Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK: YK:n ilmastokokous päättyi pettymykseen ja huoleen

Egyptissä pidetty YK:n COP27-ilmastokokous ei onnistunut sitouttamaan valtiota lisäämään ilmastotoimiaan. Erityisesti tämän vuoden kokous osoitti, miksi palkansaajaliikkeen on tärkeää osallistua kokouksiin, sillä vakuutimme jäsenvaltiot Oikeudenmukainen siirtymä työntekijöille -ohjelman perustamisesta.

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK ovat erittäin huolissaan siitä, että osa jäsenvaltioista tavoitteli jo toisena vuotena peräkkäin Pariisin ilmastosopimuksessa sovitun, työntekijöille oikeudenmukaisen siirtymän sisällön häivyttämistä neuvotteluista.

– Kaikki valtiot eivät edelleenkään halua sitoutua työntekijöiden oikeuksiin eivätkä yleisesti ihmisoikeuksiin. Työntekijät voivat sitoutua merkittäviin ilmastotavoitteisiin kuitenkin vain, kun tietävät, että ne toteutetaan ihmisoikeuksia kunnioittaen ja luomalla kaikille turvallista tulevaisuutta, painottaa SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija Pia Björkbacka.

Hankalista lähtökohdista huolimatta ay-liike sai edistettyä oikeudenmukaisen siirtymän tavoitteitaan. Kokouksen yleispäätelmissä linjataan oikeudenmukaisen siirtymäsuunnitelman julkaisemisesta ensi vuonna. Lisäksi korostetaan muun muassa sosiaalisen suojelun tarpeellisuutta siirtymässä päästöttömään yhteiskuntaan sekä kolmikantaista vuoropuhelua työntekijöiden, työnantajien ja valtioiden välillä. Oikeudenmukainen siirtymä konkretisoituu kansallisissa ilmastosuunnitelmissa teoiksi muun muassa työllisyysarvioina ja koulutuskartoituksina.

– Ilmaston lämpenemisen pysäyttäminen 1,5 asteen tuntumaan on välttämätöntä inhimillisistä ja taloudellisista syistä. Vihreä siirtymä luo mahdollisuuden taata laadukkaita työpaikkoja yhä useammalle, ja siksikin kokouksen tulokset olivat pettymys, joskaan eivät yllätys, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Piia Rekilä.

– Energiaa koskevat linjaukset erityisesti fossiilisten polttoaineiden kirjauksissa jättivät paljon toivomisen varaa ensi vuodelle, sillä valtioiden selkeää sitoutumista fossiilisen energian pikaiseen alasajoon ei saavutettu.

COP27-ilmastokokouksen tärkeimpiä päätöksiä on koko globaalin palkansaajaliikkeen ja myös Suomen kannattama vahinkoja ja menetyksiä koskevan rahaston perustaminen kehitysmaille. Valitettavasti yhteisymmärrykseen ei päästy rahaston varojen keruusta. Tämä on yksi pääkeskusteluista seuraavassa kokouksessa, joka pidetään Arabiemiirikunnissa.

– On selvää, että rikkailla mailla pitää olla rahoittajana keskeinen asema, mutta se ei riitä. Myös kehittyvien maiden panostuksia tarvitaan. Lisäksi ilmastotoimien toimeenpanoon pitäisi sitoutua tämän vuoden kokousta paremmin, korostaa STTK:n ilmasto- ja energiakysymysten asiantuntija Jaakko Haikonen.

Pia Björkbacka, SAK, puhelin 050 464 5342
Piia Rekilä, Akava, puhelin 044 300 9484