Paikallisen sopimisen laajentaminen ohi työehtosopimusten olisi lyhytnäköistä

Työaikalain uudistusta käsitellään parhaillaan käynnissä olevassa maan hallituksen kehysriihessä. Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan paikallisen sopimisen rooli on neuvottelujen keskiössä.

Ylemmät Toimihenkilöt YTN katsoo, ettei paikallisen sopimisen avaaminen laissa työnantajan ja työntekijän välille ole järkevää, sillä lopputuloksena on työehtojen, työssäjaksamisen ja työn tuottavuuden heikkeneminen.

- Pitkällä kokemuksella paikallisen sopimisen toteuttamisesta uskallamme sanoa, ettei nykyisen työehtosopimusjärjestelmän ja henkilöstöedustajien täydellinen ohittaminen johda hyvään lopputulokseen, sanoo puheenjohtaja Teemu Hankamäki. - Neuvotteluasetelma työntekijän ja työnantajan välisessä sopimisessa ei ole tasa-arvoinen, vaan kyllä se on lähes poikkeuksetta työntekijä, joka joustaa ja hyväksyy työnantajan  sanelemat ehdot, Hankamäki jatkaa.

- YTN:n työehtosopimukset mahdollistavat jo nyt varsin laajasti yrityskohtaisen sopimisen, jossa yleensä sopijaosapuolet ovat työnantaja ja henkilöstöedustaja, sanoo neuvottelupäällikkö Petteri Oksa. - Niillä aloilla, joilla YTN:llä ei ole työehtosopimuksia, käydään jatkuvia kiistoja työaikaan liittyvistä kysymyksistä. Esimerkiksi parhaillaan joudumme metsäteollisuudessa ratkomaan näitä suuren joukon osalta oikeusistuimessa, Oksa huomauttaa.

- Mikäli paikallisen sopimisen laajentamista pilotoidaan tässä maassa työaikalain myötä, joutuvat työntekijät poikkeuksetta joustamaan työehtojensa osalta. Heidät ajettaisiin paikallisen sopimisen nimissä lain määräysten ja samalla työaikasuojelun ulkopuolelle, Hankamäki toteaa. - Emme tarvitse tähän maahan yhtään nykyistä enempää asiantuntijoiden harmaata työtä tai jaksamisongelmia, se ei ole kenenkään etu.

- On myös syytä muistaa, että paikallinen sopiminen vaatii molemmilta osapuolilta osaamista ja syvällistä perehtymistä työlainsäädäntöön sekä sopimuksiin, jota henkilöstöedustajillamme on, Oksa muistuttaa.

Petteri Oksa, neuvottelupäällikkö

Teknologiateollisuuden työmarkkinaosapuolet: Yhteinen työhyvinvointihanke tuotti hyvää tulosta11.12.2018 12:02Tiedote

YTN voitti kiky-kiistassa myös Metsä Groupin5.12.2018 10:06Tiedote