Päivystysapu-pilotti käynnistyy Porvoossa

Maanantaina 9.10. käynnistyvä pilotti tarjoaa puhelinnumerossa 116117 terveysneuvontaa Porvoon ja sen lähiseudun asukkaille sekä ammattilaisille.

Puhelinneuvontaa antavat Porvoon sairaalan päivystyksessä tehtävään koulutetut hoitajat. He konsultoivat tarvittaessa lääkäriä ja ohjaavat soittajan oikeaan hoitopaikkaan tai antavat neuvontaa sekä kotihoito-ohjeita. Palvelu keskittyy päivystyksellisten asioiden hoitoon ja se toimii kaikkina vuorokaudenaikoina.

Päivystysavun tavoitteena on parantaa potilaiden saamaa palvelua sekä vähentää päivystyskäyntejä ja ensihoidon tehtäviä. Tavoitteena on myös ohjata hätänumeroon kuulumattomat puhelut oikeaan paikkaan.

Porvoon sairaalan päivystyksen puhelinnumero siirtyy automaattisesti numeroon 116117. Palveluun sisältyy takaisinsoittojärjestelmä, jonka ansiota kaikki puhelut saadaan hoidetuksi.

Pilotti kestää vuoden loppuun saakka. Jos pilotin kokemukset ovat hyviä, palvelu on tarkoitus ottaa käyttöön asteittain koko HUS:n alueella.

Päivystysapu palvelee numerossa 116117.

Lisätietoja: www.hus.fi/paivystysapu ja www.hus.fi/jourhjalp

ylilääkäri Laura Moring, puh. 040 667 2217
osastonhoitaja Tiina Åberg, puh. 040 722 9302
ylilääkäri Ville Pursiainen, puh. 050 427 1592