Päivitetty 6+6+6 joustaa ja huomioi perheiden moninaisuuden

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry haluaa uudistaa perhevapaajärjestelmää ja ehdottaa päivitettyä 6+6+6-mallia, joka lisää perhevapaiden käytön joustoja sekä huomioi aiempaa laajemmin perheiden moninaisuuden.

-Haluamme uudella perhevapaamallilla edistää tasa-arvoista vanhemmuutta ja työelämää. Perhevapaita pitää uudistaa tukemaan nykyistä paremmin työn ja hoivan joustavaa yhteensovittamista sekä huomioimaan perheiden moninaisuus ja erilaiset tarpeet, yhteiskuntapolitiikan asiantuntija Piritta Jokelainen sanoo.

Perhevapaiden 6+6+6-mallissa vapaat on jaettu kolmeen 6 kuukauden jaksoon, jossa kummallekin vanhemmalle on kiintiöity oma 6 kuukauden vanhempainvapaajakso. Lisäksi käytettävissä on 6 kuukautta vapaasti jaettavissa olevaa vanhempainvapaata. Malli on alun perin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkijoiden kehittämä.

YKAn päivityksessä 6+6+6-malliin on lisätty joustoja vapaiden käyttöön. Vapaita voi käyttää pitkissä tai lyhyissä jaksoissa sekä kokonaisena tai puolitettuna, jolloin myös kesto pitenee. Vapaat ovat käytettävissä aina siihen saakka kun lapsi täyttää 10 vuotta. Lisäksi vapaasti jaettavissa olevaa 6 kuukauden perhevapaata voisi siirtää myös muulle lasta hoitavalle aikuiselle kuin juridiselle vanhemmalle, mikä helpottaa esimerkiksi uusperheiden ja sateenkaariperheiden vapaajärjestelyjä. Laajat joustot vapaiden käytössä mahdollistaisivat myös kotihoidon tuesta luopumisen.

-Uskomme joustavien perhevapaaratkaisujen parantavan merkittävästi työelämän tasa-arvoa. Perhevapaiden tasaisempi jakautuminen jakaisi myös vanhemmuudesta työnantajille aiheutuvia kustannuksia nykyistä tasaisemmin, toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen toteaa.

Liiton laskelmien mukaan mallin vaikutukset valtiontalouden kustannuksiin olisivat n. +200 M€ verrattuna nykyisiin vanhempain- ja hoitorahakustannuksiin. Isien käyttämien vanhempainvapaapäivien on kustannuslaskelmassa arvioitu noin kolminkertaistuvan nykyisestä hieman yli 20 arkipäivästä noin 60 arkipäivään.

YKAn esitys perhevapaiden uudistamiseksi

yhteiskuntapolitiikan asiantuntija Piritta Jokelainen p. 050 320 8969

toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen p. 050 3414 677

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä, ja kuulumme keskusjärjestö Akavaan.