Päiväkoti Touhula monipuolistaa TTY:n kampuksen palveluita

Varhaiskasvatuspalveluita tarjoava Touhula avasi uuden päiväkodin Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) kampukselle Hervantaan tammikuussa 2018. Päiväkoti sijaitsee Konetalossa noin 800 neliömetrin tiloissa, ja siinä toimii viisi lapsiryhmää.

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK) kehittää vetovoimaisia kampuksia ja luo mahdollisuuksia kasvulle yhdistämällä tieteen ja tutkimuksen sekä elinkeinoelämän ja eläväisen kaupungin. Touhula monipuolistaa entisestään Hervannan kampuksen palveluita ja tekee kampuksesta entistä enemmän elinikäisen oppimisen paikan.

– Päiväkoti on erinomainen lisä kampuksen jo ennestään kattaviin palveluihin ja se toimii palveluna koko alueelle yhdistäen kampusta ympäröivään kaupunkirakenteeseen, sanoo johtaja Juha Uotila SYK:sta.

– Perheiden arjen helpottamisen lisäksi päiväkodin sijainti yliopiston kampuksella tukee myös Touhulan pedagogista toimintakulttuuria. Luomme maailmaan tilaa lapsuudelle, uteliaisuudelle ja luovuudelle. Tarjoamme lapsille maailman ilmiöt ja ihmeet nähtäville ja tutkittavaksi ja uskon että juuri yliopiston kampuksella toimiminen ja mahdollinen yhteistyö tukevat tätä, kertoo Touhulan toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Hervannassa Päiväkoti Touhulan arjessa toteutetaan pienten lasten Kide Science -tiedekasvatusta. Monikulttuurisessa päiväkodissa lasten kieli- ja vuorovaikutustaidot kehittyvät leikkien, lukuhetkien sekä lorujen ja laulujen kautta, liikunnan ja seikkailuiden siivittämänä. Päiväkoti käyttää digitaalista Moomin Language School -oppimisympäristöä englannin kielen opetuksessa yli 3-vuotiaille.

– Kansainvälinen päiväkoti on tärkeä osa uudenlaista, elävää yliopistokampusta. Sen myötä olemme entistä houkuttelevampi yliopisto huippuosaajille, joilla on päiväkoti-ikäisiä lapsia, sanoo Tampereen teknillisen yliopiston rehtori Mika Hannula.

– SYK remontoi tilat lapsille sopivaksi. Huomioimme esimerkiksi tilavat aulatilat, joihin mahtuu isokin porukka, jakotilat, joihin voi jakautua pieniin ryhmiin puuhastelemaan sekä pikkulapsille sopivat wc-tilat, Uotila kertoo.

Touhula on Suomen suurin yksityinen päiväkotipalveluja tarjoava yritys, jolla on valtakunnallisesti yli 150 päiväkotia.

Juha Uotila
johtaja, kampuskehitys ja markkinointi
juha.uotila@sykoy.fi

Virpi Holmqvist