Paketoidut unelmat kutsuu pohtimaan kulutuskulttuurimme muutosta

Postimuseo avaa Paketoidut unelmat -näyttelyn 14.10.2022 museokeskus Vapriikissa Tampereella. Näyttely kertoo etäkaupan kehityksestä postimyynnistä verkkokaupaksi erityisesti Suomessa. Se tarjoaa myös näkökulmia vastuulliseen kuluttamiseen.
Kuva: Wille Nyyssönen

Paketoidut unelmat -näyttelyssä kuljetaan postimyynnin alkuajoista 1800-luvun lopulta verkkokaupan nykyilmiöihin ja tulevaisuuteen. Se kertoo etäkaupan isoista ja pienistä toimijoista. Näyttely nostaa esiin menneiden vuosikymmenten nostalgisia postimyyntiyrityksiä. Se herättää myös pohtimaan kulutustottumuksiamme.

Nykypäivänä ihmiset elävät tavarakulttuurin keskellä. Tuotteet ovat saatavilla ympäri maailmaa muutamalla älypuhelimen klikkauksella. Alkujaan lehti-ilmoitteluun ja katalogeihin perustunut postimyynti on muuttunut kansainväliseksi verkkokaupaksi. Tähän ovat vaikuttaneet kuljetus- ja jakelukanavien sekä rahoitus- ja maksujärjestelmien kehitys. Kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluita tarpeeseen, mutta saavat niistä myös mielihyvää ja rakentavat identiteettiään.

Toiminnallisessa näyttelyssä voi eläytyä postimyyntiin liittyviin muistoihin, kuvata itsensä postimyyntikatalogien kannessa ja tutkia vuosikymmenten suosikkituotteita. Lisäksi voi kokeilla, miten tuotteiden tilaaminen sujui ennen sekä ihmetellä unboxing-videoita. Postin pakettiautomaatin lokeroita availemalla voi tutustua Postiin ja etäostamiseen liittyviin muistoihin sekä vastuullisuuteen. Sähkörahtiskootterin puikoissa, virtuaalilasien avulla pääsee jakelukierrokselle.

Etäkauppateema tulee näkymään myös Postimuseon tapahtumatarjonnassa. Luvassa on luentoja, työpajoja, keskusteluiltoja ja teemaopastuksia.

Julkaisu syventyy etäkaupan ilmiöihin

Näyttelyn aikana ilmestyy julkaisu, joka kertoo etäkaupasta ja kulutuskulttuurista 1800-luvulta nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Julkaisu tehdään yhteistyössä Turun yliopiston Porin yksikön Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelman kanssa.

Paketoidut unelmat 14.10.2022-17.9.2023, Museokeskus Vapriikki, 2. kerros, Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Kuva: Wille Nyyssönen
Black Friday alennuskampanjan pakettiruuhkaa Tampereen lajittelukeskuksessa v. 2021. Kuva: Essi Manner, Postimuseo
Postin ulkoautomaatti. Kuva: Posti Group oyj
Postin sähkökuorma-auto. Kuva: Posti Group
Postin logistiikkakeskus Vantaalla v. 2001. Kuva: Postimuseo
Hobby Hall ja Ellos kuvastot. Kuva: Postimuseo
Jouluruuhkaa Pasilan lajittelukeskuksessa, pakettipostin käsittelyä v. 1986. Kuva: Postimuseo
Lentopostin käsittelyä Helsingin Seutulassa v. 1973. Kuva: Postimuseo
Helsingin pääpostin piha v. 1974. Kuva: Postimuseo
Pakettien automaattinen lajittelu Tampereen Postitalossa 1970-luvulla. Kuva: Postimuseo

Postimuseolla on valtakunnallinen vastuumuseotehtävä yhdessä Tampereen historiallisten museoiden kanssa, erityisalana viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä.

Postimuseo kuuluu Trafiikki-museoiden verkostoon.