Palpa pyrkii laajentamaan juomapakkausten kierrätysmahdollisuuksia Suomessa

Suomen Palautuspakkaus Oy (Palpa) suunnittelee kierrätyslasipullojärjestelmää, joka yhdistäisi Alkon lasipullojen ja muiden lasipullojen kierrätyksen. Tavoitteena on, että kaikki pantilliset lasipullot voitaisiin jatkossa palauttaa samaan pisteeseen.

Suunnitteilla oleva järjestelmä perustuu lasipullojen lasin uusiokäyttöön. Jo nykyisin suuri osa Alkoon palautettavista pulloista kierrätetään uusiolasina. Nyt selvitetään, miten tämä prosessi voitaisiin toteuttaa myös päivittäistavarakaupan puolella.
- Juomapakkausten kierrätys voidaan toteuttaa kahdella vaihtoehtoisella tavalla: pullot kierrätetään sellaisenaan tai niiden raaka-aine kierrätetään. Tässä on kyse jälkimmäisestä, kertoo Palpan toimitusjohtaja Pasi Nurminen.

Kierrätyslasipullot mahdollistavat yhä useamman juomapakkauksen liittymisen pantilliseen järjestelmään. Mm. alkoholittomien juomien valmistajat ja pienpanimot voivat sen myötä saada nykyistä laajemmin omia tuotteitaan juomapakkausten kierrätysjärjestelmän piiriin.
Aiemmin tänä syksynä uudesta kierrätyslasijärjestelmästä on toistaiseksi informoitu juomavalmistajia - tietoa jaetaan projektin edetessä kaikille sidosryhmille sekä kuluttajille.
Uusi kierrätyslasijärjestelmä voi toteutua aikaisintaan keväällä 2011. PALPA ei ole lopettamassa muita juomapakkausten kierrätysmalleja - uudelleen täytettävien pullojen, kierrätysmuovipullojen ja tölkkien kierrätysjärjestelmät toimivat entiseen tapaan myös tulevaisuudessa.
- Tavoitteena on mahdollisimman kattava kierrätyskokonaisuus, joka on kuluttajalle kätevä, ympäristöystävällinen ja myös taloudellisesti kestävä, Pasi Nurminen linjaa.

Lisätietoja: PALPA, toimitusjohtaja Pasi Nurminen, puh. 09 8689 8665
www.palpa.fi

TAUSTATIETOJA:
Suomeen luotiin lasisten juomapakkausten palautusjärjestelmä 1950-luvulla. Uudelleentäytettävä muovipullo tuli juomapakkausjärjestelmään 1980-luvulla. Juomatölkit tulivat pantillisiksi 1990-luvulla. Kierrätysmuovipullot (materiaali uusiokäyttöön) liittyivät pantillisten piiriin 1.1.2008.
Suomen Palautuspakkaus Oy PALPAn järjestelmään kuuluvat nyt:
- Juomatölkit
- Kierrätysmuovipullot
- Uudelleen täytettävät pullot (Ekopulloyhdistys ry)

Suomessa juomapakkausten kierrätys on maailman huippuluokkaa. Viralliset palautusasteet vuonna 2008:
- Uudelleentäytettävien lasi- ja muovipullojen palautusaste 98 %
- Juomatölkkien palautusaste 90 %
- Kierrätysmuovipullojen palautusaste 74 % (ensimmäinen vuosi markkinoilla)