Paluu juurille – Tuottajajärjestöjen maaperäohjelma korostaa maan tuottavuutta ja arvostusta

MTK:n ja SLC:n tänään julkaisema maaperäohjelma avaa maaperän ominaisuuksien riippuvuussuhteet ja maan hoidon mahdollisuudet biotalouden perustana. Ratkaisut ponnistavat käytännön maa- ja metsätaloudesta, mutta vain jos maan kasvukunnolle annetaan mahdollisuus.

Maaperä kätkee moninaiset ratkaisut huoltovarmuuteen, ilmastonmuutokseen sekä ympäristön tilan turvaamiseen. MTK:n viime kesänä toteuttaman Ympäristöluotain-kyselyn mukaan suomalaisille viljelijöille ja metsänomistajille maan tuottokyky ja puhtaus on merkittävimpiä ympäristölupauksia. Elinkeinon heikko kannattavuus, rakennekehitys sekä maanhallinnan epävarmuus vaikeuttavat maanhoidon tahtotilan täyttämistä.

Maaperäohjelma koostuu toimenpiteistä, jotka maa- ja metsätaloustoimijat näkevät oleellisiksi askeliksi maaperän tuottavuuden ja puhtauden varmistamiseksi. Kokonaisuutena ohjelma tuo esiin tiloilla tehtävää tilannekohtaista ja tarpeenmukaisuuden harkintaa.

–  On aika palata juurille ja käyttää maaperää sekä muita luonnonvaroja siten, että ekosysteemipalvelut pääsevät edukseen. Haluamme tuottaa ruokaa, rehua, kuituja ja puuta mahdollisimman kestävästi ja resurssitehokkaasti, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kertoo.

Ohjelmassa korostetaan tiedepohjaisuutta ja maanhallinnan merkitystä. Perustana ovat kasvutekijöiden toimivuus ja tasapaino, turvalliset panokset, laadukas mittaaminen sekä maaomaisuuden suoja.

–  Maaperätutkimusta on lisättävä viljelytoimenpiteiden vaikutusten selvittämiseksi. Nyt tietovaje on liian suuri mm. ilmastopolitiikassa, toteaa SLC:n toiminnanjohtaja Jonas Laxåback.

Maaperäohjelma on tutustuttavissa osoitteissa mtk.fi/maaperäohjelma ja slc.fi/tillbakatillrotterna.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Jonas Laxåback, toiminnanjohtaja, SLC, puh. 040 940 2734

Pohjoismaiden ja Baltian viljelijäjärjestöt haluavat kiirehtiä valkoposkihanhen siirtoa metsästettäväksi lajiksi11.6.2021 12:50:08 EEST | Tiedote

Suomen, Ruotsin, Tanskan, Viron, Latvian ja Liettuan viljelijäjärjestöt haluavat nopeaa muutosta valkoposkihanhen suojelustatukseen EU:n lintudirektiivissä ja Bernin sopimuksessa. Järjestöjen mukaan valkoposkihanhi tulee siirtää lintudirektiivin metsästettävien lajien joukkoon ja sen kannan säätely tulee sallia Bernin sopimuksessa. Järjestöjen puheenjohtajat kirjelmöivät asiasta tänään Euroopan Unionin ympäristökomissaarille sekä Pohjoismaiden ja Baltian vastuuministereille.

Euroopan parlamentin enemmistö suojelupainotuksen taakse biodiversiteettiasiassa – biotalouden vahvistaminen unohtui9.6.2021 16:55:04 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti EU:n uutta biodiversiteettistrategiaa koskevasta kannastaan 8.6.2021. Vuosi sitten julkaistussa komission strategiassa unohdettiin uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön merkitys, joten parlamentilta kaivattiin nyt vahvaa viestiä toiseen suuntaan. Äänestystulosten perusteella tämä toive ei toteutunut riittävällä tavalla: suomalaisen maa- ja metsätalouden näkökulmasta parlamentin oma-aloitemietintöön jäi liikaa yksipuolisia näkemyksiä.

Kysely uuden yksityistielain toimivuudesta toi esille lain hyvät puolet ja korjaustarpeet11.5.2021 07:46:00 EEST | Tiedote

Suomen Tieyhdistys ja MTK keräsivät näkemyksiä reilut pari vuotta voimassa olleen yksityistielain toimivuudesta. Yksityistieasioista kiinnostuneilta henkilöiltä saatiin kaikkiaan 925 vastausta. Yleisesti lain katsottiin olevan nykyaikainen ja vastaavan tiekuntien tarpeita paremmin kuin vanha yksityistielaki vuodelta 1962. Erityisesti kokousmenettelyjen nykyaikaisuus ja etäosallistumisen mahdollisuus saivat kiitosta.