Palkkakerroin nousee: osa yrittäjistä vaarassa jäädä työttömyysturvan ulkopuolelle

Sosiaali- ja terveysministeriön vahvistama palkkakerroin vaikuttaa merkittävästi yrittäjän sosiaaliturvaan. Jotta yrittäjä on vuonna 2019 työttömyysturvan piirissä, yrittäjän eläkevakuutukseen liittyvän YEL-työtulon on oltava vähintään 12 816 euroa.

Kun YEL-työtulo on 12 816 euroa se täyttää Kelan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan jäsenenä ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan oikeutettavan työssäoloehdon. Vuonna 2018 työttömyysturvaan oikeuttava YEL-työtulo on ollut 12 576 euroa.

Työeläkeyhtiöt tarkistavat vuosittain YEL-työtulon sosiaali- ja terveysministeriön vahvistaman palkkakertoimen mukaan. YEL-työtulo jää vuonna 2019 alle Kelan peruspäivärahan ja työttömyysturvan minimin, jos YEL-työtulo on ollut tänä vuonna 12 576 euroa. Tämä johtuu työttömyysturvalain pyöristyssäännöstä

- Jotta pystymme huolehtimaan asiakkaidemme perusturvasta, olemme päättäneet korottaa YEL-työtulon automaattisesti 1.1.2019 alkaen 12 816 euroon niillä asiakkailla, jotka jäisivät muutoin ensi vuonna työttömyysturvan ulkopuolelle. Korostus tehdään niille asiakkaille, joiden työtulo on ollut tänä vuonna 12 576 euroa, toteaa Elon asiakaspalvelupäällikkö Harri Kangaskoski.

Työeläkeyhtiö Elon asiakkailta tämä YEL-työtulon korotus ei vaadi toimenpiteitä.

- Kun yrittäjä miettii YEL-työtulonsa päivittämistä ensi vuodelle, on hyvä muistaa laittaa YEL-työtuloksi vähintään 12 816 euroa, jos yrittäjä haluaa kuulua työttömyysturvalain piiriin myös ensi vuonna.

Asiakaspalvelupäällikkö Harri Kangaskoski

Elo on Suomen suurin yrittäjien työeläkevakuuttaja. Yli 40 prosenttia Suomessa toimivista yrittäjistä on valinnut Elon työeläkevakuutuskumppanikseen.

Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt16.2.2024 08:40:39 EET | Tiedote

Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro. Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent. Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5). Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro. Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Elon tulos 2023: Sijoitustoiminnan tuotto nousi 6 prosenttiin ja kustannustehokkuus ennätyksellistä16.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Sijoitusten markkina-arvo ylitti 30 miljardia euroa. Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 6,0 (-3,7) prosenttia, neljännen kvartaalin tuotto oli 3,3 (1,3) prosenttia. Vakavaraisuusaste oli 121,3 (121,4) prosenttia ja vakavaraisuusasema säilyi samalla tasolla (1,5). Vakuutusmaksutulo oli 4,4 (4,3) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin hieman enemmän 4,5 (4,1) miljardilla eurolla. Kustannustehokkuus parani edelleen ja hoitokustannusosalla kustannettavat liikekulut olivat ennätyksellisen alhaisella tasolla 74,2 (81,6) miljoonaa euroa. Luvut ovat tilintarkastamattomia ja suluissa olevat vertailuluvut ovat 31.12.2022 lukuja.