuksiin vanhempien alkoholinkäytöstä ja sen vaikutuksista lapsiin. Peli muistuttaa ulkoisesti satukirjaa, mutta ahdistavan sisältönsä puolesta sitä ei suositella alle 15-vuotiaille. Peli on ostettavissa Steam-kauppapaikasta PC ja Mac -versioina.

Päihteet puheeksi pelaamalla -webinaarit päihdekasvattajille

Päihteet puheeksi pelaamalla -verkkoseminaareissa esitellään neljä erilaista digitaalista peliä, joita voidaan hyödyntää ehkäisevässä päihdetyössä. Ensimmäisessä webinaarissa 26.9 klo 15 -16 esitellään Hukkaputki- ja Fume -oppimispelit. Toisessa webinaarissa 12.10 klo 15-16 tutustutaan Frankly- ja Lydia-peleihin.  Webinaariin voi osallistua osoitteessa bit.ly/Franklygame. Osallistuminen edellyttää internetyhteyttä. Webinaarien järjestäjinä ovat EHYT, Turun yliopisto, A-klinikkasäätiö ja Platonic Partnership peliyritys.

Kirjallisuutta

Haravuori H, Raitasalo K. Nuorison päihteiden käytön trendit 2000-luvulla. Lääkärilehti 2017; 72:1782–7.

Kinnunen JM, Pere L, Lindfors P, Ollila H & Rimpelä A. Nuorten terveystapatutkimus 2015. Nuorten tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö 1977–2015. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistiota 2015:31. Sosiaali- ja terveysministeriö, 2015.

Mäyrä F., Karvinen, J. & Ermi, L. Pelaajabarometri 2015: Lajityyppien suosio. TRIM Research Reports 21, Tampereen yliopisto, 2016.

Parisod H, Pakarinen A, Kauhanen L, Aromaa M, Leppänen V, Liukkonen T, Smed J & Salanterä S. Promoting children’s health with digital games: A review of reviews. Games for Health Journal 2014 3(3), 145-156.

Torikka A. Masennus ja päihteiden käyttö keskinuoruudessa. Acta Universitatis Tamperensis; 2290, Tampere University Press, 2017.

Fume: Heidi Parisod 045 1213567, Turun yliopisto
Hukkaputki: Sara Mäkäräinen 040 0770006, A-klinikkasäätiö
Frankly: Riikka Marttinen 050 518 0466, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Lydia: Jussi Loukiainen 050 3433331, Platonic Partnership

Pakollinen tunnistautuminen tehokas keino vähentää pelihaittoja1.11.2017 15:54Tiedote

Reilu viidennes Suomen rahapelituotoista tulee henkilöiltä, joilla on rahapeliongelma. Runsaaseen pelaamiseen yhdistyy myös huono-osaisuutta: pelaajalla on usein pienet tulot, heikko terveys tai päihteiden käyttöä. Peliongelmista kärsivän tilanne on vaikea, koska rahapelejä on saatavilla kaikkialla ja keinot rajoittaa pelaamista puuttuvat. Pakollinen tunnistautuminen kaikissa Veikkauksen peleissä – sekä verkossa että pelipisteillä – ehkäisisi rahapelihaittoja nykyistä tehokkaammin.