Päijännepurjehdus

Päijänteen nopeinta etsitään ensi viikonloppuna

Päijänteen nopeinta purjevenettä etsitään tulevana viikonloppuna jo 43. kerran. Tänä vuonna Päijännepurjehduksen reitti purjehditaan etelästä pohjoiseen: lähtösatama on Padasjoki ja maali Jyväskylän saaristokaupunginosassa Säynätsalossa.
”Päijännepurjehduksen parhaita hetkiä ovat yön hiljaiset tunnit. Silloin on mahtavaa lipua muiden veneiden joukossa Päijänteen selkävesillä”, Päijännepurjehdustoimikunnan puheenjohtaja Jari Vekkeli Jyväskylän Veneseurasta kertoo. Kuva: Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi.

Kilpailijat suuntaavat Padasjoelta kohti Päijänteen kansallispuiston kapeikoita lauantaina 18.7. Ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan tuulista riippuen maaliin Säynätsalon Juurikkasaaren satamaan myöhään lauantai-iltana tai varhain sunnuntaiaamuna 19. heinäkuuta.

”Alkuviikon ennusteen mukaan kisaviikonlopuksi on luvassa kohtalaista etelän puoleista tuulta, jolloin suuri osa reitistä purjehdittaisiin näyttävillä myötätuulipurjeilla, spinaakkereilla”, Päijännepurjehduksen kilpailupäällikkö Joonas Sovinen Lahden Purjehdusseurasta kertoo.

Parhaat katselupaikat Päijänteen kapeikoissa

Lauantain parhaat katselupaikat lähtösatamasta Padasjoen Laivarannasta. Lähtöjä voi seurata Padasjoella aamukymmenestä iltapäivän puolelle saakka, sillä nopeimmat veneet lähetetään reitille kello 12.

Pian lähdön jälkeen veneitä voi seurata Päijänteen kansallispuiston luonnonkauniissa salmipaikoissa, Huovarissa ja Kirkkosalmessa Kelventeen eteläpuolella. Veneet näkyvät myös Karisalmen sillalle, jonka tuntumasta reitti kääntyy kohti pohjoista ja Tehinselkää.

Reitin pohjoisosassa paras katselupaikka on Päijänteen Korpilahdella ylittävä Kärkistensalmen silta sekä maalipaikka Säynätsalon Juurikkasaari. Kärkistensalmen kapeikoihin veneitä odotetaan tuulista riippuen lauantai-illan ja sunnuntain vastaisen yön kuluessa.

Nopeimmalle Päijänne-ruori

Tavoiteilluin palkinto on suurjärven nopeimman veneen Päijänne-ruori, josta kilpailevat kaikki osallistujat. Kovaa kisaa käydään myös tasoitus- ja yksityyppiluokissa mm. kilpa- ja retkikäytössä suosittujen H-veneiden kesken.

Ruoria puolustaa viime vuoden voittaja, Heinolan Pursiseuraa edustavan ”Auvon” kippari Jyri Lehtinen. Vuosi sitten helteinen ja ajoittain liki tyyni sää suosi suurilla purjeilla varustettua Auvoa, joka purjehti Jyväskylän saaristokaupunginosasta Säynätsalosta Päijänteen kansallispuistoon ja Padasjoelle reilussa neljässätoista ja puolessa tunnissa.

Toiseksi sijoittunut Jyväskylän Veneseuran Olli Siikin ”Tigru” viipyi 65 meripeninkulman reitillä yli neljä tuntia Auvoa pidempään. Sekä Tigru että edeltävän vuoden Ruori-voittaja, Jyväskylän Veneseuraa edustava Jari Vanhala ”Flying By” -kolmirunkoveneellään kisaavat ruorista myös tänä vuonna.

Mukaan odotetaan yli 600 purjehtijaa

Tapahtumaa edeltävän viikon alussa Päijännepurjehdukseen oli ilmoittautunut noin 120 venettä, mutta ilmoittautumisaika jatkuu vielä lähtöpäivän aamuun saakka.

”Odotamme aiempien vuosien tapaan mukaan noin 150 venettä ja pitkälti yli 600 purjehtijaa”, Jari Vekkeli kertoo.

Monet miehistöt yhdistävät Päijännepurjehduksen myös lomaan Päijänteellä, jolloin paluu- tai menomatkalla kisapaikalle vieraillaan pursiseurojen tukikohdissa ja satamissa eri puolilla Päijännettä.

