Pakollinen tunnistautuminen on askel oikeaan suuntaan pelihaittojen torjunnassa

Talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi arpajaislain uudistamista koskevat suuntaviivat kokouksessaan 8. toukokuuta. Suuntaviivoissa korostetaan kysynnän ohjaamista lailliseen ja vastuulliseen pelitarjontaan sekä ehdotetaan pelihaittojen torjumista ottamalla käyttöön pakollinen tunnistautuminen kaikissa Veikkaus Oy:n peleissä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry kannattaa tehtyjä linjauksia ja edellyttää seuraavaksi käytännön tekoja järjestöavustusten myöntämisperiaatteiden uudistamiseksi.

”Suomalainen rahapelijärjestelmä perustuu Veikkauksen yksinoikeuteen harjoittaa rahapelitoimintaa. Yksinoikeusjärjestelmän edellytys on vastuullisuus. Siksi on välttämätöntä, että kaikki toimet jotka aidosti vähentävät pelihaittoja otetaan käyttöön. Pakollisen tunnistautumisen käyttöönotto on askel oikeaan suuntaan”, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Kansainvälisesti tarkasteltuna rahapelaamiseen liittyy ongelmapelaamisen lisäksi myös muita yhteiskunnallisia haittoja. Ulkomailta löytyy esimerkkejä rahapelien yhteyksistä rahanpesuun ja petoksiin. Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän vahvuus näkyy siinä, että Suomessa näitä ilmiöitä ei huomattavasti esiinny. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että rahapelaamiseen liittyy myös Suomessa ongelmia.

”Yksinoikeusjärjestelmä on paras keino estää ongelmien muodostumista. Toisin kuin kaupallisen toimijan, Veikkauksen ei tarvitse tiristää viimeistä euroa irti pelaajasta. Tämä perusperiaate yhdessä riittävän valvonnan kanssa mahdollistaa rahapelijärjestelmän vastuullisuuden”, sanoo pääsihteeri Kiukas.

Suomessa rahapeleistä kerätyt varat käytetään yleishyödylliseen tarkoitukseen. Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi tänään kokouksessaan, että kansalaisjärjestöjen avustuskäytäntöjen sujuvoittamiseen liittyvän selvitystyön aloittamisesta päätetään oikeusministeriön ja tuotonjakoministeriöiden kesken nykyisen hallituskauden aikana.

Rahapelituotoista maksettavat avustukset ovat yhteiskunnan kannalta merkittävä asia. Niiden avulla yksin sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii vuosittain 500 000 vapaaehtoista ja 260 000 vertaistukijaa.

”Nyt kun suuntaviivat pelihaittojen torjumiseksi on saatu päätettyä, tarvitaan samaa päättäväisyyttä avustusjärjestelmän uudistamiseksi. Uudistustyö on käynnistettävä viipymättä ilman tarpeettomia lisäselvityksiä. Uudistustyö tulee tehdä avoimesti ja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa”, linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2018: Sote-uudistuksen edetessä usko tavoitteiden toteutumiseen heikkenee26.4.2018 10:30Tiedote

Julkaisuvapaa 26.4. klo 10.30 Samalla, kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelu etenee maakunnissa, arviot sen tavoitteiden toteutumisesta ovat heikentyneet. Tämä selviää vuoden 2018 Sosiaalibarometrin ennakkotuloksista. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt sosiaali- ja terveysjohtajien, järjestöjohtajien sekä sosiaalityöntekijöiden arvioita sote-uudistuksesta ja sen tavoitteiden toteutumisesta. Useat sote-arviot heikentyneet viime vuodesta Sote-uudistusta kokonaisuudessaan huonona pitävien sosiaali- ja terveysjohtajien osuus on noussut 36 prosentista 45 prosenttiin viime vuoteen verrattuna. Arvioiden heikentyminen näkyy myös useimmilla sote-uudistuksen osa-alueilla verrattuna vuoden 2017 tuloksiin: Sote-johtajien enemmistön arvioiden mukaan uudistus epäonnistuu eriarvoisuuden vähentämisessä (2017 47%, 2018 56%) ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation lisäämisessä (2017 40%, 2018 61%). Uudistuksen ei myöskään uskota selkiyttävän nykyistä palvelujen t

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.