Päivystystaloon uusi äkillisten terveysongelmien neuvontapalvelu

Terveyskylä.fi-verkkopalvelun Päivystystaloon on koottu yhteen paikkaan kansalaisille tarkoitettu neuvontapalvelu äkillisissä terveysongelmissa. Sivuston saavutettavuutta on parannettu erikoisryhmille paremmin toimivaksi.

Kansalaisen voi olla vaikea arvioida hoidon tarvettaan esimerkiksi äkillisessä tapaturmassa tai hengenahdistuksen, päänsäryn tai vatsakivun ilmaantuessa. Päivystystalon uudesta Neuvontapalvelut-osiosta saa tarpeellista tietoa siitä, kuinka toimia ja mihin ottaa yhteyttä yllättävissä tilanteissa.

Neuvontapalvelu ohjaa eteenpäin Päivystyshelppiin, Omaolon oirearviohin tai Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalveluun. Päivystyshelppi neuvoo hoidon ja palvelun tarpeen arvioimisessa, hoitoon hakeutumisessa ja tarjoaa tukea itsehoitoon. Henkilökohtaista tai tarkempaa hoidon tarpeen arviointia tarvitsevat ohjataan Päivystyshelpistä Omaolo-palvelun oirearvioihin tai soittamaan kansalliseen Päivystysapu 116117 -puhelinneuvontapalveluun.

- Tutkimustiedon mukaan asiakkaat valitsevat tulevaisuudessa sähköisen palvelun myös, kun tulee tarve asioida päivystyksessä. Asiantuntijat uskovat että päivystysasiakkaat tuottavat jatkossa itse omaa terveydentilaansa koskevaa tietoa ammattilaisen käyttöön etukäteen, arvioivat omaa terveydentilaansa sähköisten oirearvioiden avulla ja saavat arviointia tukevaa tietoa sähköisten palvelukanavien kautta suoraan kotisohvalle. Tässä kehityksessä myös Päivystystalo haluaa olla omalta osaltaan mukana, sanoo Päivystystalon palvelupäällikkö Marja Ylilehto Oulun yliopistollisesta sairaalasta.

Mikä Päivystystalo.fi?

Päivystystalon tavoitteena on neuvoa ja ohjata äkillisissä terveysongelmissa. Talon uudistetut sisällöt tukevat itsehoidossa ja hoitoon hakeutumisessa sekä auttavat ymmärtämään ensihoidon ja päivystyksen toimintaa. Yhtenä uudistuksen tärkeistä tavoitteista oli tehdä sisältö saavutettavaksi jokaiselle käyttäjän mahdollisesta vammasta tai rajoitteista huolimatta.

Neuvontapalvelut äkillisissä terveysongelmissa -sivusto on syntynyt Terveyskylän ja DigiFinland Oy:n yhteistyönä. Tavoitteena on selkeyttää päivystyksellisiä neuvontapalveluja ja koota yhteen kansallinen päivystyksellinen neuvontapalvelukokonaisuus.

Käy tutustumassa Terveyskylässä sijaitsevaan Päivystystaloon:

Päivystystalo (terveyskyla.fi)

Marja Ylilehto
Palvelupäällikkö
Päivystystalo
Pohjois- Pohjanmaan sairaanhoitopiirin konsernipalvelut, Terveyskylä
marja.ylilehto@ppshp.fi

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes