Pajtim Statovcilta ilmestyy uusi romaani syksyllä

Otava julkaisee 28.8.2019 Pajtim Statovcin kolmannen romaanin. Bolla on lumoava ja väkevä romaani sokeasta rakkaudesta, sodasta, kodittomuudesta ja kaipauksesta.

Arsimilla on vaimo, mutta kun hän tapaa Pristinan yliopistolla lääketiedettä opiskelevan Milošin, syttyy kiihkeä suhde, joka jatkuu, kunnes sota ajaa Arsimin perheineen maanpakoon. Kun Arsim vuosia myöhemmin palaa sodan runnomaan Pristinaan, alkaa epätoivoinen etsintä. Mitä Milošille, ja mitä heille, oikein tapahtui?

Yhtä aikaa ajaton ja ajankohtainen teos häikäisee kiihkeydellään, fyysisyydellään sekä huimaavalla kielellisellä kauneudellaan. Samalla se on armoton avioliittokuvaus sekä hurja kertomus ihmisestä oikeuskoneiston hampaissa.

”En ikinä unohda, kun luin Bollan käsikirjoituksen ensi kertaa: pakahtuneena, henki kurkussa. Pajtim Statovcin kolmas romaani on inhimillisessä tragiikassaan syvän universaali, ja samalla se tuntuu liki pakottavan tärkeältä juuri tässä maailmassamme nyt. Se järisyttää niin lukijan sielua kuin ruumista. Sellaiseen pystyy vain kaikkein merkittävin kirjallisuus”, sanoo Otavan kaunokirjallisuuspäällikkö Antti Kasper.

Pajtim Statovci (s. 1990) on Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Hänen kaksi aiempaa romaaniaan, Kissani Jugoslavia ja Tiranan sydän, ovat saaneet huikean vastaanoton maailmalla.

”Pajtim Statovcin kirjalliset lahjat ovat suunnattomat. – – Kissani Jugoslavia on ihme, poikkeuksellinen luomus, joka hakee ver­taistaan tämän vuoden kirjojen joukosta.” – The New York Times

”Ilmiömäisellä herkkyydellä ja ymmärryksellä kirjoitettu tarina, joka korostaa Pajtim Statovcin kehitystä modernin eurooppalaisen kirjallisuuden johtavaksi ääneksi.” – Kirkus Reviews romaanista Tiranan sydän.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: kirsi.tahjanjoki@otava.fi, p. 040 725 5374

Pajtim Statovci. Kuva Jonne Räsänen

Suomeen saapuvan Andrei Kurkovin Kuolleen miehen kaveri on tragikoominen tarina nuoren miehen elämäntuskasta neuvostoajan jälkeisessä Kiovassa27.3.2024 12:45:00 EET | Tiedote

Toukokuussa Helsinki Litiin saapuva Andrei Kurkov on palkittu ja arvostettu ukrainalainen kirjailija ja toimittaja. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina. Kuolleen miehen kaveri on Kurkovin kolmas suomennettu romaani.

Anna-Sofia Bernerin uutuuskirja vie lukijan syvälle Yhdysvaltoihin ja valottaa, mitä maassa oikeasti tapahtuu22.3.2024 12:26:00 EET | Tiedote

Anna-Sofia Bernerin Kymmenen haavaa Amerikan sydämessä vie lukijan amerikkalaisten olohuoneisiin ja baaritiskeille, mielenosoituksiin ja kirkkoihin, Keskilännen ruostevyöhykkeelle ja Louisianan suistomaalle. Teos koostuu kymmenestä eri teemoihin keskittyvästä luvusta, joista kukin valaisee amerikkalaista kipukohtaa. Käsitellyiksi tulevat niin uskonto, rasismi, väestökehitys kuin puolueetkin.

30-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävän Helena Sinervon uutuusromaani Kirkasta ja välähtelevää paljastaa kiiltävän, muovisen pinnan alla lymyilevien tekojen seuraukset21.3.2024 09:20:00 EET | Tiedote

Finlandia-palkitun Helena Sinervon romaani Kirkasta ja välähtelevää kertoo muovin tulosta Suomeen, muovitulvasta 1970-luvun taitteessa sekä siitä, millaiseksi muovi on elämämme muovannut. Teos kuvaa lapsuuden viattomuudesta heijastuvan näkymän muoviseen maailmaamme ja sen seurauksiin.