Palkkamaltti yhdistettynä veronkevennyksiin on ollut oikea työllisyys- ja ostovoimaresepti

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) tuoreen palkanmuodostuksen seurantaraportin mukaan palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvaa noin 0,7 prosenttia vuonna 2017. Palkansaajien yhteenlasketussa ostovoimassa otetaan huomioon työllisten palkansaajien palkan ostovoiman muutoksen lisäksi työllisyyden kehitys.

Ostovoimaa tukevat työllisyyden kasvu ja kilpailukykysopimukseen liittyvät veronkevennykset.

– Ostovoimaa heikentävät palkankorotusten nollalinja, inflaation nopeutuminen, työntekijän sosiaaliturvamaksujen nousu sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkaus. Kokonaisuudessa palkansaajien positiivinen ostovoimakehitys johtuu työllisyyden kasvusta, sanoo Akavan pääekonomisti Eugen Koev.

Työllisten määrä kasvaa valtiovarainministeriön kansantalousosaston heinäkuun ennusteen mukaan tänä vuonna 0,6 prosenttia eli noin 15 000 hengellä. Työllisyyden kasvu oli kilpailukykysopimuksen tärkein tavoite.

VM:n mukaan työllisyys paranee asteittain seuraavan kahden vuoden aikana. Työllisyysasteen arvioidaan ylittävän 70 prosenttia ja työttömyysasteen painuvan alle 8 prosenttiin vuonna 2019. Ennusteessa oletetaan, että palkkakehitys pysyy hyvin maltillisena jatkossakin. Seuraaville vuosille sovitut palkansaajien sosiaaliturvamaksujen korotukset kiristävät verotusta ja inflaatiovauhti kasvaa jonkin verran.

– Kokonaisuudessaan VM:n ennuste tarkoittaa, että jos uusia veroratkaisuja ei tehdä, palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima supistuu tai ei ainakaan nouse, vaikka työllisyyskehitys palkkamaltin ansiosta paranisikin. Meneillään oleva talouskehitys osoittaa, että palkkamaltti yhdistettynä verokevennyksiin on ollut oikea työllisyys- ja ostovoimaresepti, Koev muistuttaa.

VM:n kansantalousosaston tuoreen ennusteen mukaan talouskasvu on tänä vuonna 2,4 prosenttia. Tämä on tuplasti nopeampi kasvu, kun mitä kansantalousosasto ennusti tälle vuodelle. VM näkee myös vuosien 2018 ja 2019 kasvunäkymät paremmiksi kuin keväällä.

Kirkastuneen näkymän taustalla on vienti- ja sen myötä teollisuustuotannon kasvu. Koko talouden tasolla teollisuuden odotettua parempi vire näkyy työn tuottavuuden kasvuna.

– Tuottavuus kääntyy vihdoin nousuun ja tämä on erinomainen uutinen, sillä ilman tuottavuuden kasvua ei ole jatkuvaa elintason nousua, Koev jatkaa.

Euroopan komission toukokuun ennusteen mukaan Suomen suhteellinen kustannuskilpailukyky paranee nopeasti. Yksikkötyökustannukset laskevat Suomessa vuosina 2016–2018 yhteensä 0,9 prosenttia, kun ne samaan aikaan nousevat euroalueella keskimäärin yhteensä 3,4 prosenttia ja Saksassa 5,3 prosenttia.

Valtioneuvoston asettaman Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) tehtävänä on laatia taloudellisia selvityksiä ja laskelmia kansantalouden sekä tulojen ja kustannusten kehityksestä. Toimikunnassa ovat edustettuna työmarkkinajärjestöt. Toimikunnan raportin arvioissa on hyödynnetty valtiovarainministeriön kansantalousosaston tuoretta suhdanne-ennustetta.

Rautatieläisenkatu 6