Päivystysapu 116 117 käynnistyi Hyvinkään sairaanhoitoalueella

Maanantaina 26.3. Hyvinkään sairaanhoitoalueella käynnistyi Päivystysapu-puhelinpalvelu. Se tarjoaa puhelinnumerossa 116 117 päivystyksellisiin asioihin keskittynyttä terveysneuvontaa ja hoidon tarpeen arviointia. Palvelun käynnistyttyä soitetaan Päivystysavun numeroon ennen Hyvinkään sairaalan päivystykseen hakeutumista.

Palvelu keskittyy päivystyksellisten asioiden hoitoon ja se toimii kaikkina vuorokaudenaikoina. Soittaminen on ilmaista. Terveysasemien aukioloaikoina tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä omaan terveysasemaan tai palveluntuottajaan. Henkeä uhkaavissa tilanteissa oikea numero on jatkossakin hätänumero 112. Päivystysapu palvelee myös terveydenhuollon ammattilaisia.

Hyvinkään sairaalan päivystykseen saapuvien potilaiden hoidon tarpeen arvio tehdään jo puhelimessa. Mikäli soittajan tila ei vaadi käyntiä päivystyksessä, voidaan hänelle antaa kotihoito-ohjeita tai ohjata hänet terveysasemalle tai asiakkaan valitsemalle palveluntuottajalle.

Päivystysavun puhelimeen vastaavat tehtävään koulutetut sairaanhoitajat. He konsultoivat tarvittaessa lääkäriä. Palvelussa on takaisinsoittojärjestelmä, jonka ansiosta kaikki puhelut saadaan hoidetuksi. Palvelu korvaa Hyvinkään sairaalassa aiemmin käytössä olleen kiireellisen hoidon neuvontapalvelun. Siirtymäajan neuvontapalveluun soitetut puhelut yhdistyvät automaattisesti numeroon 116 117.

Vuoden 2020 alkuun mennessä Päivystysapu 116 117 laajenee valtakunnalliseksi. HUS-alueella palvelu on jo käytössä Porvoon sairaanhoitoalueella. Uudellamaalla palvelun käyttöönottoa tehdään vaiheittain, kesäkuussa mukaan tulee Helsinki.

Päivystysapu palvelee numerossa 116 117 (0€).

www.hus.fi/paivystysapu

Lisätiedot:
osastoryhmän päällikkö Kirsi Mikkonen p. 0504277448
ylilääkäri Marian Ahlskog-Karhu p.0505762127 (lomalla viikon 13)

”Vanhemmat eros, oliko siinä järkee?” Uusilla #100asiaaerosta -verkkosivustoilla nuoret tukevat toisiaan/”Föräldrarna separerade” ”Fatta!!!” - På den nya sidan #100sakeromseparation ger unga stöd till varandra10.10.2018 00:00Tiedote

Vanhempien ero on nykyisin tavallista, mutta se ei tee siitä helpompaa lapsille ja nuorille. Jotta eroa ei tarvitse miettiä yksin, lapsille ja nuorille avataan 10.10. vertaistukea tarjoavat verkkosivustot www.nuortennetti.fi/100asiaaerosta ja www.nuortennetti.fi/100sakeromseparation. Sivuilla nuoret itse vastaavat toistensa kysymyksiin. Lisäksi vastauksia on kerätty ammattilaisilta.