Palkkakerroin nousee: osa yrittäjistä vaarassa jäädä työttömyysturvan ulkopuolelle

Sosiaali- ja terveysministeriön vahvistama palkkakerroin vaikuttaa merkittävästi yrittäjän sosiaaliturvaan. Jotta yrittäjä on vuonna 2019 työttömyysturvan piirissä, yrittäjän eläkevakuutukseen liittyvän YEL-työtulon on oltava vähintään 12 816 euroa.

Kun YEL-työtulo on 12 816 euroa se täyttää Kelan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan jäsenenä ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan oikeutettavan työssäoloehdon. Vuonna 2018 työttömyysturvaan oikeuttava YEL-työtulo on ollut 12 576 euroa.

Työeläkeyhtiöt tarkistavat vuosittain YEL-työtulon sosiaali- ja terveysministeriön vahvistaman palkkakertoimen mukaan. YEL-työtulo jää vuonna 2019 alle Kelan peruspäivärahan ja työttömyysturvan minimin, jos YEL-työtulo on ollut tänä vuonna 12 576 euroa. Tämä johtuu työttömyysturvalain pyöristyssäännöstä

- Jotta pystymme huolehtimaan asiakkaidemme perusturvasta, olemme päättäneet korottaa YEL-työtulon automaattisesti 1.1.2019 alkaen 12 816 euroon niillä asiakkailla, jotka jäisivät muutoin ensi vuonna työttömyysturvan ulkopuolelle. Korostus tehdään niille asiakkaille, joiden työtulo on ollut tänä vuonna 12 576 euroa, toteaa Elon asiakaspalvelupäällikkö Harri Kangaskoski.

Työeläkeyhtiö Elon asiakkailta tämä YEL-työtulon korotus ei vaadi toimenpiteitä.

- Kun yrittäjä miettii YEL-työtulonsa päivittämistä ensi vuodelle, on hyvä muistaa laittaa YEL-työtuloksi vähintään 12 816 euroa, jos yrittäjä haluaa kuulua työttömyysturvalain piiriin myös ensi vuonna.

Asiakaspalvelupäällikkö Harri Kangaskoski

Elo on Suomen suurin yrittäjien työeläkevakuuttaja. Yli 40 prosenttia Suomessa toimivista yrittäjistä on valinnut Elon työeläkevakuutuskumppanikseen.

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia

Minna Helle ja Esa Neuvonen Elon hallitukseen vuoden alusta22.11.2018 13:14Tiedote

Elon hallintoneuvosto teki 20.11.2018 kokouksessaan henkilövalintoja yhtiön hallintoelimiin. Hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Eeva-Liisa Inkeroisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Helle. Hallituksen varajäseneksi Daniela Yrjö-Koskisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin YIT Oyj:n toimitiloista ja kiinteistöistä vastaava liiketoiminta-aluejohtaja Esa Neuvonen. Molempien kausi kestää 31.12.2019 asti. ”Kiitän koko hallintoneuvoston puolesta Eeva-Liisa Inkeroista hänen noin kahden vuosikymmenen panostuksestaan Elon ja sen edeltäjäyhtiön hallituksissa”, sanoo Elon hallintoneuvoston puheenjohtaja Klaus Saarikallio. ”Tuona aikana hän on antanut Elolle korvaamatonta näkemystä, jonka ansiosta yhtiö on voinut kasvaa ja kehittyä. Nyt valittujen uusien jäsenten aiempi kokemus ja osaaminen tukevat hallituksen monimuotoisuutta.” ”Odotan todella innostuneena Elon hallitustyöskentelyä. Työeläketurvan vastuullinen hoitaminen on keskeinen osa suomala

Kysely: Itsensätyöllistäjät toivovat helpottavia muutoksia eläkevakuuttamiseen30.10.2018 07:00Tiedote

Laskutuspalveluita käyttävät itsensätyöllistäjät eli niin kutsutut kevytyrittäjät kokevat yrittäjän eläkevakuutuksen (YEL) vaikeaksi. Yli 70 prosenttia heistä haluaisi vakuuttaa itsensä työntekijän eläkevakuutuksen (TyEL) kaltaisella mallilla. Vakuuttamisvelvollisuuden ulkopuolelle jäävät itsensätyöllistäjät voivat jäädä ilman eläketurvaa. Tiedot käyvät ilmi työeläkeyhtiö Elon ja Uusi työ ry:n teettämästä kyselystä.