Paluu juurille – Tuottajajärjestöjen maaperäohjelma korostaa maan tuottavuutta ja arvostusta

MTK:n ja SLC:n tänään julkaisema maaperäohjelma avaa maaperän ominaisuuksien riippuvuussuhteet ja maan hoidon mahdollisuudet biotalouden perustana. Ratkaisut ponnistavat käytännön maa- ja metsätaloudesta, mutta vain jos maan kasvukunnolle annetaan mahdollisuus.

Maaperä kätkee moninaiset ratkaisut huoltovarmuuteen, ilmastonmuutokseen sekä ympäristön tilan turvaamiseen. MTK:n viime kesänä toteuttaman Ympäristöluotain-kyselyn mukaan suomalaisille viljelijöille ja metsänomistajille maan tuottokyky ja puhtaus on merkittävimpiä ympäristölupauksia. Elinkeinon heikko kannattavuus, rakennekehitys sekä maanhallinnan epävarmuus vaikeuttavat maanhoidon tahtotilan täyttämistä.

Maaperäohjelma koostuu toimenpiteistä, jotka maa- ja metsätaloustoimijat näkevät oleellisiksi askeliksi maaperän tuottavuuden ja puhtauden varmistamiseksi. Kokonaisuutena ohjelma tuo esiin tiloilla tehtävää tilannekohtaista ja tarpeenmukaisuuden harkintaa.

–  On aika palata juurille ja käyttää maaperää sekä muita luonnonvaroja siten, että ekosysteemipalvelut pääsevät edukseen. Haluamme tuottaa ruokaa, rehua, kuituja ja puuta mahdollisimman kestävästi ja resurssitehokkaasti, MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola kertoo.

Ohjelmassa korostetaan tiedepohjaisuutta ja maanhallinnan merkitystä. Perustana ovat kasvutekijöiden toimivuus ja tasapaino, turvalliset panokset, laadukas mittaaminen sekä maaomaisuuden suoja.

–  Maaperätutkimusta on lisättävä viljelytoimenpiteiden vaikutusten selvittämiseksi. Nyt tietovaje on liian suuri mm. ilmastopolitiikassa, toteaa SLC:n toiminnanjohtaja Jonas Laxåback.

Maaperäohjelma on tutustuttavissa osoitteissa mtk.fi/maaperäohjelma ja slc.fi/tillbakatillrotterna.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, MTK, puh. 050 438 4014
Jonas Laxåback, toiminnanjohtaja, SLC, puh. 040 940 2734