”Palkkojen poliittinen ulottuvuus ilmeinen” – Akava myönsi OP Vakuutuksen stipendin Paula Koskinen Sandbergille

Akavan hallitus on myöntänyt OP Vakuutuksen lahjoittaman tutkimusstipendin filosofian tohtori Paula Koskinen Sandbergille. Hän on tutkinut väitöskirjassaan samapalkkaisuutta ja suomalaista palkkapolitiikkaa tasa-arvon näkökulmasta.

– Sukupuolten palkkaeriarvoisuus on yksi kipeimmistä ja vaikeimmin ratkaistavista rakenteellisista tasa-arvo-ongelmistamme. Palkoista puhutaan usein markkinavoimien muovaamina, mutta esimerkiksi nyt työehtosopimuskierroksen keskellä palkkojen poliittinen ulottuvuus on aivan ilmeinen, Koskinen Sandberg huomauttaa.

Tutkijan mukaan suomalainen työehtosopimusjärjestelmä osaltaan ylläpitää sukupuolittunutta työmarkkinarakennetta.

– Järjestelmällä on samaan aikaan sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia. Se on pitänyt kaikkien palkat kohtuullisella tasolla, mutta tehnyt naisenemmistöisten alojen palkkojen noston huomattavan vaikeaksi, Koskinen Sandberg huomauttaa.

Lisäksi Koskinen Sandbergin tutkimuksesta käy ilmi, miten tasa-arvolain palkkakartoitusta koskevan osien uudistaminen vesittyi kolmikantaisessa työryhmässä vuonna 2014.

– Valitettavasti lakiluonnoksesta katosi suurin osa elementeistä, joilla palkkaeroja voitaisiin tuoda esiin. Lakiin ei haluttu esimerkiksi kohtaa palkkojen vertaamisesta tes-rajojen yli. Se on olennaista, jotta palkkatasa-arvon toteutumista voitaisiin arvioida työpaikalla samanarvoisten tehtävien välillä.

Työpaikkojen palkkausjärjestelmiin kohdistuu Koskinen Sandbergin mielestä liian suuria odotuksia samapalkkaisuuden edistämisessä.

– Parhaimmillaan arviointiin perustuvat palkkausjärjestelmät voivat edistää samapalkkaisuutta. Käytännössä niiden soveltaminen saattaa perustua muuhun kuin huolelliseen vaativuuden ja suoriutumisen arviointiin. Tällaisissa tapauksissa järjestelmä ennemminkin tarjoaa perusteetonta oikeutusta palkkojen eriarvoisuudelle ja eriarvoistaville käytännöille.

Tutkijan mielestä palkkatasa-arvoa voi edistää monella tavalla sekä työpaikoilla että sopimuspolitiikalla.

– Työpaikoilla pitäisi varmistaa palkkauksen aito syrjimättömyys ja kaikille yhtäläiset mahdollisuudet urakehitykseen. Sopimuspolitiikan tasolla korotuksia tulisi ohjata niille, jotka ovat palkkakuopassa. Voi ylipäätänsä kysyä, onko oikeudenmukaista polkea koulutetun naistyövoiman palkkatasoa systemaattisesti, kuten nyt tapahtuu?

Lue Koskinen Sandbergin haastattelu Akavalaisessa

Lisätietoja:

Filosofian tohtori, tutkija Paula Koskinen Sandberg, puh. 050 5122 684, twitter @PaulaKSandberg

Yhteyspäällikkö Kenneth Laaksonen, OP Vakuutus, puh. 050 380 8430

Johtaja Risto Kauppinen, Akava, puh. 0400 529 029, @mrkauppinen