Päivystysapu 116 117 käynnistyi Hyvinkään sairaanhoitoalueella

Maanantaina 26.3. Hyvinkään sairaanhoitoalueella käynnistyi Päivystysapu-puhelinpalvelu. Se tarjoaa puhelinnumerossa 116 117 päivystyksellisiin asioihin keskittynyttä terveysneuvontaa ja hoidon tarpeen arviointia. Palvelun käynnistyttyä soitetaan Päivystysavun numeroon ennen Hyvinkään sairaalan päivystykseen hakeutumista.

Palvelu keskittyy päivystyksellisten asioiden hoitoon ja se toimii kaikkina vuorokaudenaikoina. Soittaminen on ilmaista. Terveysasemien aukioloaikoina tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä omaan terveysasemaan tai palveluntuottajaan. Henkeä uhkaavissa tilanteissa oikea numero on jatkossakin hätänumero 112. Päivystysapu palvelee myös terveydenhuollon ammattilaisia.

Hyvinkään sairaalan päivystykseen saapuvien potilaiden hoidon tarpeen arvio tehdään jo puhelimessa. Mikäli soittajan tila ei vaadi käyntiä päivystyksessä, voidaan hänelle antaa kotihoito-ohjeita tai ohjata hänet terveysasemalle tai asiakkaan valitsemalle palveluntuottajalle.

Päivystysavun puhelimeen vastaavat tehtävään koulutetut sairaanhoitajat. He konsultoivat tarvittaessa lääkäriä. Palvelussa on takaisinsoittojärjestelmä, jonka ansiosta kaikki puhelut saadaan hoidetuksi. Palvelu korvaa Hyvinkään sairaalassa aiemmin käytössä olleen kiireellisen hoidon neuvontapalvelun. Siirtymäajan neuvontapalveluun soitetut puhelut yhdistyvät automaattisesti numeroon 116 117.

Vuoden 2020 alkuun mennessä Päivystysapu 116 117 laajenee valtakunnalliseksi. HUS-alueella palvelu on jo käytössä Porvoon sairaanhoitoalueella. Uudellamaalla palvelun käyttöönottoa tehdään vaiheittain, kesäkuussa mukaan tulee Helsinki.

Päivystysapu palvelee numerossa 116 117 (0€).

www.hus.fi/paivystysapu

Lisätiedot:
osastoryhmän päällikkö Kirsi Mikkonen p. 0504277448
ylilääkäri Marian Ahlskog-Karhu p.0505762127 (lomalla viikon 13)

Juha Tuominen valittiin HUSin seuraavaksi toimitusjohtajaksi14.8.2018 13:24Tiedote

Dosentti, sisätautien erikoislääkäri Juha Tuominen, 54, on valittu HUSin toimitusjohtajaksi ensi vuoden alusta alkaen. HUS-kuntayhtymän valtuusto päätti asiasta äänestyksen jälkeen. Tuominen sai 595,1 ääntä ja HUSin hallituksen esittämä Jari Petäjä sai 484,1 ääntä. Petäjä on dosentti, lastentautien ja neonatologian erikoislääkäri ja HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja. Tuominen on nykyisin Terveystalo Oy:n johtava ylilääkäri. Hän siirtyi Terveystaloon vuonna 2009 HUSista, jossa hän toimi useissa eri tehtävissä, muun muassa johtajaylilääkärinä ja tulosyksikön johtajana. Tuominen sai kesäkuussa tasavallan presidentiltä professorin arvonimen. – Minulla on paitsi osaamista, myös rakkautta ja paloa tähän tehtävään, Tuominen sanoi valtuuston kokouksessa. HUSin nykyinen toimitusjohtaja Aki Lindén jää eläkkeelle 1.1.2019. Lindén on toiminut HUSin toimitusjohtajana vuodesta 2010. Hän seurasi tarkasti seuraajansa valintaprosessia: – Valtuutettujen keskuudessa yleisen näkemyksen m