Päivittäistavarakauppa alkoi tilastoida tuoteryhmittäistä myyntiä

Päivittäistavarakauppa ry on alkanut tilastoida jäsenyritystensä päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia. Uusi tilasto kuvaa liikevaihdon kertymistä tuoteryhmittäin ja sisältää kuluttajahintaindeksistä saatavat tiedot tuoteryhmien hintojen muutoksista.

PTY:n jäsenyritykset toimittavat myyntitietonsa suoraan Tilastokeskukseen, joka toteuttaa myynnin rakennetietojen tilastoinnin. Myyntitiedot luokitellaan tuoteryhmiin hyödyntäen eurooppalaista yksilöllisen kulutuksen käyttötarkoitusluokitusta (eCOICOP). Luokittelu on tehty viisinumerotasolle asti. Kyseistä luokitusta hyödynnetään Suomen virallisessa tilastoinnissa kuluttajahintaindeksissä, kulutustutkimuksessa ja kansantalouden tilinpidossa.

- Päivittäistavarakaupan myyntiä tilastoidaan tällä tarkkuudella nyt ensimmäistä kertaa. Uusi tilasto on tehty yhdessä jäsenyritystemme ja Tilastokeskuksen kanssa, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo.

- On hienoa, että voimme tälläkin tavalla lisätä alan avoimuutta, kertoa eri tuoteryhmien menekin kehityksestä ja tarjota faktatietoa aivan uudella tasolla.

Neljännesvuosittain julkistettava tilasto täydentää päivittäistavarakaupan myynnistä saatavilla olevaa markkinatietoa. Uusi tilasto on avoimesti saatavilla PTY:n verkkosivuilla.

Maitotuotteiden, juustojen ja kananmunien osuus 13,1 prosenttia tammi-maaliskuun myynnin arvosta

Tammi-maaliskuussa 75 prosenttia päivittäistavarakaupan myynnin arvosta kertyi elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnistä. Niitä myytiin yhteensä 3,1 miljardilla eurolla.* Alkoholijuomat ja tupakka kattoivat myynnistä 15 prosenttia ja loput 10 prosenttia kertyi muista päivittäistavaroista kuten päivittäiskosmetiikasta, henkilökohtaisen hygienian tuotteista, siivous- ja puhdistustuotteista sekä lemmikkieläintuotteista. Elintarvikkeiden osuus päivittäistavaramyynnistä oli 67 prosenttia.

Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynnin arvo kasvoi vuodessa 5,3 prosenttia. Samaan aikaan niiden hinnat nousivat 1,6 prosenttia, joten myynnin volyymi kasvoi 3,6 prosenttia. Myynnin arvo riippuu myydyistä määristä ja tuotteiden hinnoista. Volyymi lasketaan poistamalla arvon muutoksesta hintojen muutoksen vaikutus.

Maitotuotteiden, juustojen ja kananmunien osuus myynnin arvosta oli 13,1 prosenttia. Niitä myytiin 550 miljoonalla eurolla. Myynnin arvo ja volyymi kasvoivat vuoden takaisesta.

Viljatuotteiden ja leivän myynnistä kertyi 470 miljoonaa euroa eli 11,2 prosenttia myynnin kokonaisarvosta. Lihan osuus oli 11,0 prosenttia, vihannesten osuus 7,3 ja hedelmien ja marjojen osuus 5,9 prosenttia kokonaisarvosta. Kaikkien tuoteryhmien myynnin arvo ja volyymi kasvoivat vuoden takaisesta.

Juomista suurin myynnin arvo oluella

Olutta myytiin tammi-maaliskuussa 250 miljoonalla eurolla. Oluen osuus myynnin kokonaisarvosta oli 5,9 prosenttia. Juomista toiseksi eniten myytiin virvoitusjuomia, joiden myynnin arvo oli 115 miljoonaa euroa. Virvoitusjuomien osuus kokonaismyynnistä oli 2,7 prosenttia. Tuoretta maitoa myytiin 112 miljoonalla eurolla, sen osuus kokonaismyynnistä oli myös 2,7 prosenttia.

Oluen ja virvoitusjuomien myynnin arvo ja volyymi kasvoivat vuoden takaisesta. Maidon myynnin arvo ja volyymi pienenivät. Kahvin myynnin volyymi pysyi ennallaan, mutta arvo kasvoi kahvin hinnan nousun myötä. Kahvin myynnistä kertyi 74 miljoonaa euroa.

Koronapandemia näkyy tietyissä tuoteryhmissä

- Koronapandemia aiheutti maaliskuussa hamstrauspiikin päivittäistavaramyyntiin. Myös ravintolakulutuksen väheneminen ja koulujen sulkeminen näkyy myynnin kasvuna. Korona vaikuttaa vain maaliskuun tietoihin, mutta tietyissä tuoteryhmissä näkyy silti suuria myynnin arvon muutoksia, Kari Luoto sanoo.

Esimerkiksi riisin, jauhojen ja pastan myynti kasvoi noin 20 prosenttia vuoden takaisesta. Oliivi- ja ruokaöljyjen myynti nousi vajaat 15 prosenttia, samoin kuin siivous- ja puhdistustuotteiden. Henkilökohtaisten hygieniatuotteiden ja päivittäiskosmetiikan myynnin arvo kasvoi 9 prosenttia.

Tilaston taustatiedot

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten neljännesvuosittainen myynnin rakennetietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat myyntitietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tilastossa mukana olevat jäsenyritykset ovat SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, Minimani, R-kioski ja M-ketju.

* Tilaston myynnin kokonaisarvo eroaa kuukausittaisen vähittäiskaupan myyntitiedotteen arvosta erilaisten lähdeaineistojen ja aineistorajausten takia, ja osin myös siksi, että joillakin myydyistä tuotteista on luokittelun kannalta puutteelliset tuotekuvaukset ja ne jäävät pois tilastosta. Myyntitiedotteessa raportoitava myynnin arvo on noin viisi prosenttia suurempi.

Lisätietoja:
Päivittäistavarakauppa ry, toimitusjohtaja Kari Luoto, p. 0400 688 708
Tilastokeskus, yliaktuaari Hannele Markkanen, p. 029 551 3358

Päivittäistavarakauppa ry (PTY) on päivittäistavara- ja tavaratalokaupan sekä foodservice-tukkukaupan edunvalvoja elinkeinopoliittisessa päätöksenteossa. Päivittäistavarakauppa ry kehittää myös toimialan yhteisiä, tehokkuutta ja yhteiskuntavastuun toteutumista edistäviä ei-kilpailullisia toimintamalleja sekä yhteistyötä koko arvoketjussa. Poikkeusolojen elintarvikehuoltoa kehitetään huoltovarmuuden valtakunnalliseen organisaatioon kuuluvan kauppa- ja jakelupoolin kautta.

Päivittäistavarakaupan, tavaratalokaupan ja Foodservice-tukkukaupan yritykset työllistävät suoraan ja välillisesti yli 80 000 henkilöä ja investoivat Suomeen vuosittain satoja miljoonia euroja. Vuonna 2019 päivittäistavaroiden myynti oli 18,6 miljardia euroa.

Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenet: Heinon Tukku Oy, Kesko Oyj, K-kauppiasliitto ry, Lidl Suomi Ky, Minimani Yhtiöt Oy, M Itsenäiset Kauppiaat Oy, R-kioski Oy, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Suomen Palvelutukkurit Oy, Tokmanni  Oy ja Wihuri Oy.