Päivi Niemi-Laine fortsätter i JHL:s ledning

JHL:s representantskap har på sitt konstituerande möte valt Päivi Niemi-Laine till ordförande för förbundet. Till branschchefer valdes Håkan Ekström och Teija Asara-Laaksonen. Valen var enhälliga.

JHL:s representantskap har på sitt konstituerande möte valt Päivi Niemi-Laine till ordförande för förbundet. Till branschchefer valdes Håkan Ekström och Teija Asara-Laaksonen. Valen var enhälliga.

Päivi Niemi-Laine fortsätter som förbundets ordförande. Hon valdes till posten förra hösten, när JHL:s dåvarande ordförande Jarkko Eloranta blev vald till ordförande för FFC. Före det var hon förbundets branschchef.

Till ordförandens ersättare valdes Håkan Ekström, som också han skött posten sedan hösten 2016. Före det var han JHL:s förhandlingschef för kommunsektorn.

Teija Asara-Laaksonen fortsätter som förbundets andra branschchef. Hon har skött denna uppgift alltsedan JHL grundades år 2005.

Päivi Niemi-Laine (bild och CV)
Håkan Ekström (bild och CV)
Teija Asara-Laaksonen (bild och CV)

Mer information: kommunikationschef Kristiina Ahonen, 040 5301 774

Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena JHL:s 220 000 medlemmar jobbar med många slags uppgifter inom finländsk välfärd, omsorg och säkerhet. Branscher där det finns JHL-anslutna yrkespersoner är vård, omsorg, kosthåll, teknik och infrastruktur, trafik, renhållning och underhåll, förvaltning, fostran, bildning, fritid, kultur, säkerhet och räddning – i kommunerna, statssektorn, företagen och församlingarna. JHL är den största personalorganisationen inom kommunsektorn.

JHL: Lagen om småbarnspedagogik går inte in på de verkliga problemen inom sektorn – nästa regering måste ta upp lagen på nytt11.7.2018 10:30Tiedote

Riksdagen godkände den nya lagen om småbarnspedagogik i slutet av juni. I motsats till vad lagstiftarna påstår blev inte barnets intresse det centrala i lagen. Den rättar inte till en enda sak som är viktig med tanke på barnen. JHL står fast vid åsikten att nästa regering måste ta upp den godkända lagen på nytt och forma om den för barnens bästa. Förbundet kräver också en snabb utbyggnad av fortbildningsvägar för barnskötare och socionomer för att deras sysselsättningsläge inte ska försämras.

JHL: Varhaiskasvatuslaki ei puutu alan todellisiin ongelmiin, seuraavan hallituksen avattava laki uudelleen11.7.2018 10:30Tiedote

Eduskunta hyväksyi kesäkuun lopulla uuden varhaiskasvatuslain. Toisin kuin lainlaatijat väittävät, lapsen etu ei noussut laissa keskeiseksi. Laki ei korjaa ainuttakaan lapsen edun kannalta olennaista asiaa. JHL on vahvasti sitä mieltä, että seuraavan hallituksen on avattava nyt hyväksytty laki ja muokattava se todella lapsen parhaaksi. Liitto vaatii myös pikaista jatkokoulutuspolkujen rakentamista lastenhoitajille ja sosionomeille, jotta heidän työllisyystilanteensa ei heikkenisi.