Palokuntalaisten tulevaisuudesta päätetään Vaasassa 9.6.

Kutsumme teidät lehdistötilaisuuteen ke 6.6. klo 8.30 Hotel Astorissa, os. Asemakatu 4, Vaasa. Tilaisuudessa kerrotaan lauantaina 9.6. Vaasan katukuvassa näkyvästä Yleisestä palokuntalaiskokous -tapahtumakokonaisuudesta, joka tuo rantakaupunkiin palokuntalaisia ympäri maan.

Lauantaina 9. kesäkuuta Vaasassa järjestetään Yleinen palokuntalaiskokous. Tapahtuma järjestetään 28. kerran. Edellisen kerran kokous oli Helsingissä vuonna 2014. Yleiseen palokuntalaiskokoukseen kokoontuvat kaikkien palokuntamuotojen edustajat kehittämään alan ammattitaitoa ja toimintaedellytyksiä sekä keskustelemaan palokuntatoiminnan tulevaisuudesta. Tänä vuonna tapahtumaan on ilmoittautunut yli 200 palokuntalaista ympäri Suomen. Tapahtuman järjestää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK.

Kaupungintalolla järjestettävässä kokouksessa käsitellään palokuntien parhaaksi laadittua toimintaohjelmaa, jonka aiheina ovat mm. tunnettuus sekä rekrytointi. Toimintaohjelman on laatinut Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö ja sen on hyväksynyt Suomen Sopimuspalokuntien Liitto sekä Suomen Palopäällystöliitto. Kokousta edeltävänä päivänä palokuntien hallitusten puheenjohtajat kokoontuvat yhteen President’s forum -tilaisuuteen.

Palokuntalaiset aina valmiina tositoimiin

Palokunnat ovat keskeinen osa yhteiskuntamme pelastusjärjestelmää. Ne ovat mukana onnettomuuksien ehkäisyssä, sammutustöissä, pelastustehtävissä ja väestönsuojelussa. Palokuntatoiminta on haasteellista ja monipuolista toimintaa: opastusta, neuvontaa, koulutusta ja ennen kaikkea antoisaa yhdessäoloa.

Palokuntatoimintaa ohjaa ja koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö (SPEK), joka on palo-, pelastus- ja väestönsuojelualan valtakunnallinen keskusjärjestö.
Palokunnat kuuluvat kiinteästi suomalaiseen turvallisuuteen. Nykyajan palokunta on tehokkaasti toimiva yksikkö, jossa ihmiset tekevät turvallisuustyötä – harrastuksestaan nauttien ja osaamistaan kartuttaen.

Yleinen Palokuntalaiskokous Vaasassa 9.6.
Siirry videokanavalle

Sirpa Suomalainen, p. 040 169 8818, SPEK
Reijo Malkamäki, p. 040 169 0997, SPEK

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.