”Palkkojen poliittinen ulottuvuus ilmeinen” – Akava myönsi OP Vakuutuksen stipendin Paula Koskinen Sandbergille

Akavan hallitus on myöntänyt OP Vakuutuksen lahjoittaman tutkimusstipendin filosofian tohtori Paula Koskinen Sandbergille. Hän on tutkinut väitöskirjassaan samapalkkaisuutta ja suomalaista palkkapolitiikkaa tasa-arvon näkökulmasta.

– Sukupuolten palkkaeriarvoisuus on yksi kipeimmistä ja vaikeimmin ratkaistavista rakenteellisista tasa-arvo-ongelmistamme. Palkoista puhutaan usein markkinavoimien muovaamina, mutta esimerkiksi nyt työehtosopimuskierroksen keskellä palkkojen poliittinen ulottuvuus on aivan ilmeinen, Koskinen Sandberg huomauttaa.

Tutkijan mukaan suomalainen työehtosopimusjärjestelmä osaltaan ylläpitää sukupuolittunutta työmarkkinarakennetta.

– Järjestelmällä on samaan aikaan sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia. Se on pitänyt kaikkien palkat kohtuullisella tasolla, mutta tehnyt naisenemmistöisten alojen palkkojen noston huomattavan vaikeaksi, Koskinen Sandberg huomauttaa.

Lisäksi Koskinen Sandbergin tutkimuksesta käy ilmi, miten tasa-arvolain palkkakartoitusta koskevan osien uudistaminen vesittyi kolmikantaisessa työryhmässä vuonna 2014.

– Valitettavasti lakiluonnoksesta katosi suurin osa elementeistä, joilla palkkaeroja voitaisiin tuoda esiin. Lakiin ei haluttu esimerkiksi kohtaa palkkojen vertaamisesta tes-rajojen yli. Se on olennaista, jotta palkkatasa-arvon toteutumista voitaisiin arvioida työpaikalla samanarvoisten tehtävien välillä.

Työpaikkojen palkkausjärjestelmiin kohdistuu Koskinen Sandbergin mielestä liian suuria odotuksia samapalkkaisuuden edistämisessä.

– Parhaimmillaan arviointiin perustuvat palkkausjärjestelmät voivat edistää samapalkkaisuutta. Käytännössä niiden soveltaminen saattaa perustua muuhun kuin huolelliseen vaativuuden ja suoriutumisen arviointiin. Tällaisissa tapauksissa järjestelmä ennemminkin tarjoaa perusteetonta oikeutusta palkkojen eriarvoisuudelle ja eriarvoistaville käytännöille.

Tutkijan mielestä palkkatasa-arvoa voi edistää monella tavalla sekä työpaikoilla että sopimuspolitiikalla.

– Työpaikoilla pitäisi varmistaa palkkauksen aito syrjimättömyys ja kaikille yhtäläiset mahdollisuudet urakehitykseen. Sopimuspolitiikan tasolla korotuksia tulisi ohjata niille, jotka ovat palkkakuopassa. Voi ylipäätänsä kysyä, onko oikeudenmukaista polkea koulutetun naistyövoiman palkkatasoa systemaattisesti, kuten nyt tapahtuu?

Lue Koskinen Sandbergin haastattelu Akavalaisessa

Lisätietoja:

Filosofian tohtori, tutkija Paula Koskinen Sandberg, puh. 050 5122 684, twitter @PaulaKSandberg

Yhteyspäällikkö Kenneth Laaksonen, OP Vakuutus, puh. 050 380 8430

Johtaja Risto Kauppinen, Akava, puh. 0400 529 029, @mrkauppinen

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.