Palkansaajat tarvitsevat ostovoiman pelastusohjelman

Laukalle kiihtynyt inflaatio rapauttaa palkansaajien ostovoimaa julmalla vauhdilla. Kuluvan kevään palkkaratkaisut tehtiin tilanteessa, jossa sen paremmin yli viiden prosentin vauhtiin kiihtyvä inflaatio kuin Ukrainan sotakaan ei ollut tiedossa.

Suomessa on pitkään pyritty turvaamaan palkansaajien ostovoima ja yritysten kilpailukyky tuottavuuskehitykseen ja inflaatiotavoitteeseen sidotuilla palkankorotuksilla. Vientiteollisuuden palkankorotukset ovat muodostaneet niin sanotun yleisen linjan, jolle myös muiden sektoreiden palkkaratkaisut ovat asettuneet.

Useat toimialat neuvottelevat syksyllä ensi vuoden palkankorotuksista. Palkansaajien ostovoiman turvaaminen tavalla, joka ei samalla vauhdita inflaatiokehitystä, edellyttää nyt sitä, että etenkin työnantajat ja valtiovalta ovat valmiit kantamaan vastuunsa.

SAK:laisten liittojen suunnalta on esitetty syksylle mm. euromääräisiä palkankorotuksia ja kiky-sopimuksen viimeisten osien purkamista, eli sopimuksessa palkansaajille siirrettyjen sosiaalivakuutusmaksujen palauttamista työnantajien kontolle. Nämä ovat kannatettavia esityksiä. Palkankorotusten euromääräisyys tukee eniten pienipalkkaisia työntekijöitä, joita hintojen kohoaminen kurittaa kovimmin. Noin kahden prosenttiyksikön sosiaalivakuutusmaksujen siirto työnantajille tarkoittaa työntekijöille vastaavaa nettopalkan nousua ilman inflaatiota kiihdyttävää vaikutusta.

Lisäksi on selvää, että myös palkankorotusten tulee asettua selvästi viime syksynä alkaneella neuvottelukierroksella vakiintuneen tason yläpuolelle.

Rakennusliiton liittovaltuusto edellyttää, että palkansaajien ostovoima eli työntekijöiden toimeentulo ja elintaso turvataan riittävillä palkankorotuksilla ja sosiaalimaksujen siirtämisellä työnantajille.

Helsingissä 13.5.2022

Liittovaltuusto

020 774 003 (puhelinvaihde)http://www.rakennusliitto.fi

Rakennusliitto on 70 000 rakentajan muodostama SAK:lainen ammattiliitto. Liitto pyrkii turvaamaan ja parantamaan jäsentensä työoloja ja palkkausta. Liitto solmii rakennusalojen yleissitovat työehtosopimukset.

Rakennusliitto tukee Teollisuusliiton julistamaa saartoa Keitele Groupissa10.12.2021 15:12:43 EET | Tiedote

Keitele Group Oy ei ole toistuvista kehotuksista huolimatta suostunut aloittamaan neuvottelutoimia Teollisuusliitto ry:n ja Ammattiliitto PRO ry:n kanssa yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta. Teollisuusliitto ry on edellä mainituista syistä julistanut Keitele Group Oy:n saartoon 10.12.2021 alkaen. Teollisuusliitto ry on pyytänyt Rakennusliitto ry:n tukea saartotoimiensa vaikuttavuuden lisäämiseksi.

Työehtosopimusmuutos Destia Oy:ssä1.12.2021 15:00:00 EET | Tiedote

Destia Oy on yksityinen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö, joka rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Yritys on järjestäytynyt työnantajajärjestö Infra ry jäsenyritykseksi. Destia Oy siirtyy työehtosopimuslain nojalla noudattamaan Infra ry:n ja Rakennusliitto ry:n välillä solmittua työehtosopimusta 1.2.2022 alkaen. Destia Rail Oy:ssä noudatetaan em. työehtosopimusta yrityksen aiempaan Infra ry:n jäsenyyteen perustuen.

Työmatkakulujen kohoaminen hyvitettävä rakentajille12.11.2021 14:11:37 EET | Tiedote

Työssä käymisen kustannukset ovat kohonneet kestämättömälle tasolle suurelle osalle rakentajia. Päivittäinen työmatka on rakentajilla tyypillisesti useita kymmeniä kilometrejä. Valtaosassa Suomea julkinen liikenne ei palvele rakennusalan työntekijöitä. Usein työmatkalla kuljetetaan raskaita työkaluja, lisäksi työkohteet ja työajat vaihtelevat. Siksi pääosalle rakentajista oma auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo työmatkalla.