Pakkausalan WorldStar -palkinto suomalaiselle pakkausratkaisulle

Kiertotalouden mukaisten pakkausten asiantuntija DS Smith on jälleen osoittanut innovatiivisuuttaan ja voittanut Suomeen palkinnon maailmanlaajuisessa pakkausalan WorldStar -kilpailussa. Tämän vuotinen palkinto myönnettiin suunnittelija Jyrki Valkamalle hänen suunnittelemastaan Palpa Twist juomien palautuskontista.

Palkittu kierrätyskontti valmistetaan aaltopahvista ja se on tarkoitettu juomien palautuspakkauksille. Pakkaus on suunniteltu sopivan EUR-lavalle. Tyhjänä, ennen käyttöä se menee litteäksi pieneen tilaan, mikä mahdollistaa tehokkaan logistiikan ja varastoinnin säästäen merkittävästi kustannuksissa.

Kontin avaaminen vie aikaa vain alle 30 sekuntia, kun se nostetaan helposti auki ja lukitaan läpät taittamalla. Kontin pohja on valmiiksi suljettu, joten läppien lukituksen jälkeen se on valmis käyttöön. Uusi rakenne on merkittävästi nopeampi käyttää kuin aiemmin käytössä ollut ratkaisu, lisäksi se sopii suoraan EUR-lavalle toisin kuin aiempi kierrätyskontti. Pakkauksen painopintaa on hyödynnetty viestintäkanavana, jossa kierrätyskontin käyttöohje kulkee aina sen mukana.

Nyt maailmanlaajuisessa kilpailussa palkittu suunnitelma palkittiin aiemmin tänä vuonna pohjoismaisessa pakkauskilpailussa ScanStar -palkinnolla.

Kilpailun tausta ja organisaatio

Pakkausalan kansainvälinen organisaatio World Packaging Organisation (WPO) on järjestänyt kilpailun vuodesta 1970 ja vuosien aikana palkintoja on jaettu eri puolille maailmaa. WorldStar -kilpailu korostaa pakkaussuunnittelun parissa tehtävää jatkuvaa parannustyötä. WPO:n tavoitteena WorldStar -kilpailun osalta on lisätä tietoisuutta pakkausten merkityksestä, huomioida innovaatioita ja suunnittelijoiden, opiskelijoiden ja brändin omistajien tekemää työtä heidän luodessaan uusia globaaleihin trendeihin vastaavia pakkauksia.