”Tapahtumalle on tyypillistä, että mukana on sekä lomailevia perhemiehistöjä ja kaveriporukoita että aktiivisia kilpapurjehduksen harrastajia rannikolta ja sisävesiltä. Kaikkia varmasti yhdistää se, että kapeilla väylillä yön läpi käytävä kilpailu kiehtoo harvinaisena ja haastavana kokemuksena”, Vekkeli sanoo.

Jari Vekkeli
jari.vekkeli@jvs.fi
Päijännepurjehdustoimikunnan puheenjohtaja, Jyväskylän Veneseura

Joonas Sovinen
joonas.sovinen@gmail.com
Päijännepurjehduksen kilpailupäällikkö, Lahden Purjehdusseura

Kuvat

Lataa
Heinolan Pursiseuraa edustava "Auvo" puolustaa suurjärven nopeimman veneen Päijänneruoria. Viime vuonna tuulet olivat kevyitä ja Auvo purjehti Jyväskylästä Padasjoelle reilussa 14 tunnissa. Kuva: Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi.
Lataa
Kärkistensalmen kapeikot Korpilahdella reitin pohjoispäässä ovat Päijännepurjehduksen jännittävimpiä paikkoja. Tänä vuonna parhaat katselupaikat löytyvät etelästä, Padasjoen edustalla sijaitsevan Päijänteen kansallispuiston kapeikoista. Kuva: Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi.
Lataa
Tänä vuonna parhaat katselupaikat löytyvät etelästä, Padasjoen edustalla sijaitsevan Päijänteen kansallispuiston salmipaikoista. Yleisö seuraa Ykskoivussa, kun Lahden Purjehdusseuran Jari Saarolan "Ostara" ohittaa kapeikon. Kuva: Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi.
Lataa
Päijännepurjehdus on Euroopan suurimpia isojen köliveneiden purjehduskilpailuja. Kisassa Jyväskylän Veneseuran Markku Silvosen "Blueship". Kuva: Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi.
Lataa
Päijännepurjehduksen maali on tänä vuonna Jyväskylän saaristokaupunginosan Säynätsalon edustalla. Maaliin tultuaan venekunnat kokoontuvat Jyväskylän Veneseuran kotisatamaan Juurikkasaareen. Kuva: Päijännepurjehdus / Harri Niivuori.
Lataa
Päijännepurjehduksen lähtöä voi seurata lauantaina Padasjoen satamasta. Tapahtuma alkaa junioripurjehtijoiden PrePäitsi-jollakisalla jo torstaina 16.7. Suurinta osa varsinaiseen Päijännepurjehdukseen osallistuvista suurista köliveneistä odotetaan Padasjoelle hyvissä ajoin ennen kilpailun lähtöä torstain ja perjantain aikana. Kuva: Päijännepurjehdus / Pepe Korteniemi.
Lataa
Alkuviikon ennusteen mukaan pääosa matkasta taitettaisiin lauantaina kohtalaisessa myötätuulessa. Tällöin näyttävät spinaakkerit nousevat veneiden kääntyessä Tehinselällle Karisalmen sillan edessä olevalta kääntöpisteeltä. Tehin Pursiseuran Kai Hotakaisen "Our Serenity" -veneen spinnu vedossa.

Päijännepurjehdus
Lahden Urheilukeskus, Salpausselänkatu 8

Päijännepurjehdus on Päijänteen päästä päähän vuosittain purjehdittava matkapurjehduskilpailu, joka starttaa joka toinen vuosi pohjoisesta ja joka toinen etelästä. Pohjoinen tukikohta on Juurikkasaari Jyväskylän Säynätsalossa ja eteläinen Padasjoen satama. Reitin pituus on noin 64 meripeninkulmaa (noin 118 km) ja sisältää niin isojen sisävesiselkien ylittämistä kuin kapeissa salmissa puikkelehtimista. Kilpailu alkaa useampana porrastettuna lähtönä lauantaina aamupäivällä ja päättyy tuulista riippuen myöhään lauantai-iltana tai seuraavana päivänä eli sunnuntaina viimeisten saapuessa maaliin keskipäivällä. Päijännepurjehduksen järjestävät Jyväskylän Veneseura ja Lahden Purjehdusseura.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Päijännepurjehdus