Paljon puhetta ilmastonmuutoksesta – Assemblin julkaisee ilmastokilpailun työntekijöilleen

Assemblin liittyi syksyllä 2018 Ilmastokumppaneihin. Ilmastokumppaneiksi kutsutaan Helsingissä toimivia yrityksiä ja muita organisaatioita, jotka haluavat olla edelläkävijöitä ilmastonmuutoksen hillinnässä. Helsinki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä ja vahvistaa siksi yhteistyötä yritysten kanssa hillitäkseen ilmastonmuutosta.
Assemblin julkaisee ilmastokilpailun työntekijöilleen

Ilmaston lämpeneminen on ihmisten toiminnan seurauksena yksi suurimmista maailmanlaajuisista kriiseistämme. Ilmastonmuutos näkyy arjessamme sään ääri-ilmiöiden kuten tuulisuuden ja sateisuuden lisääntymisenä sekä alueellisina äärilämpötiloina. Muun muassa Suomessa ilmastonmuutoksen seurauksena lämpötilat nousevat, sademäärät kasvavat ja lumipeiteaika lyhenee. Talvista tulee entistäkin pilvisempiä, jolloin aurinko paistaa entistäkin harvemmin. Kesäisin pilvisyys vähenee ja hellejaksot yleistyvät ja pitenevät. Tällaisen hellejakson saimme kokea kesän 2018 aikana, jonka seuraukset näkyvät edelleen meillä kuivuutena. Vastaavanlaiset sääjaksot tulevat jatkossa yleistymään.

Emme osaa vielä edes ajatella mihin kaikkeen ilmastonmuutos vaikuttaa. Usein puhutaan, että tavallinen tallaaja ei pystyisi vaikuttamaan näihin asioihin ja, että vastuu muutoksissa kuuluu yrityksille ja päättäjille. Ketkä sitten näiden asioiden takana oikeasti ovat? Vastaus on me, tavalliset ihmiset. Yrityksiä ohjaavat ihmiset ja valtioiden takana ovat päättäjät, jotka me olemme valinneet päättämään.

Assemblin panostaa ilmastonmuutoksen hillintään

Assemblin on päättänyt vastata hätähuutoon ja panostaa jatkossa entistä enemmän ilmastonmuutoksen hillintään. Assemblinilla on Suomessa yli 300 talotekniikka-alan osaajaa, jotka tekevät vastuullista ja pitkäjänteistä työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Me Assemblinilla kehittämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Näitä järjestelmiä ei arjessa tavallisesti huomaa, mutta ne saavat rakennukset toimimaan ja meidät ihmiset viihtymään. Haluamme rakentaa rakennuksista entistä energiaystävällisempiä ja muun muassa kierrättää materiaalit oikein. Meillä on myös huippuosaajista koostuva energiatehokkuusyksikkö, joka suorittaa ja toteuttaa energiatehokkuushankkeita tyytyväisille asiakkailleen sekä valvoo kiinteistöjen automaatiojärjestelmien energiatehokkuutta.

Ilmastokumppanuudesta ideakilpailuun

Assemblin on asettanut liittyessään Ilmastokumppaneihin tavoitteekseen muun muassa toimitilojensa energiankulutuksen vähentämisen 20 prosentilla. Nyt Assemblin haluaa osallistaa henkilöstönsä talkoisiin julkaisemalla kilpailun, jossa etsitään kehitysideoita ja ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

”Kohti kestävää tulevaisuutta” -kilpailuun saa osallistua jokainen assemblinilainen ja paras idea palkitaan.

- Odotamme kilpailuun innovatiivisia ideoita, koska tekijämme ovat erittäin idearikkaita ja he näkevät tekemisemme kehitysmahdollisuudet parhaiten mm. kenttätyöskentelyssä, toteaa Assemblinin toimitusjohtaja Magnus Eriksson.

Ideakilpailu julkaistaan maaliskuussa 2019 ja osallistumisaikaa on toukokuun loppuun saakka. Kilpailun voittaja julkaistaan syksyllä 2019 ja kehitysideoita aletaan toteuttaa aktiivisesti syksyn aikana.

Assemblin julkaisee ilmastokilpailun työntekijöilleen