Palkkaveron kevennykset myös yritysten mielestä tärkein veronkevennyskohde

Palkkatulojen verotuksen keventäminen nousi tärkeimmäksi kohteeksi, kun Keskuskauppakamari kysyi kauppakamarien jäsenyritysten johtajilta veronkevennys- ja veronkiristyskohteita. Maaliskuun puolivälissä tehtyyn kyselyyn vastasi kaikkinensa 944 yritysjohtajaa.

Ann-Mari Kemell - STT Lehtikuva Anni Reenpää

Yritysjohtajista noin kaksi kolmasosaa oli sitä mieltä, että palkkatulojen verotusta tulisi keventää. Keskuskauppakamarin talous- ja elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Ann-Mari Kemell pitää tulosta palkkatulojen veronkevennystarpeesta odotettuna.

-Kireää ansiotuloverotusta voidaan pitää työnteon, mutta laajemminkin työllisyyden ja talouskasvun haittaverona. Tämä tiedostetaan yrityksissä, toteaa Kemell.

Kemell muistuttaa, että myös Euroopan komission alkuvuonna julkaistussa Suomen maaraportissa työn verotuksen korkea taso esitettiin Suomen verorakenteen ominaispiirteenä.

-Tulevalla hallituskaudella ansiotulojen verotusta täytyy keventää kautta linjan. Usealla hallituskaudella toteutetut ansiotuloverotuksen kevennykset pieni- ja keskituloisille ovat johtaneet verotuksen ankaraan progressioon, joka kurittaa kohtuuttomasti lisätuloja jo melko pienipalkkaisilla ja vähentää näin työnteon kannattavuutta. Esimerkiksi 1600 euroa kuussa tienaavalla menee lisätuloista veroa 40 prosenttia.

Palkkatulojen veronkevennyksen lisäksi noin puolet yritysjohtajista nimesi perintöveron kevennettävien listalle. Kolmannes haluaisi alentaa eläketulojen verotusta, neljäsosa pääomatulojen ja osinkotulojen verotusta ja viidesosa liikenteen verotusta. Tarpeettomina veronkevennyksiä piti 6,6 % vastanneista. Vastauksessa sai nimetä yhdestä kolmeen veroa.

Verotuksen kannustavuuden merkitys korostui kyselyssä myös työllisyysasteen nostamiskeinona. Lähes 80 prosenttia vastaajista piti verotuksen ja sosiaaliturvan yhteensovittamista kannustavalla tavalla keinona työllisyysasteen nostamisessa.

Kyselyyn vastanneet yritysjohtajat olivat pääosin valmiita myös kiristämään verotusta. Kiristyskohteena alkoholi ja tupakka olivat selvästi kärjessä, sillä noin 70 prosenttia olisi valmis keräämään niiden myynnistä lisää veroja. Alle viidennes oli sitä mieltä, että mitään veroja ei voida kiristää.

Kemell toteaa vastausten heijastavan osaltaan Suomessa jo harjoitettua veropolitiikkaa. Vaikka alkoholi- ja tupakkaveroa on korotettu menneinä vuosina roimasti, monet puolueet ovat esittäneet kiristysten jatkamista. Kiristäminen ei kuitenkaan ole tuloautomaatti.

-Alkoholin ja tupakan verotuksessa täytyy ottaa tuonti huomioon. Veronkorotuksilla ei saada lisätuloja, jos kotimaista myyntiä korvataan matkustajatuonnilla ja salakuljetuksella.

Kemell peräänkuuluttaa vastuullisuutta ja realismia vaalien alla käytävään verokeskusteluun. Hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus voidaan turvata vain korkealla työllisyydellä, ei ankaralla verotuksella.

-Verotusta pidetään oikeudenmukaisena niin kauan kuin verorahoille koetaan saatavan vastinetta. Pidemmällä aikavälillä korkeat verokannat voivat nakertaa järjestelmän oikeutusta, kun yhä harvempi on enää nettomaksaja, sanoo Kemell.

Ann-Mari Kemell - STT Lehtikuva Anni Reenpää

Pk-yritykset rohkeasti maailmalle16.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin ja Finnveran tänään järjestämässä Suomi Areenan tilaisuudessa keskusteltiin laajasti viennistä ja yritysten kansainvälistymisestä. Mukana keskustelemassa olivat Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuoren ja Finnveran johtaja Titta Mantilan lisäksi Konecranesin johtaja Matti Malminen, Tactic Gamesin hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja taitoluisteluvalmentaja Virpi Horttana. Lisäksi keskustelua elävöittivät porilaiset jääkiekkotähdet Tomi Taimi, Juha Lammikko ja Joel Armia.

Suositus elintarvikkeen raaka-aineen alkuperän merkitsemisestä3.7.2019 07:00:00 EESTTiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että elintarviketeollisuus ja kauppa kiinnittävät huomiota pakattujen lihajalosteiden raaka-aineen alkuperää osoittaviin merkintöihin. Lautakunta korostaa erityisesti sitä, ettei tuotteen alkuperää osoittava merkintä tai sellaiseksi tulkittava ilmaisu saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa tuotteen raaka-aineen alkuperästä. Raaka-aineen alkuperästä on annettava totuudenmukainen kuva niin elintarvikepakkauksessa kuin yrityksen nettisivuillakin. Suositus on annettu 27.6.2019.

Tarkkana autokaupoilla - vältä vaaralliset kolarikorjaukset28.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Autokaupassa myyjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaikki tiedossaan olevat ostopäätökseen oleellisesti vaikuttavat asiat, kuten kolaroinnit. Yksityisten välisissä kauppatilanteissa ei ole kuluttajansuojalaki mukana, ja asia on sen vuoksi mutkikkaampi. Ajoneuvoihin erikoistunut Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja (HTT) Heikki Nurmela muistuttaa olemaan erityisen valppaana silloin, kun autoon on tehty kolarikorjauksia ulkomailla.