Päihteistä pitää pystyä puhumaan myös työpaikoilla

Päihteiden käyttö on toisinaan ongelma, joka näkyy myös työelämässä. EHYT ry:n mukaan päihteistä pitäisi puhua jo ennen ongelmien syntyä: tähän kannustaisi työpaikan päihdeohjelma.

Eri tutkimusten mukaan työelämässä olevista miehistä 15–20 prosentilla ja naisista 10–15 prosentilla alkoholinkäyttö on sen verran suurta, että se aiheuttaa terveydellisiä tai sosiaalisia haittoja. Työpaikoilla alkoholi aiheuttaa esimerkiksi poissaoloja, työtehon alenemista ja lisääntyneitä virheitä. Se voi näkyä esimerkiksi väsymyksenä, jolloin työntekijä tekee töitä puoliteholla. Myös työtapaturmat lisääntyvät.

”Päihdehaittojen ennaltaehkäisyä on helpointa käsitellä, kun se kytketään osaksi työpaikan rakenteita. Alkoholista voi puhua vaikkapa TYHY tai TYKY -toiminnan yhteydessä, esimerkiksi liikunta- tai virkistyspäivänä, yhtenä työhyvinvointitekijänä muiden joukossa", sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n osastopäällikkö Tuomas Tenkanen.

Päihdeohjelma puuttuu usein työpaikalta

Niin työntekijä kuin työnantaja hyötyvät siitä, että asioihin tartutaan jo ennalta ennen kuin ongelmia on päässyt edes syntymään. Monelta työpaikalta puuttuu kuitenkin päihdeohjelma, joka ohjaa henkilöstöä ehkäisemään ongelmia ja tarvittaessa puuttumaan niihin.

”Jokaisessa työyhteisössä, niin isossa kuin pienessä, pitäisi olla oma päihdeohjelma. Se on tehokkain yksittäinen väline päihdeongelmien ehkäisemiseen ja hallintaan. Päihdeohjelma on osa laadunvalvontaa, työturvallisuutta ja työhyvinvoinnin kehittämistä", sanoo Tenkanen.

Parhaimmillaan päihdeohjelma rohkaisee koko työyhteisöä keskusteluun päihteistä ja sitouttaa sen toimimaan, jos tilanne niin vaatii.

Ennaltaehkäisevä toiminta on tehokkainta silloin, kun sen toteuttamisesta voidaan sopia yhteistyössä kaikkien työpaikan avaintoimijoiden, niin esimiesten, työsuojeluhenkilöstön, luottamusmiesten kuin koko henkilöstön kesken. Näin kaikki sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin.

”Työpaikan päihdeohjelman perusta on, että ketään ei jätetä. Jokaisen pitää pystyä yhdenvertaisesti hakemaan apua silloin kun sitä tarvitsee. Alkoholihaittojen ehkäisyn, tunnistamisen ja hoitoonohjauksen pitäisi olla osa työsuojelutoimintaa,” Tenkanen sanoo.

”Tällä tapaa päihteet, erityisesti alkoholi, eivät ole niin suuri tabu. Keskustelun käynnistäminen on helpompaa ja ihmiset saadaan näkemään mahdolliset ongelmat”, hän jatkaa.

Puheeksi ottaminen on mahdollisuus

Jos epäilee, että työkaverilla tai alaisella on päihteiden kanssa ongelmia niin keskusteluun kannattaa valmistautua etukäteen.

”Huolellinen valmistautuminen helpottaa tilannetta ja siihen löytyy myös vinkkejä. Pitää muistaa, että Ihmiset usein ovat helpottuneita, kun hankalia asioita otetaan puheeksi. He eivät vain välttämättä itse uskalla tai osaa tehdä aloitetta”, Tenkanen sanoo.

Miten ottaa päihteiden käyttö puheeksi työpaikalla?

1. Puutu asiaan ajoissa, jo silloin kun huoli herää. Puuttuminen on kaikkien etu. Luota vaistoon ja ole tasapuolinen.

2. Valmistaudu etukäteen keskusteluun aiheesta. Pohdi tilanteen kulkua, mieti, mitä kysyt ja mitä haluat tietää.

3. Puhu työstä. Puheeksiotto ei ole terapiaa.

4. Etsi ratkaisuja. Syyllistäminen ei ole tarkoitus. Kuuntele ja sano asiat täsmällisesti.

5. Jos olet esimies, niin sopikaa, miten asiassa edetään. Edetkää työpaikan yhteisten sääntöjen mukaan ja niin kuin keskustelussa sovitaan. Sopikaa tarvittaessa hoitoon ohjaamisesta sekä muista mahdollisista toimenpiteistä.

Osastopäällikkö Tuomas Tenkanen, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
p.050 441 0449 tai tuomas.tenkanen@ehyt.fi

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.