Pakkausten lajittelu haltuun kesälläkin – Rinki-ekopisteet lomailijan palveluksessa

Kesälomalla kannattaa lajitella myös mökillä kertyvät tyhjät kartonki-, lasi- ja metallipakkaukset. Ne voi tuoda lähimmälle Rinki-ekopisteelle, suurimmilla pisteillä kerätään myös muovipakkauksia. Rinki tiivistää kesäisin keräyssäiliöiden tyhjennysvälejä ja jokainen pisteellä kävijä voi myös vaikuttaa pisteiden toimivuuteen.

Kesäisin mökkipaikkakuntien Rinki-ekopisteissä riittää vilskettä. Rinki seuraa säiliöiden tyhjennysrytmejä tarkkaan ja tihentää vilkkaiden pisteiden tyhjennysrytmejä, jotta pisteet pysyvät siistinä.

- Pyrimme siihen, että pakkauskierrätys pisteillämme on mahdollisimman sujuvaa myös sesonkiaikoina. Rinki-ekopisteiden käyttäjien palaute on meille erittäin tärkeää, jotta saamme ajankohtaista tietoa pisteiden toimivuudesta, sanoo Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy:n operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori.

Ennen kuin pakkaukset tuo Rinki-ekopisteeseen, mökkeilijän kannattaa säästää pakkausten viemää tilaa esimerkiksi litistämällä kartonkiset keksipakkaukset ja muut tilaa vievät pakkaukset, kuten pahvilaatikot.

Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat astiassa, sitä enemmän niitä voidaan kuljettaa kerralla. Kuljetuksia tarvitaan myös harvemmin, mikä tehostaa keräystä ja pienentää kuljetuspäästöjä. Noin 360 Rinki-ekopisteessä on ekotehokkaat puristimet kartonkipakkauksille ja noin 160 pisteessä on puristin myös muovipakkauksille.

Mikäli mahdollista, myös mökkeilijän kannattaa tuoda pakkauksensa Rinki-ekopisteisiin, joissa on puristimet. Niihin mahtuu huomattavat määrät jätemateriaalia, jopa noin 40-50 kertaa enemmän kuin perinteisiin keräyssäiliöihin.

- Kesällä kaunis ja lämmin viikonloppu voi moninkertaistaa ekopisteille tuotujen pakkausten määrän. Puristimilla varustetuissa ekopisteissä on hyvin tilaa pakkausjätteille ja ne vastaavat myös hyvin kävijäpiikkeihin, kertoo Tammivuori.

Rinki-ekopisteet tehokäytössä myös kesäisin ympäri Suomen

Pakkausten lajittelu on helppoa, sillä samat ohjeet pätevät liikkuipa millä paikkakunnalla tahansa Suomessa. Kotitalouksien pakkausjätteille tarkoitetussa valtakunnallisessa Rinki-ekopisteverkostossa on yli 1 850 pistettä kartonki- ja lasipakkauksille sekä pienmetallille, yli 600 pisteessä on myös muovipakkausten keräys.

Rinki-ekopisteille voi tuoda tyhjiä, puhtaita ja kuivia pakkauksia. Keräykseen kelpaavat esimerkiksi mökillä kertyneet tyhjät hillopurkit, makkarapaketit, säilyketölkit ja kartonkiset keksipakkaukset. Valtakunnalliset lajitteluohjeet on julkaistu osoitteessa Rinkiin.fi/lajitteluohjeet.

- Mikäli Rinki-ekopisteellä oleva säiliö on täynnä ja odottaa tyhjennystä, jätettä ei saa jättää maahan, jotta muut eivät seuraa esimerkkiä ja piste roskaannu, muistuttaa Tammivuori.

Lähimmän Rinki-ekopisteen sijainnin voi tarkistaa helposti karttahausta osoitteessa rinkiin.fi/rinki-ekopisteet. Hakua voi rajata materiaalin mukaan.

Ringin asiakaspalvelu auttaa ja neuvoo lajittelupulmissa

Ringin asiakaspalvelu ottaa mielellään palautetta vastaan Rinki-ekopisteiden toiminnasta sekä neuvoo kuluttajien lajittelupulmissa numerossa 0800 133 888 (maksuton, ark. klo 7–21 ja la klo 9–18) ja sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@rinkiin.fi.

Palautetta ekopisteistä voi antaa kätevästi myös verkkolomakkeella osoitteessa rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Palaute pisteiden toiminnasta on tärkeää Ringille, jotta ekopisteet pysyvät siistinä. Epäsiisteys aiheuttaa harmia muille ekopisteillä kävijöille ja sotkujen siivoaminen on myös kallista.

Lisätietoa:

viestintäpäällikkö Jaana Lindman, puh. 040 709 1920

tiedottaja Reija Koistinen, puh. 040 760 6541

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@rinkiin.fi

Muut jätteet oikeaan paikkaan

Rinki-ekopisteet on tarkoitettu ainoastaan kotitalouksien pakkausjätteille. Muille jätteille on omat kierrätyskanavansa, joiden sijainnin voi tarkistaa osoitteesta www.kierratys.info.

-        Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit, vajaat maalipurkit) kuuluvat kuntien järjestämään maksuttomaan vaarallisten jätteiden keräykseen.

-        Sähkölaitteille, lampuille ja paristoille on omat vastaanottopaikkansa, samoin rakennus- ja puutarhajätteille sekä auton renkaille.

-        Sähkölaitteita otetaan vastaan myös niitä myyvissä liikkeissä. Monet kaupat ottavat paristoja vastaan ja autonrenkaat voi viedä rengasliikkeisiin.

-        Huonekalut on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan, yleensä ne voi viedä kuntien isommille lajitteluasemille.