Pakollinen tunnistautuminen on askel oikeaan suuntaan pelihaittojen torjunnassa

Talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi arpajaislain uudistamista koskevat suuntaviivat kokouksessaan 8. toukokuuta. Suuntaviivoissa korostetaan kysynnän ohjaamista lailliseen ja vastuulliseen pelitarjontaan sekä ehdotetaan pelihaittojen torjumista ottamalla käyttöön pakollinen tunnistautuminen kaikissa Veikkaus Oy:n peleissä.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry kannattaa tehtyjä linjauksia ja edellyttää seuraavaksi käytännön tekoja järjestöavustusten myöntämisperiaatteiden uudistamiseksi.

”Suomalainen rahapelijärjestelmä perustuu Veikkauksen yksinoikeuteen harjoittaa rahapelitoimintaa. Yksinoikeusjärjestelmän edellytys on vastuullisuus. Siksi on välttämätöntä, että kaikki toimet jotka aidosti vähentävät pelihaittoja otetaan käyttöön. Pakollisen tunnistautumisen käyttöönotto on askel oikeaan suuntaan”, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Kansainvälisesti tarkasteltuna rahapelaamiseen liittyy ongelmapelaamisen lisäksi myös muita yhteiskunnallisia haittoja. Ulkomailta löytyy esimerkkejä rahapelien yhteyksistä rahanpesuun ja petoksiin. Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän vahvuus näkyy siinä, että Suomessa näitä ilmiöitä ei huomattavasti esiinny. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että rahapelaamiseen liittyy myös Suomessa ongelmia.

”Yksinoikeusjärjestelmä on paras keino estää ongelmien muodostumista. Toisin kuin kaupallisen toimijan, Veikkauksen ei tarvitse tiristää viimeistä euroa irti pelaajasta. Tämä perusperiaate yhdessä riittävän valvonnan kanssa mahdollistaa rahapelijärjestelmän vastuullisuuden”, sanoo pääsihteeri Kiukas.

Suomessa rahapeleistä kerätyt varat käytetään yleishyödylliseen tarkoitukseen. Talouspoliittinen ministerivaliokunta linjasi tänään kokouksessaan, että kansalaisjärjestöjen avustuskäytäntöjen sujuvoittamiseen liittyvän selvitystyön aloittamisesta päätetään oikeusministeriön ja tuotonjakoministeriöiden kesken nykyisen hallituskauden aikana.

Rahapelituotoista maksettavat avustukset ovat yhteiskunnan kannalta merkittävä asia. Niiden avulla yksin sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii vuosittain 500 000 vapaaehtoista ja 260 000 vertaistukijaa.

”Nyt kun suuntaviivat pelihaittojen torjumiseksi on saatu päätettyä, tarvitaan samaa päättäväisyyttä avustusjärjestelmän uudistamiseksi. Uudistustyö on käynnistettävä viipymättä ilman tarpeettomia lisäselvityksiä. Uudistustyö tulee tehdä avoimesti ja tiiviissä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa”, linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.

SOSTE liittyy Sociala Oy:n perustajaosakkaaksi25.5.2018 14:16Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on liittynyt alustapalvelu Sociala Oy:n kantaosakkaaksi. SOSTEn hallitus päätti osakkuudesta kokouksessaan 23.5. Sociala Oy toimii yhteiskunnallisena, yleishyödyllisenä ja voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sosiaali- ja terveysalalla. Yhtiö toimii alustatoimijana sote-palveluita tuottaville järjestöille ja muille pienille palveluntuottajille. ”SOSTE tukee sosiaali- ja terveysjärjestöjä kehittämään toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tähän tähtää myös kantaosakkuus Sociala Oy:ssä. Järjestöjen palveluita on koottava yhteen ja tehtävä näkyväksi. Digitaalisilla alustoilla ja niitä käyttävillä palveluekosysteemeillä on tässä ratkaiseva rooli”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi kertoo. ”Järjestöjen odotetaan ottavan paikkansa tasavertaisena kumppanina sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Uusien avauksien aika on nyt”, SOSTEn Knaapi lisää. Maakunta- ja soteuudistus korostaa järjestöjen välisen yhteistyön tärkeyttä. Sosiaali