Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Palokuntien alkutaipaleella toimintaa rajoittivat puutteelliset välineet ja toimintatilat. Nykyään varustetaso on hyvällä mallilla ja lähes kaikilla palokuntayhdistyksillä on oma rakennus harrastustiloineen. Kuormitusta aktiivisille palokuntalaisille aiheuttavat pelastustoimen osana olevan hälytystoiminnan osaamisvaatimusten ja laatuvaatimusten täyttäminen. Palokuntalaiset kyllä osaavat ja toimivat mallikkaasti, mutta palkkatyön, perhe-elämän ja muun vapaa-ajan ohella aika ei tahdo riittää kaikkeen tarvittavaan.

- Yhtenä ratkaisuna voitaisiin pohtia palokuntalaisten erikoistumista, jolloin yhden ei tarvitsekaan osata kaikkea hälytystoimintaan liittyvää, vaan kukin voi keskittyä muutamaan osa-alueeseen omien kiinnostuksen kohteiden mukaan, ideoi SPEKin palokuntajohtaja Petri Jaatinen.

Vapaaehtoisen palokuntatoiminnan juuret ovat pitkällä 1800-luvun puolella. Tänä vuonna Suomen vanhin palokunta Turun VPK täyttääkin jo 180 vuotta. Myös Vaasassa juhlitaan palokuntatoiminnan pitkää historiaa, sillä Vaasan VPK perustettiin 150 vuotta sitten. Juhlavuosi huipentuu tulevana lauantaina, kun palokuntalaiset kokoontuvat Vaasaan perinteiseen Yleinen palokuntalaiskokous -tapahtumaan. Palokuntatoiminnan alusta asti palokuntalaiset kautta maan ovat kokoontuneet keskustelemaan ja päättämään yhteisistä ja ajankohtaisista aiheista Yleiseen palokuntalaiskokoukseen neljän vuoden välein.

- On tärkeää, että kokoonnumme palokuntalaisten kesken pohtimaan tulevaa ja miettimään miten voisimme säilyttää jatkossakin palokuntatoiminnan elinvoimaisuuden. Oman kylän palokunta toimii vaikutusalueensa turvallisuuskeskuksena, luoden turvallisuudentunnetta ja varmistaen kansalaisten pelastuspalveluiden tavoitettavuuden. Teemme työtä sen eteen, että jatkossakin näin on ja perinteikäs palokuntatoiminta jatkaa menestyksekkäästi tärkeällä asialla yhteiskunnassamme, toteaa Jaatinen.

Palokuntajohtaja Petri Jaatinen, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, p. 0400 535 441

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.