Helsingin yliopisto

Paikallisjournalismin rajat hämärtyvät – viestintä ja journalismi kietoutuvat yhä tiiviimmin toisiinsa

Jaa
Kaupunkien omat mediat käyttävät journalistisia menetelmiä uskottavuutensa lisäämiseksi, mutta noudattavat journalismin eettisiä periaatteita valikoiden. Samaan aikaan paikalliset uutismediat kokevat, että yritykset vaikuttaa niiden sisältöön ovat lisääntyneet.

Tutkimuksemme osoittaa, että kaupunkien omat mediat pyrkivät muuttamaan käsityksiä siitä, mitä paikallisjournalismi ja paikallisuutismedia ovat. Monet näistä tiedotusvälineistä väittävät edistävänsä demokratiaa ja kansalaisyhteiskuntaa samalla tavalla kuin journalismi. Monet eivät kuitenkaan tarkastele kriittisesti vallanpitäjiä ja päätöksentekoprosesseja, vaan tukevat niitä myönteisellä kielenkäytöllä, sanoo Helsingin yliopiston Svenska social- och kommunalhögskolanin professori Jaana Hujanen.  

Hujasen ryhmä tutki tutkimushankkeessa "Journalismin notkuvat rajat", miten suomalaiset uudet paikalliset viestintä- ja mediatoimijat, kuten kaupunkien omat mediat, hyödyntävät journalistisia keinoja. Lisäksi hankkeessa tutkittiin suomalaisen uutismedian päätoimittajien näkemyksiä aiheesta 

Monet päätoimittajat ovat huolissaan  

Vain viidesosa tutkittujen uutismedioiden päätoimittajista piti journalismin ja muun viestinnän välistä rajaa selvänä Suomessa.  

Kaksi kolmasosaa näki, että ulkopuoliset toimijat yrittävät vaikuttaa heidän julkaisunsa sisältöön.  

Päätoimittajat kokivat myös, että journalismin rajat hämärtyvät entisestään, kun paikallinen viestintä ammattimaistuu ja viestijät lainaavat yhä enemmän journalismin keinovalikoimasta. 

Eettisten periaatteiden valikoiva käyttö   

Tutkimukseen haastatellut paikallisviestinnän toimijat hyödyntävät työssään journalistisia työmenetelmiä ja muotoja, mutta käyttävät journalismin eettisiä periaatteita valikoiden. Esimerkiksi vain yhden kohdan noudattaminen journalistin ohjeista saatetaan nähdä perusteluna julkaisun journalistisuudelle. 

Haastateltavat katsoivat myös, että journalistiset periaatteet ja käytännöt on mahdollista sovittaa yhteen strategisten ja kaupallisten tavoitteiden kanssa.  

Tutkitut toimijat lainaavat journalistisia ilmaisutyylejä, kuten selkeää ja neutraalia ilmaisua. Medioiden edustajien mukaan he voivat näin lisätä uskottavuuttaan ja erottua muusta viestinnästä ja markkinoinnista 

Hanke toteutettiin Helsingin yliopiston, Tampereen yliopiston ja Turunyliopistonyhteistyönä. 

 

Lisätietoja: 

Jaana Hujanen, journalistiikan professori 
0504154550 
jaana.hujanen@helsinki.fi 

 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa se on ollut toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye