Paljon puhetta sähköautojen latausasemista

Sähköautojen lataaminen taloyhtiöissä on tällä hetkellä erittäin ajankohtaista. Keskusteluissa on nostettu esille kustannukset, käyttöoikeudet ja asemien ylläpito. Sähköautojen ja latausasemien määrä tulee kuitenkin kasvamaan, jonka vuoksi toimivan ratkaisun löytäminen on sekä kiinteistön, että osakkaiden etu.
DEFAn latausasemat ovat myös varsin huoltovapaita ja toiminnan tarkastus voidaan tehdä myös etänä, jos kohteessa on käytössä pilvipalveluratkaisu. Kuva: DEFA Oy

Lähitulevaisuudessa ladattavien autojen määrä tulee kasvamaan voimakkaasti, jonka vuoksi tarve latausasemille lisääntyy samassa suhteessa. Kehitys juontaa juurensa EU:n asettamista 95 g/km CO2-päästörajasta, jonka alittaminen 2020-2021 tulee olemaan tiukka tehtävä autonvalmistajille. Mikäli ne eivät tässä onnistu, sanktiot ovat jopa miljardiluokkaa. On helppo ennustaa, että näemme lähiaikoina melkoista kampanjointia sähköautojen menekin edistämiseksi. Kuluttajilla saattaa olla jopa runsaudenpulaa kohtuuhintaisista sähköautoista.

Lakiesitys sähköautojen latauspisteiden lisäämisestä

Sähköautojen yleistymiseen ja päästötavoitteiden saavuttamiseen liittyen myös Suomen hallitus valmistelee lakiesitystä, jossa kiinteistönomistajat velvoitettaisiin lisäämään merkittävästi sähköautojen latauspisteitä. Tämä koskisi ennen kaikkea uudisrakentamista, mutta myös olemassa olevalle rakennuskannalle tulee velvoitteita latausasemien suhteen. Lakiesitys on lausuntokierroksella, mutta jo nyt se on aiheuttanut kitkaa sekä hallituksessa, että keskusteluissa taloyhtiöissä ja keskustelupalstoilla.

”Kevään yhtiökokouksissa asia nousee esille varmasti useimmissa taloyhtiöissä. Tähän on isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen syytä varautua. Perusselvityksen teko mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista latauspisteiden asennukselle on melko kevyt toimenpide, joka kannattaa teettää. Selvityksessä kartoitetaan minkä verran lataustehoa ja sähköautopaikkoja on mahdollista asentaa olemassa olevaan sähköliittymään” toteaa Antti Rovamaa Assemblin Oy:stä.

Julkisuudessa on myös pohdittu sitä, miten autopaikkakustannukset jaetaan oikeudenmukaisesti asukkaiden kesken. Hyvää perustietoa päätöksenteosta ja kustannusten jakautumisesta taloyhtiössä löytyy esim. Motivan oppaasta. Latausasemien asentaminen taloyhtiöihin on aina kuitenkin myös investointi, joka lisää taloyhtiön houkuttelevuutta ja autopaikkojen arvoa.

Latausasema pohjoismaisiin olosuhteisiin – kokonaisvaltainen ratkaisu

DEFA, pohjoismainen markkinajohtaja latausasemien valmistuksessa, on kehittänyt tehokkaan, turvallisen ja kestävän sähköautojen latausratkaisun taloyhtiöille ja kiinteistöille. DEFA:n kumppanina latausjärjestelmien asennuksessa ja suunnittelussa pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella toimii Assemblin Oy.

”DEFAn latausasemiin ensimmäisenä toteutettu dynaaminen kuormanhallinta varmistaa sähkövirran kapasiteetin riittävyyden tasapuolisesti kaikille asukkaille. Latausjärjestelmään liitettävä kuormanhallinta edistää myös asukkaiden reilua kohtelua. Sen avulla jokainen saa tarvitsemansa lataustehon ja sähkön maksuperuste on aina oikeudenmukainen. Latausjärjestelmään on mahdollista liittää pilvipalvelu, jonka kautta käytetyn sähkön veloitus tapahtuu suoraan käyttäjiltä. Isännöitsijöiden työkuormaa ei lisätä työläällä laskutusprosessilla. ” kertoo Sauli Naski DEFAlta.

DEFAn ja Assemblinin yhteistyö lähti käyntiin noin vuosi sitten, jolloin DEFA etsi asiantuntevaa kumppania toteuttamaan kokonaisvaltaisesti latausasemien asennustyöt.

”Assemblinin roolina on ottaa projektissa asennusten ja huoltojen kokonaisvastuu. Asennukset on syytä tehdä valtuutetun ja koulutetun yhteistyökumppanin toimesta, varsinkin jos kohteessa pitää tehdä muutoksia kuormanhallintaan ” kertoo Assemblin Oy:stä Antti Rovamaa.

Sauli Naski
DEFA Oy
sauli.naski@defa.com

Antti Rovamaa
antti.rovamaa@assemblin.fi

Assemblin on täyden palvelun asennus- ja palvelukumppani, joka toimii Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Kehitämme, toteutamme ja ylläpidämme ilmaan, veteen ja energiaan liittyviä järjestelmiä. Visionamme on tarjota älykkäitä ja vastuullisia teknisiä ratkaisuja ja saada siten rakennukset toimimaan ja ihmiset viihtymään. Tukenamme on tiivis paikallinen yhteistyö ja vahva organisaatio. Assemblinin liikevaihto on noin 1,3 MRD euroa, ja palveluksessamme on noin 7 000 henkilöä yli sadalla pohjoismaisella paikkakunnalla. Lue lisää osoitteesta assemblin.fi.

Triton luo Pohjois-Euroopan johtavan konsernin teknisissä palveluissa ja asentamisessa yhdistämällä Caverionin ja Assemblinin5.3.2024 09:58:25 EET | Tiedote

Pääomasijoittaja Triton aikoo yhdistää sijoituksiinsa kuuluvat Assemblinin ja Caverionin uudeksi Assemblin Caverion Groupiksi. Uusi konserni yhdistää molempien yhtiöiden vahvuudet ja osaamisen, tarjoten entistä kattavamman palveluvalikoiman ja kestäviä teknisiä ratkaisuja entistä laajemmalle asiakaskunnalle. Yhdistynyt Assemblin Caverion Group toimii kymmenessä maassa ja sen liikevaihto nousee noin 3,8 miljardiin euroon (43,5 miljardiin ruotsin kruunuun). Konsernilla on noin 21 900 ammattilaista, ja Assemblin Caverion Groupista tulee markkinoiden edelläkävijä, joka tarjoaa laajimmat palvelut ja huippuluokan ratkaisut rakennetun ympäristön koko elinkaarelle.